Port w Gdyni bardziej konkurencyjny

Zwiększenie konkurencyjności oraz poprawa warunków nawigacyjnych - takie efekty ma przynieść pogłębienie kanału w porcie w Gdyni. Dzięki inwestycji zdolność przeładunkowa portu wzrosła o 0,5 mln ton rocznie. Szacowana zdolność przeładunkowa portu wynosi 25 mln ton rocznie.
Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) ds. infrastruktury, Walery Tankiewicz poinformował w środę podczas konferencji prasowej z okazji zakończenia realizacji projektu, że kanał portowy w porcie w Gdyni został pogłębiony średnio o ok. 2 metry i ma teraz 13,5 m głębokości, co pozwala na obsłużenie jednostek o zanurzeniu do 13 metrów.

- Realizacja tej inwestycji była konieczna, zwłaszcza w odniesieniu do statków kontenerowych i masowych; gdyby nie ten projekt, to konkurencyjność portu dramatycznie spadałaby, bo wielkość statków ciągle rośnie - powiedział.

W ramach inwestycji wykonane zostały prace w kanale portowym, przebudowano także część nabrzeży oraz przebudowano Głowice Ostrogi Pilotowej, czyli zwiększono szerokość wejścia wewnętrznego do portu do 98 metrów, co pozwala na bezpieczniejsze manewrowanie większych statków.

Podczas trzyletnich prac umocniono 47 tys. m2 powierzchni dna, nabrzeża umocniono na długości prawie 2,5 km, z dna morskiego wybrano ponad 1,5 mln m3 urobku, który został przewieziony na inny teren w Zatoce Gdańskiej.

Realizacja projektu kosztowała 95 mln zł, z czego 53 mln zł stanowiło dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Władze portu zapowiadają, że po 2014 r. planują zrealizować kolejny etap pogłębienia portu, do 15,5 metra. Tankiewicz zaznaczył, że ze względu na to, że zwiększają się zanurzenia statków "ten projekt traktowany jest jako bardzo pilny".

W porcie w ciągu najbliższych lat mają być wykonane inwestycje o wartości ok. 500 mln zł, z czego dofinansowanie unijne ma wynieść ok. 300 mln zł.

Do największych inwestycji należy rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro (przystosowanych do załadunku i wyładunku przy użyciu statkowych wrót/ramp i transportu kołowego). Ponadto ma być rozbudowana infrastruktura drogowa i kolejowa ułatwiająca dostęp do wschodniej części portu oraz przebudowane będzie Nabrzeże Szwedzkie i zagospodarowany rejon Nabrzeża Bułgarskiego. Inwestycje mają znacząco zwiększyć potencjał przeładunkowy portu w Gdyni.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Janusz Jarosiński poinformował, że w I kwartale 2011 r. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku odnotowano 16-proc. wzrost przeładunków w porcie. "Najbardziej, bo o ok. 30 proc. wzrosły obroty kontenerowe i to pokazuje, że gospodarka polska ma się dobrze i nie jest źle z wymianą handlową" - podkreślił.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni prawie 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych i Portowych. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.