Poznań start-upami stoi

Choć inwestycji z branży nowych technologii przybywa we wszystkich największych ośrodkach w kraju, jednak to w stolicy Wielkopolski rodzą się najbardziej rozpoznawalne start-upy. Co sprawia, że firmy z Poznania osiągają ogólnopolski sukces?
Poznań start-upami stoi
fot.pixabay

W rankingu przeprowadzanym co roku przez „Forbesa” i Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej badający wskaźnik przyrostu liczby firm na 1000 mieszkańców, Poznań od 2013 roku zajmuje 2. miejsce, od razu za Warszawą.

Zagłębie innowacji

Blisko 100 proc. wszystkich podmiotów gospodarczych w stolicy Wielkopolski stanowią mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, a wśród nich coraz więcej jest start-upów. To w Poznaniu powstały m.in. portal informacyjny Wykop.pl wyceniany na 13 mln złotych czy warta półtora miliona złotych platforma transportowa jakdojade.pl. Do tych najbardziej rozpoznawalnych należą również m.in. Polakpotrafi.pl, Lubimyczytać.pl czy Legimi.com oraz serwis Prześwietl.pl, który od kilku lat podbija sektor finansowy.

W Poznaniu tkwi potencjał do tworzenia nowych biznesów.

– Dobra infrastruktura, wsparcie od władz i instytucji edukacyjnych, to silne elementy decydujące o „być albo nie być” nowo powstałych firm. Wiele start-upów nie rozwija skrzydeł, bo rozpoczynając działalność napotykają na swojej drodze pewne przeszkody m.in. brak wsparcia prawnego, biura, dodatkowego finansowania czy wiedzy jak dotrzeć do nowych klientów i prowadzić dalszą działalność. Nie umieją sobie poradzić z trudnościami, które spotykają na początkowym etapie, choć te nie są najbardziej problemowe. Wejście na kolejny poziom działalności to dopiero duże wyzwanie. Poznań pokazuje jak mu sprostać – w stolicy Wielkopolski aktywnie działają inkubatory i akceleratory technologiczne, a także lokalne czy akademickie ośrodki dedykowane właśnie start-upom m.in.: AIP, InQubator, YouNick. Wspierają młode innowacyjne firmy udostępniając im właśnie przestrzenie do pracy czy wsparcie księgowe – wyjaśnia Piotr Kania, dyrektor zarządzający firmą GFT Polska, która w Poznaniu działa od ponad dwóch lat.

– To również miasto konferencji technologicznych, m.in.: Startup Poznań, Hive61 czy Kickass, które dają uczestnikom możliwość skorzystania ze strefy doradczej i networkingu – dodaje Piotr Kania, GFT Polska.

Wsparcie uczelni

Rozwój start-upów wspierają także miejscowe uczelnie. Oferują know-how, a nawet kapitał na rozwój. Przykładem jest platforma jakdojadę.pl, w realizację, której zainwestowali profesorowie Politechniki Poznańskiej. Równie chętnie ośrodki akademickie realizują projekty z działającymi
przedsiębiorstwami.

– W Poznaniu współpracujemy z dwiema uczelniami wyższymi. Na UAM, trzeciej najlepszej uczelni w kraju, nasi specjaliści prowadzą zajęcia z języków programowania. Dedykujemy również studentom programy stażowe, które uczą ich kreatywnego podchodzenia do stawianych wymagań i pozwalają na poznanie międzynarodowego środowiska pracy – opowiada Piotr Kania, GFT Polska.

Aktywność młodych, przedsiębiorczych ludzi, chętnych do działania pokazuje, że to miasto kreatywności i współpracy. – Poznań wyrasta na silny ośrodek technologiczny i jest widoczny na mapie kraju, jako dobra inwestycja dla firm. Miasto obrało odpowiedni kierunek, inwestując w nowe technologie i stwarzając przyjazną atmosferę dla nauki oraz innowacji w biznesie – dodaje Piotr Kania.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE