PARTNER PORTALU
  • BGK

Sekretarze gmin chcą wzmocnienia kompetencji. Prof. Stępień argumentuje: chcieliśmy rozdzielenia polityki i administracji w JST

  • Zbigniew Wąsik    6 czerwca 2016 - 05:26
Sekretarze gmin chcą wzmocnienia kompetencji. Prof. Stępień argumentuje: chcieliśmy rozdzielenia polityki i administracji w JST
Prof. Stępień: chcieliśmy rozdzielenia polityki i administracji w samorządach (fot. FRDL)

• Sekretarzowi wolno tyle ilu mu wójt, burmistrz lub prezydent pozwoli, chociaż odpowiada prawie za wszystko.
• Zadania sekretarza określają w dużym stopniu uwarunkowania lokalne, wielkość i rozwój gminy.
• Prof. Jerzy Stępień: Chcieliśmy rozdzielenia w samorządach polityki od administracji.




Głównym zadaniem sekretarza gminy w świetle ustawy jest „organizacja pracy urzędu i zarządzanie jego zasobami ludzkimi". Sekretarz podlega bezpośrednio kierownikowi danego urzędu, wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi. Może on otrzymać od niego upoważnienie do wykonania jakichś zadań z zakresu działań wójta. Zapis w ustawie mówi ponadto, że kandydat na stanowisko sekretarza musi być apolityczny i bezpartyjny. Tak jest w teorii, ale w praktyce bywa różnie.

O problemach z jakimi muszą zmagać się sekretarze dyskutowano podczas dwudniowego I Krajowego Kongresu Forów Sekretarzy zorganizowanym przez Fundacje Rozwoju Demokracji Lokalnej. A jest tych problemów nie mało.

Ustawa o pracownikach samorządowych wprowadziła obowiązek tworzenia stanowiska sekretarza w każdej gminie, który po wójcie, burmistrzu czy prezydencie ma być najwyższym rangą urzędnikiem samorządowym w gminie.

Są tacy, którzy uważają, że stanowisko sekretarza w małych gminach jest w ogóle niepotrzebne. Po co bowiem ponosić koszty jego wynagrodzenia, skoro wójt czy burmistrz doskonale sam sobie radzi i nie potrzebuje zastępcy. Zwłaszcza zaś gdy w gminie jest zastępca (zastępcy) wójta lub burmistrza.

Zgodnie z tym co zapisano w ustawie, sekretarz gminy ma zapewnić sprawne działanie urzędu, dbać by urzędnicy zatrudnieni w urzędzie podnosili swoje kwalifikacje. A więc powinien organizować dla nich szkolenia. Do jego obowiązków należy też opracowanie zakresu czynności poszczególnych urzędników i rozstrzyganie ewentualnych sporów kompetencyjnych miedzy nimi. Sekretarz odpowiada też za poprawność formalno-prawną wytwarzanych w urzędzie dokumentów.

Do zadań sekretarza należy też przygotowywanie materiałów na posiedzenia sesji rady gminy, co wymaga jego ścisłej współpracy z rada i jej komisjami. Ma też obowiązek skompletowania i przedstawienia wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi dokumentacji z przebiegu prac komisji i rady gminy.

Dlatego też sekretarze powinni mieć możliwość podejmowania samodzielnie decyzji. Z tym jednak bywa różnie, zależnie od tego jak układa się współpraca wójta, burmistrza czy prezydenta z sekretarzem gminy. Ale nawet jeśli ta współpraca układa się bardzo dobrze w wielu przypadkach ich działania są uzależnione od decyzji wójta, burmistrza lub prezydenta.

Trudno się więc dziwić, że sekretarze dążą do wzmocnienia swojej pozycji i postulują w tym względzie wprowadzenie odpowiednich zmian w przepisach.

Nie jest to jednak sprawa prosta bowiem sytuacja w każdym urzędzie jest inna i wynika z lokalnych uwarunkowań, stopnia i tempa rozwoju gminy i jej wielkości.

Przemawiający na rozpoczęcie kongresu prof. Jerzy Stępień, prezes Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, stwierdził, że zmiany jakie zachodziły w usytuowaniu w strukturze urzędów stanowiska sekretarza i jego kompetencje ulegały na przestrzeni ćwierćwiecza wielu zmianom i nadal uregulowania te nie są doskonałe. Kiedy rodziła się koncepcja samorządu lokalnego w Polsce, jej twórczy mieli zupełnie inną jego wizję.

Pierwsze całkowicie nieformalne koncepcyjne prace nad reformą samorządową zaczęły się jeszcze w okresie PRL-u. A więc z natury rzeczy to co wtedy planowano było dalekie od tego co wprowadziła reforma samorządowa w demokratycznej Polsce.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Andrzej Ptasznik, 2016-06-08 16:50:35

    To przykład myślenie do przodu który powinien uruchomić konkretne działanie np. w kierunku europeizacji, czyli w tym przypadku, rozdzielenia w końcu lokalnej władzy wykonawczej od ustawodawczej, mnie zawsze podobał się (znany mi z autopsji) model duński, ( apolityczne dyrektoriaty - wszyscy sekretar...ze gmin to ludzie wykształceni nadający się na kierowanie urzędem a Merem może być przecież każdy z obecnych burmistrz prezydent nawet jak jest wtórnym analfabetą, tyle że będzie mógł zatrudnić sobie jedynie asystentkę/a i przewodniczyć Radzie Gminy.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.