PARTNER PORTALU
  • BGK

Sezon ogórkowy - tak pracują urzędy latem

  • Agnieszka Widera    25 lipca 2011 - 13:08
Sezon ogórkowy - tak pracują urzędy latem

Mamy środek sezonu urlopowego, a że urzędnik też człowiek, odpoczynek latem mu się należy. W niektórych urzędach brakuje w lipcu 20-30 proc. kadry, ale są wydziały, które właśnie wakacyjną porą mają więcej pracy.




Puste miejsca przy biurkach, zastępstwa, małe zamieszanie w delegacji obowiązków - tak wygląda od niemal miesiąca codzienność w większości urzędów. Nic dziwnego - czas urlopów. Regulaminy pracy nie określają bowiem ile maksymalnie osób jednocześnie może z wypoczynku korzystać.

- Szacunkowo pomiędzy 30 a 40 procent pracowników jest obecnie na urlopie wypoczynkowym. Regulamin nie określa ilu pracowników w jednym terminie może przebywać na urlopie - informuje Aleksandra Marzyńska, rzeczniczka prasowa urzędu marszałkowskiego w Katowicach.

Około 1/3 urzędników nie ma też w krakowskim magistracie. Mniej osób „urlopuje” się w lipcu w Opolu czy w Warszawie.

- Na urlopach przebywa około 16,4 proc. załogi. Urlopy wypoczynkowe są udzielane zgodnie z planem urlopów na bieżący rok przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia normalnego toku pracy urzędu. Realizacja spraw urzędowych odbywa się w czasie określonym przepisami. Pracownik przebywający na urlopie wypoczynkowym jest zastępowany przez inną osobę. Kwestia zastępstwa uregulowana jest w opisie stanowiska każdego pracownika - tłumaczy Agnieszka Kłąb, zastępca rzecznika prasowego stołecznego ratusza.

Jeszcze kilka lat temu, urzędy łatały kadrowe dziury stażystami. W ostatnim czasie powiatowe urzędy pracy nie zajmują się nowymi wnioskami o staże, bo po prostu nie mają nie pieniędzy. 

Czytaj też: Co z tym bezrobociem? oraz 70 proc. mniej na aktywizację...

Pozostaje więc mieć nadzieję, że mieszkańcy także wyjechali na wczasy. I zwykle tak jest, mniej petentów przychodzi załatwić latem swoje sprawy, a ci co przychodzą są jakby mniej nerwowi.  Więc i urzędowa praca toczy się na pół gwizdka, co odczuwają w Opolu.

- Okres wakacyjny to raczej czas zastoju, w urzędzie pojawia się mniej klientów - przyznaje Aleksandra Mierzyńska z biura prasowego tutejszego UM.

- W wydziale komunikacji występują znaczne różnice pod kątem zapotrzebowania na obsługę. W związku z tym, stosuje się dwa elementy optymalizacji obsługi tj.: przewidywanie i uwzględnianie zainteresowania mieszkańców oraz weryfikowanie planów urlopowych (max. 25% obsługi). W wyniku tych działań w okresie urlopowym, czas obsługi nie ulega zmianie. Pomiędzy godz. 8.00 a 9.30 nawet w czasie urlopowym można załatwić sprawę najczęściej bez kolejki - zapewnia Jan Machowski, p.o. kierownika biura prasowego krakowskiego magistratu

O tym, że zakłóceń w obsłudze interesantów nie ma i w mniejszych miejscowościach przekonują tamtejsi urzędnicy. - Nie zauważamy też szczególnego natężenia pracy w  poszczególnych wydziałach ze względu na okres wakacyjny.  Bardziej jest to widoczne przy tzw. "długich weekendach" i wtedy rzeczywiście więcej jest klientów do wydziału komunikacji - twierdzi Mirosława Myrna-Kudryk ze starostwa powiatowego w Polkowicach.

Ale są i takie wydziały, które właśnie latem pracy mają więcej.

- W czasie wakacji z pewnością więcej pracy mają: wydziały kultury, sportu i turystyki bo latem odbywa się najwięcej imprez kulturalno-sportowych, Zarząd Zieleni Miejskiej, Miejski Zarząd Dróg, wydział gospodarki komunalnej - ze względu na pogodę, w czasie letnim prowadzonych jest najwięcej inwestycji - wymienia Katarzyna Pawlak z biura prasowego urzędu miasta w Rzeszowie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.