Stres w pracy - cichy zabójca

  • Katarzyna Szczurek, IPO.pl
  • 27-05-2010
  • drukuj
Według badań polscy pracownicy należą do najbardziej zestresowanych na świecie. Jak nie dopuścić do wypalenia zawodowego i oddzielić życie prywatne od zawodowego?
Stres w pracy - cichy zabójca

Problemy z sercem, notoryczne bóle głowy, skłonność do infekcji, bezsenność, a nawet nerwice to przypadłości coraz częściej dotykające pracowników w wyniku odczuwania stresu w pracy. Jak się objawia i czym grozi permanentny stres? Jak nie dopuścić do wypalenia zawodowego i oddzielić życie prywatne od zawodowego?

Jak pokazują badania firmy Extended DISC Polska polscy pracownicy należą do najbardziej zestresowanych na świecie. Zawrotne tempo pracy, rywalizacja z współpracownikami, praca za dwóch, a także ciągła obawa o zwolnienia to główne przyczyny stresu odczuwanego w pracy. Obawy polskich pracowników znacznie spotęgował ponadto obecny kryzys gospodarczy i nasilające się głosy kolejnych pracodawców o konieczności obniżania kosztów, kojarzące się jednoznacznie ze zwolnieniami. Niestety coraz więcej ludzi bagatelizuje znaczenie chronicznego napięcia. Zamiast rozwiązywać problemy i konflikty w pracy, udają, że ich nie ma. Kosztem własnego zdrowia godzą się na wszystko: zostawanie po godzinach, obniżenie pensji czy nadmierne obowiązki. Nadużywają kawy i napoi pobudzających, poświęcają życie rodzinne, a w ekstremalnych przypadkach ucieczki szukają w alkoholu i innych używkach.

Objawy stresu permanentnego pojawiają się stopniowo i z czasem kumulują. Zaczyna się od uczucia przemęczenia i problemów z zasypianiem. Później dochodzą bóle głowy, problemy z żołądkiem i trudności z opanowywaniem emocji. Gdy objawy notorycznego stresu w dalszym ciągu są ignorowane dochodzi do problemów z sercem czy wrzodów żołądka. Pracownik jest wyczerpany, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Nie ma sił, ani motywacji do dalszej pracy. To stan określany mianem wypalenia zawodowego - coraz częstsza choroba polskich pracowników. Ale napięcie odczuwane przez pracowników to nie tylko ich problem. Obniżenie motywacji i satysfakcji podwładnych wpływa na zmniejszenie wydajności i produktywności całej firmy. Do tego dochodzi absencja w pracy  spowodowana chorobami wywołanymi przez stres, a także pogorszenie atmosfery w firmie.

Dlatego warto minimalizować stres odczuwany przez pracowników. Jak to zrobić? Zastosować można kilka technik wśród których znajdują się:
 
Efektywne zarządzanie czasem pracy
To zadanie zarówno dla menedżerów, jak i ich podwładnych.  Kierownicy powinni dbać o racjonalny podział pracy i stawiać realne do osiągnięcia cele. Unikanie obarczania pracowników nadmiernymi, niemożliwymi do osiągnięcia zadaniami umożliwi terminowe wykonywanie obowiązków. Podobnie jak dopasowanie określonych czynności do możliwości i umiejętności osób je wykonujących. Efektywne zarządzanie czasem to także obowiązek pracowników, którzy nie powinni odkładać wszystkiego na ostatnią chwilę. Dodatkowo określenie priorytetów poszczególnych zadań będzie bardzo pomocne w przypadku, gdy mimo wszystko obowiązki nawarstwią się.

Dbanie o miejsce pracy
Czyste, funkcjonalne stanowisko z pewnością ułatwi wykonywanie obowiązków. Warto jednakże pójść krok dalej. Umożliwienie pracownikom posiadania osobistych rzeczy, takich jak fotografie bliskich czy bibeloty „oswoi” miejsce pracy. Dodatkowo zdrowa atmosfera w pracy oraz na bieżąco rozwiązywane konflikty zminimalizują ryzyko niesnasek między samymi pracownikami.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Całości jeszcze nie przeczytałem, ale początek mi wystarczył żeby się spostrzec, że to jest ta druga strona medalu tej - "zachodniej demokracji"... Demokracji o której żeśmy marzyli - nie chcąc - o tej odwrotnej jej stronie - nic słyszeć ... No cóż - nauka drogą praktyczną - droże...j kosztuje ... I nie ma czasu ani sposobu na - "repetowanie klasy" ... ;-( rozwiń

Gucio z Montrealu, 2010-05-27 17:03:02 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE