Sukces chorzowskiej fabryki cieszy miasto

Alstom Konstal zakłada, że zamknie 2012 r. przychodami ponad dwukrotnie większymi niż 2011 r. W 2013 r. spółka spodziewa się dalszego wzrostu przychodów, a jej załoga ma przekroczyć pułap tysiąca pracowników.
Sukces chorzowskiej fabryki cieszy miasto

Tak wynika z informacji przekazanych w czwartek przez Radosława Banacha, prezesa firmy.

W czwartek w chorzowskim zakładzie Alstom Konstal oficjalnie oddano do użytku dwie nowe hale produkcyjne - lakiernię oraz halę spawalniczo-montażową. Ich powierzchnia wynosi odpowiednio 2 tys. i 6,8 tys. m kw. Łączna wartość inwestycji wyniosła 32,8 mln zł.

Przedsięwzięcie ma pozwolić na zwiększenie miesięcznych zdolności produkcyjnych w zakresie malowania pudeł pociągów z 20 do 40 sztuk oraz produkcji pudeł stalowych z 20 do 40-50 sztuk. W sumie od 1997 r. Alstom zainwestował w chorzowskiej fabryce już blisko 270 mln zł.

Prezydent Chorzowa Andrzej Kotala, obecny podczas uroczystości otwarcia nowych hal, podkreślił, że inwestycje w Alstom Konstal mają duże znaczenie dla miasta.

Zaznaczył, że w dobie kryzysu gospodarczego ograniczana jest produkcja m.in. w niedalekiej fabryce Fiata w Tychach oraz gliwickim zakładzie General Motors. Tymczasem chorzowski zakład Alstomu powiększa moce produkcyjne oraz zatrudnienie

Podczas czwartkowej konferencji prasowej prezes Banach poinformował, że spółka spodziewa się osiągnięcia w 2012 r. ok. 800 mln zł przychodów. Dla porównania w 2012 r. Alstom Konstal zanotował 340 mln zł przychodów. Banach zaznaczył, że w 2013 r. spółka będzie kontynuować wzrost poziomu sprzedaży.

Alstom Konstal jest obecnie największym pracodawcą w Chorzowie. Spółka zatrudnia ponad 900 pracowników, a w przyszłym roku załoga ma już liczyć ok. 1150 osób. Na początku 2011 r. w zakładzie pracowało nieco ponad 500 osób. Dzięki inwestycjom i powiększeniu załogi wydajność fabryki w Chorzowie ma podnieść się o ok. 50 proc.

Szybki wzrost poziomu sprzedaży i zatrudnienia spółka zawdzięcza kontraktom eksportowym. W przeszłości głównymi odbiorcami taboru z Chorzowa byli klienci krajowi. Chociażby w latach 1997-2005 Alstom Konstal dostarczył wagony dla warszawskiego metra oraz tramwaje dla ponad dziesięciu polskich miast, m.in. konurbacji górnośląskiej, Warszawy, Szczecina oraz Gdańska.

W ostatnich latach produkcja zakładu jest niemal w całości kierowana na eksport. Największymi kontraktami realizowanymi przez chorzowską spółkę są obecnie dwa zamówienia na pociągi metra typu Metropolis.

Do sierpnia 2013 r. zakład ma dostarczyć do Budapesztu łącznie 170 wagonów metra (22 składy pięciowagonowe i 4 składy czterowagonowe). Spółka ma też do kwietnia 2014 r. wyprodukować 126 wagonów (21 składów sześciowagonowych) dla Amsterdamu. Wartość kontraktów wynosi odpowiednio ok. 719 mln zł oraz ok. 543 mln zł.

Prezes Banach stwierdził, że spółka przygląda się także inwestycjom w krajowym taborze szynowym.

Dodał, że Alstom Konstal będzie rozważał udział w przetargach ogłaszanych przez przewoźników kolejowych oraz samorządy, jeśli będzie na to pozwalała ich specyfikacja techniczna oraz wymagania dotyczące czasu realizacji zamówienia.

Chorzowska spółka nie jest zaangażowana w realizację wartej 430 mln euro inwestycji, związanej z dostawą dla PKP Intercity 20 pociągów dużych prędkości typu Pendolino oraz budowy zaplecza technicznego dla tego taboru.

Te pociągi są produkowane w fabryce Alstomu w Savigliano we Włoszech. Alstom Konstal nie bierze udziału w tym zleceniu, gdyż koszt transferu technologii, który umożliwiałby realizację prac związanych z tym kontraktem w Chorzowie, byłby za duży. Nie pozwalają na to również napięte terminy tego kontraktu.

Na czwartkowej konferencji podkreślono także dobrą kondycję globalnej dywizji Alstom Transport, w której skład wchodzi chorzowska spółka koncernu.

Przypomniano, że w roku obrachunkowym 2011/2012 Alstom Transport pozyskał zamówienia od ponad 200 klientów na łączną sumę 6,3 mld euro. Łączna sprzedaż w tym okresie wyniosła 5,2 mld euro.

Alstom Transport chwali się także rekordowymi wynikami sprzedaży za pierwsze półrocze roku obrachunkowego 2012/2013, które wyniosły 2,7 mld euro, co oznacza wzrost o 13 proc. Portfel zamówień w tym okresie powiększył się o 4,6 mld euro, co oznacza wzrost o 72 proc.

Na całym świecie w ponad 60 krajach Alstom Transport zatrudnia blisko 25 tys. pracowników. Transport jest drugim co do wielkości obszarem działalności koncernu po segmencie thermal power.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.