Urzędowy SMS mało popularny

Urzędy, publiczne przychodnie zdrowia czy szkoły mogą komunikować się z mieszkańcami dzięki systemom powiadomień SMS, ale trend na takie rozwiązania przyjmuje się powoli.
Urzędowy SMS mało popularny

Instytucje publiczne w Polsce nie wykorzystują w pełni możliwości komunikacji z mieszkańcami za pomocą SMS-ów - tak wynika z ustaleń Platformy SerwerSMS.pl opublikowanych w raporcie z badania „Komunikacja SMS w Polsce 2012".

W ciągu ostatniego roku otrzymywanie wiadomości tekstowych z informacją od instytucji publicznych zadeklarowała jedynie jedna piąta ankietowanych internautów. Z subskrypcji SMS-owych wiadomości od instytucji publicznych najchętniej korzystają osoby po 50. roku życia.

Instytucje, takie jak urzędy, publiczne przychodnie zdrowia czy szkoły mogą komunikować się z mieszkańcami dzięki systemom powiadomień SMS, ale trend na takie rozwiązania przyjmuje się powoli.

Powodem takiego stanu rzeczy jest niewielka dostępność tego rozwiązania. Szacunki wskazują na to, że tylko 10 proc. z prawie 2 500 gmin w Polsce oferuje swoim mieszkańcom taką formę komunikacji z urzędem.

Tylko co piąta osoba, która wzięła udział w badaniu „Komunikacja SMS w Polsce 2012" przyznała, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy odebrała przynajmniej jednego SMS-a z informacją od publicznej placówki.

Średnią zawyżają osoby w wieku 50-59 lat oraz powyżej 60. roku życia. Odpowiednio 33,6 proc. oraz 36,5 proc. z nich otrzymało w ciągu ostatniego roku choć jedną krótką wiadomość tekstową od instytucji publicznej.

Najmniej subskrybentów informacji SMS jest w grupie najmłodszych ankietowanych, poniżej 30. roku życia. W grupie 21-24 lata odsetek takich osób jest najniższy i wynosi 17 proc.

Badanie wykazało również, że spośród instytucji publicznych, to urzędy najczęściej wysyłają SMS-y do klientów. Ponad 40 proc. grupy ankietowanych, która dostała w ciągu ostatnich 12 miesięcy wiadomość z placówki publicznej, wskazuje na to, że SMS pochodził z urzędu.

Oprócz urzędów, szkół, szpitali i przychodni, SMS-y z powiadomieniami do klientów wysyłają również publiczne przedsiębiorstwa, takie jak elektrociepłownie czy miejskie wodociągi. Placówki, które decydują się na wysyłkę wiadomości do zainteresowanych osób postrzegane są jako nowoczesne i sprawnie działające.

SMS to najszybszy sposób, aby powiadomić o przerwach w dostawie prądu, gazu czy wody. Rodzaj wysyłanej informacji zależy od potrzeby.

- Niewątpliwą zaletą SMS-ów jest również to, że znacznie usprawniają procedury i pozwalają na zmniejszenie kolejek w placówkach użyteczności publicznej - powiedział Artur Sadowski, menadżer ds. rozwoju w Platformie SerwerSMS.pl.

Najczęściej komunikaty przesyłane w krótkich wiadomościach tekstowych dotyczą statusu spraw urzędowych, tego typu informację dostało 28,3 proc. badanych internautów. Co piąty respondent z tej grupy dostał od instytucji publicznej SMS-a o umówionej wizycie lekarskiej, a 15 proc. badanych informowanych było przez krótką wiadomość tekstową o lokalnych zagrożeniach, np. burzach, powodziach i pożarach.

Groźne zjawiska meteorologiczne, powodzie i pożary lasów to w sezonie letnim w Polsce ogromny problem, który nie omija żadnej gminy. W każdym urzędzie wydawane są dokumenty dla mieszkańców, którzy chcieliby znać precyzyjny termin ich odbioru.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.