USC: W gminach wiejskich urzędnicy muszą być wielozadaniowi

• Jest wiele gmin, w których obowiązki nałożone na pracowników, przekraczają ich możliwości percepcyjne.
• Najbardziej liczną grupą są jednoosobowe USC, gdzie w 84 proc. badanych urzędów, pracownicy oprócz zadań z zakresu rejestracji stanu cywilnego, wykonują też inne obowiązki.
• Tak wynika z badania urzędów stanu cywilnego przeprowadzonego przez Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych.
USC: W gminach wiejskich urzędnicy muszą być wielozadaniowi
Urzędnicy USC często wykonują więcej pracy niż tylko obowiązki związane z rejestracją stanu cywilnego. (fot. sxc.hu)

Z badania OPOS, którym objęto 750 urzędów stanu cywilnego (33 proc. stanu ogólnopolskiego) wynika, że najbardziej obciążeni obowiązkami są pracownicy jednoosobowych USC. Oprócz obowiązków związanych z rejestracją stanu cywilnego, wykonują też zadania związane z ewidencją ludności czy dowodami osobistymi. Są też jednostki, w których, kierownicy wykonują dodatkowo zadania zlecone gminy – głównie dzieje się tak w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. W badaniu podkreślono, że sytuacja taka wynika z faktu, iż ilość zdarzeń z zakresu rejestracji stanu cywilnego jest w takich urzędach niewystarczająca dla wyodrębnienia pełnego etatu dedykowanego tylko USC.

Wiele obowiązków nakładanych na pracownika wykracza ponad możliwości percepcyjne człowieka – mówi raport. Realizowane zadania często są ze sobą niepowiązane tematycznie, dlatego też osoby pracujące na tych stanowiskach nie mają możliwości organizacji pracy tak, aby skutecznie realizować wszystkie zadania.

Pod pojęciem jednoosobowych USC mieszczą się urzędy w gminach wiejskich, gdzie często jest tylko jedno stanowisko pracy i osoby pełniące funkcję kierownika lub zastępcy muszą posiadać umiejętności umożliwiające realizację wszystkich zadań z zakresu rejestracji stanu cywilnego, a nawet więcej.

Inaczej sprawa wygląda w większych jednostkach, gdzie wzrasta stopień specjalizacji stanowisk pracy. Raport wyodrębnia grupę urzędów, które realizują tylko zadania z zakresu rejestracji stanu cywilnego – zasiadają w nich: kierownik urzędu, zastępca oraz pracownicy. Liczba stanowisk dla pracowników USC jest uzależniona od liczby realizowanych zadań.

Czytaj też: Lepiej pracować na publicznych posadach

Wśród badanych urzędów w 69 proc. pracownicy zatrudnieni są na cały etat, a w co trzecim urzędzie występują wymieszane formy zatrudnienia. Niepełne etaty zazwyczaj występują w gminach wiejskich.

Zespół badawczy opracowujący raport składał się z przedstawicieli: Zrzeszenia Gmin Lubelszczyzny, Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolskich, Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, Związku Gmin Pomorskich, Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego oraz Kierowników Urzędów Stanu Cywilnego z Lubartowa, Lubonia, Sierakowic, Wodzisławia Śląskiego i Nowej Soli.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji było partnerem badania (Departament Spraw Obywatelskich).

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE