W Opolu o nowym Jedwabnym Szlaku

• Udział w sympozjum wzięli m.in. przedstawicieli MSZ, ambasady Chin i samorządowcy.
• Chiny z krajami Unii Europejskiej miałaby połączyć sieć korytarzy transportowych.
• Jedwabny Szlak to szansa gospodarcza dla Polski w kontekście nowego planu jej rozwoju.
W Opolu o nowym Jedwabnym Szlaku
Do tej pory Polska miała duży deficyt w obrotach handlowych z Chinami. Czy to się zmieni? (Fot. : www.informatorekonomiczny.msz.gov.pl).

Zwiększenie eksportu, współpracy polskich i chińskich firm czy uczelni, poprawa infrastruktury transportowej, rozwój gospodarki opartej na wiedzy – takie np. korzyści zdaniem ekspertów niesie projekt nowego Jedwabnego Szlaku. Mówiono o nim w czwartek w Opolu.

I międzynarodowe sympozjum „One Belt, one Road: policy, economy and technology” poświęcone nowemu Jedwabnemu Szlakowi odbyło się w czwartek na Politechnice Opolskiej w Opolu. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele polskiego MSZ, ambasady Chin w Polsce, władze Opolszczyzny oraz eksperci – ekonomiści, przedstawiciele polskich uczelni czy Instytutów Konfucjusza w Polsce.

Podsekretarz stanu w resorcie spraw zagranicznych Katarzyna Kacperczyk podkreśliła, że nowy Jedwabny Szlak, czyli projekt "Jednego Pasa, Jednej Drogi", może zdecydowanie ożywić polsko-chińskie kontakty gospodarcze.

- Myślę, że realizacja tego szlaku, czyli sieci połączeń transportowych, miałaby bardzo duży wpływ na współpracę inwestycyjną, bo ten projekt daje szansę dla polskich firm uczestniczenia w dużych projektach inwestycyjnych w charakterze realizatorów, podwykonawców czy dostarczycieli usług - mówiła.

Zaznaczyła też, że do tej pory Polska miała „duży deficyt w obrotach handlowych z Chinami”.
- Włączenie Polski do tych połączeń transportowych daje duże szanse na zwiększenie eksportu do Chin – przekonywała w rozmowie z dziennikarzami.

Koncepcja lądowego i morskiego nowego Jedwabnego Szlaku, czyli projektu "Jednego Pasa, Jednej Drogi", zakłada utworzenie sieci korytarzy transportowych, które połączyłyby Chiny z krajami UE. Oznacza to budowę bądź modernizację infrastruktury transportowej - kolejowej, w tym także kolei dużych prędkości, dróg, portów lądowych i morskich oraz lotnisk, a także tworzenie infrastruktury przesyłowej (ropociągi, gazociągi) oraz telekomunikacyjnej. Koncepcja została przedstawiona po raz pierwszy przez prezydenta Chin Xi Jinpinga w 2013 r.

Kacperczyk mówiła, że już jest szereg inicjatyw, które realizujemy wspólnie z partnerami chińskimi.

- Podczas ostatniej wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach podpisaliśmy porozumienie ze stroną chińską, które nas włącza w inicjatywę „Jednego Pasa, Jednej Drogi”. To porozumienie w najbliższych miesiącach, latach będzie uszczegóławiane o konkretne projekty - zaznaczyła.

Dodała, że Polska ma już „dobrą bazę” w zakresie np. połączenia kolejowego cargo pomiędzy Łodzią a stolicą chińskiej prowincji Syczuan - Chengdu.

- Mamy też (...) terminal kontenerowy w Gdańsku, z którego dostawy i ładunki cargo wypływają już m.in. do Chin. Myślę, że to dobry początek - przekonywała.

Uczestniczący w konferencji w Opolu ekonomista Marek Zuber także podkreślał, że nowy Jedwabny Szlak to szansa gospodarcza dla Polski, zwłaszcza w kontekście – jak mówił – przedstawionego niedawno nowego planu rozwoju Polski.

- Z całą pewnością współpraca z Chinami może być (jego) szalenie istotnym elementem – mówił. Zastrzegł jednak, że „musi to być współpraca, która opłaca się obu stronom”.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE