Więcej opli wyjedzie z gliwickiej fabryki

W tym roku samochodowa fabryka w gliwicach chce wyprodukować ponad 170 tys. aut. To o ok. 11 tys. wiecej niż w roku ubiegłym. Szykują się też do produkcji nowych wersji astry IV.

Jak powiedział w piątek dyrektor gliwickiego zakładu, Andrzej Korpak, rozpoczęcie produkcji nowych wersji astry IV generacji zostało przyspieszone w stosunku do pierwotnych planów - początkowo trzydrzwiowy hatchback miał pojawić się dopiero w styczniu przyszłego roku. tymczasem produkcja ruszy już w październiku br, a w kwietniu przyszłego roku - wersji sedan.

Obecnie w fabryce trwają ostatnie przygotowania do produkcji tej wersji astry IV - drugiej po pięciodrzwiowej, która od listopada 2009 r. powstaje w gliwickiej fabryce. Pierwsze próbne egzemplarze nowej wersji (m.in. do tzw. crash testów) gotowe będą już w marcu.

Plan zakłada, że w tym roku z fabryki wyjedzie ok. 16 tys. egzemplarzy trzydrzwiowej astry IV. W wersji pięciodrzwiowej astry IV będzie ok. 130-135 tys. sztuk, a wciąż produkowanej na niektóre rynki astry III - ok. 20 tys. egzemplarzy. W 2012 r., gdy w Gliwicach ruszy produkcja astry IV w wersji sedan (głównie na rynki Europy środkowej), prawdopodobnie zakończy się produkcja astry III, która trafia przede wszystkim na Wschód i do Turcji.

Według dyrektora Korpaka, uruchomienie produkcji dwóch nowych wersji astry IV będzie kosztowało ok.110-120 mln euro. Jak mówił, kolejne wersje tego modelu to w praktyce dla fabryki nowe auta, bo inna jest np. karoseria. Największe inwestycje prowadzone są na wydziałach spawalni oraz tłoczni.

Gliwicka fabryka zakładała w ubiegłym roku wyprodukowanie ok. 162,5 tys. samochodów - ostatecznie było ich ok. 159 tys. Według dyrektora, nieco mniejsza produkcja była efektem świadomej decyzji. Chodziło o to, by samochody nie wypełniały placów postojowych w okresie świątecznym, ale trafiały od razu do klientów. Produkcję ok. 3 tys. aut przesunięto na początek tego roku, dlatego w styczniu i lutym fabryka będzie pracować także w soboty.

W ubiegłorocznej produkcji dominowała astra IV - z linii produkcyjnej zjechało ponad 120 tys. aut tego modelu. Po ok. 20 tys. wyprodukowano astry III i zafiry, która od lata nie jest już wytwarzana w gliwickim zakładzie.

Zdolności produkcyjne gliwickiej fabryki to ok. 207 tys. aut rocznie. W kryzysowym dla rynku motoryzacyjnego 2009 roku, z linii produkcyjnych zakładu zjechało niespełna 96,7 tys. samochodów. W ubiegłym roku, dzięki astrze IV, nastąpiło odbicie i znaczący wzrost produkcji, o ok. 65 proc.

Dyr. Korpak spodziewa się, że dzięki produkcji obecnej pięciodrzwiowej astry IV oraz dwóch innych nowych wersji tego modelu, fabryka ma na 4-5 lat zapewnione stabilne wykorzystanie zdolności produkcyjnych w ok. 80-100 procentach. Da to również stabilizację zatrudnienia, wynoszącego obecnie ok. 3 tys. osób. Od maja ubiegłego roku fabryka ponownie pracuje na trzy zmiany, z powrotem przyjęto do pracy ok. 600 osób. W tym roku ok. 150 pracowników, zatrudnianych dotąd przez agencję pracy tymczasowej, znajdzie pracę bezpośrednio w fabryce.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE