1,3 mld zł na projekty w ramach Nowego Centrum Łodzi

Ponad 50 projektów i programów o wartości 1,3 mld zł ma być realizowanych do 2030 r. przez miasto w ramach programu Nowe Centrum Łodzi. Dotąd łączne nakłady inwestycyjne, w tym spółek kolejowych, na realizację programu NCŁ wyniosły ok. 1,5 mld zł.

Ponad 50 projektów zostało wpisanych w strategiczny plan rozwoju - tzw. master plan - Nowego Centrum Łodzi. Zdaniem dyrektora zarządu NCŁ Błażeja Modera, to ostatni element całego procesu planowania realizacji programu, który został wydłużony do 2030 r.

Na lata 2015-2022 w planie opisano wszystkie projekty inwestycyjne razem z określeniem nakładów inwestycyjnych, które miasto będzie ponosić, a także kosztów utrzymania obiektów. Na dalsze lata w dokumencie opisany został zakres inicjatyw i pomysłów, które miasto powinno jeszcze przygotować, żeby uzupełnić komplementarność przedsięwzięcia.

"W dokumencie będzie można sprawdzić, jakie inwestycje będą realizowane, w jakim czasie, ile będą kosztowały, zarówno w fazie inwestycyjnej, jak i eksploatacyjnej, a także jakie będą źródła finansowania poszczególnych projektów - czy będą to środki unijne, czy też budżetowe" - mówił we wtorek na spotkaniu z dziennikarzami Moder.

W dokumencie określono, które inwestycje będzie realizowało miasto, a które projekty zostaną przeznaczone do wykonania przez sektor prywatny. W sumie do 2030 r. przewidziano realizację ponad 50 miejskich projektów, które kosztować mają łącznie ponad 1,3 mld zł. Wśród najważniejszych są realizowane obecnie: budowa węzła multimodalnego przy dworcu kolejowym Łódź Fabryczna, przebudowa układu drogowego wokół dworca i rewitalizacja elektrociepłowni EC1 oraz jej adaptacja na cele kulturalno-artystyczne.

Pozostałe główne projekty to rewitalizacja ul. Moniuszki z powstaniem mediateki, rewitalizacja obszaru ograniczonego ulicami: Piotrkowska-Tuwima-Narutowicza-Nowotargowa, rewitalizacja kompleksu EC1 Południowy-Wschód i budowa tzw. Rynku Kobro wraz z układem dojazdowym. Jednym z najważniejszych projektów zewnętrznych, który mają realizować spółki kolejowe, ma być budowa tunelu średnicowego.

Według Modera dla niemal wszystkich najważniejszych inwestycji realizowanych przez miasto w NCŁ udało się pozyskać dofinansowanie unijne zarówno z minionej, jak i z obecnej perspektywy finansowej - w tym ostatnim przypadku w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Dla innych projektów, np. budowy koncepcji "smart city" (m.in. monitoringu miasta i aplikacji mobilnych) przygotowana jest dokumentacja potrzebna do ubiegania się w konkursach o środki unijne, a realizacja niektórych innych projektów, np. budowa Laboratorium Transportu, uzależniona została od pozyskania takiego dofinansowania.

Ponieważ większość inwestycji wspartych jest środkami unijnymi, co najmniej przez pięć lat miasto będzie miało obowiązek ich samodzielnego utrzymania. Później - według Modera - możliwe będą inne rodzaje finansowania np. w przypadku zarządzania systemem parkingów pod dworcem, czy dot. wprowadzenia operatorów komercyjnych do kompleksu EC1.

Master plan NCŁ przygotowała firma Deloitte; kosztował 700 tys. zł. Dokument trafi pod obrady rady miejskiej i do jej komisji, bowiem ostatecznie muszą go przyjąć radni. Będzie on załącznikiem do uchwały ws. realizacji programu NCŁ. Co roku prezydent Łodzi będzie składał sprawozdanie z realizacji programu.

Moder poinformował, że pod koniec maja do rady miejskiej trafi projekt uchwały likwidującej z końcem września zarząd NCŁ; projektami Centrum mają później zarządzać odpowiednie wydziały w magistracie - m.in. wydział zarządzania projektami, biuro obsługi inwestora czy biuro ds. rewitalizacji.

Nowe Centrum Łodzi obejmuje 94 ha w samym centrum miasta, czyli blisko 7 proc. strefy wielkomiejskiej. W centralnej jego części znajduje się budowany obecnie podziemny dworzec multimodalny Łódź Fabryczna wraz z tunelem oraz otaczającymi go ulicami. Uzupełnieniem funkcji dworca ma być przestrzeń komercyjno-usługowa i mieszkalna. Radni przyjęli już miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU