1 procent podatku: będą zmiany w sposobach promocji

• Szykują się zmiany dotyczące przekazania 1 proc. podatku dochodowego dla organizacji pożytku publicznego (OPP).
• 19 lipca wchodzi w życie rozporządzenie określające zasady przeprowadzania kampanii zachęcających do przekazania 1 proc. podatku na rzecz wybranej OPP.
• Organizacje będą musiały informować konkretnymi komunikatami, że korzystają ze współfinansowania z 1 proc. podatku.
1 procent podatku: będą zmiany w sposobach promocji
Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od 19 lipca 2016 r. (fot. premier.gov.pl)

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o zmianach dotyczących przekazywania 1 proc. podatku. Jakie zmiany zajdą?

Brakowało odpowiedniego rozporządzenia

Obecnie organizacje pożytku publicznego muszą poinformować, że prowadzona przez nie kampania zachęcająca do przekazania 1 proc. podatku jest finansowana lub współfinansowana ze środków pozyskanych z 1 proc. Jest to przepis bezwzględnie obowiązujący, mimo, że nie było w tej sprawie odpowiedniego rozporządzenia.

OPP otrzymają konkretną dyrektywę

Teraz to się zmieni. Rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r. w sprawie zamieszczania informacji przez organizacje pożytku publicznego z zakresu 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych, dokładnie określa formę i treść komunikatu, mówiącego o tym, że materiały promocyjne przygotowane przez organizacje pożytku publicznego na rzecz przekazania 1 proc. podatku pochodzą z tego właśnie źródła.

Organizacje pożytku publicznego zachęcając publicznie do przekazania 1 proc. podatku - w formie audiowizualnej, wizualnej i dźwiękowej – muszą oznaczyć te materiały następującą treścią: „Materiał promocyjny został sfinansowany/współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych”. Rozporządzenie szczegółowo określa powierzchnie, położenie, czas przekazu tej informacji, itd.

Czytelny komunikat w programach rozliczających podatek

Zapowiadane przez MRPiPS zmiany obejmą również programy komputerowe umożliwiające rozliczenie podatku. Te, które nie pozwalają podatnikowi na swobodny wybór organizacji powinny zawierać czytelny i umieszczony w widocznym miejscu komunikat następującej treści: „Program ten nie umożliwia swobodnego wyboru i przekazania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych wybranej organizacji pożytku publicznego”.

Jeśli program daje taką możliwość, to również powinien zawierać informację na ten temat. Informacja powinna być wyświetlona jeszcze zanim podatnik zacznie wypełniać zeznanie podatkowe.

Dodatkowo, w przypadku materiałów promocyjnych i programów komputerowych, na których nie uda się zamieścić tak długich informacji (np. z powodu rozmiaru), organizacje pożytku publicznego będą zobligowane do zamieszczenia informacji: „Sfinansowano z 1% podatku”.

Chodzi o jawność i przejrzystość

Jak podkreśla resort, zmiany mają zapewnić przejrzystość wydatkowania środków pochodzących z 1 proc. podatku oraz powinny dostarczyć pełną informację dotyczącą możliwości wyboru OPP. Jeśli organizacje nie będą przestrzegały nowych przepisów,będą musiały płacić grzywnę.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od 19 lipca 2016 r., czyli po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia w tej sprawie. Jednocześnie MRPiPS zwraca uwagę, że promocja prowadzona przez organizacje pożytku publicznego, polegająca na publicznym zachęcaniu do przekazania 1 proc. podatku, która nie spełnia powyższych wymagań. ale jej prowadzenie rozpoczęło się przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, może być prowadzona po tym dniu, nie dłużej jednak niż przez 1 miesiąc od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

A jak ktoś dopiero zaczyna to z czego ma sfinansować reklamę ?

NGO, 2016-07-21 10:07:16 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE