2013 r. lepszy dla Przewozów Regionalnych

Ten rok będzie zdecydowanie lepszy dla nas i powinniśmy poprawić wyniki finansowe, pomimo mniejszych przychodów, spowodowanych głównie brakiem kontraktu na świadczenie usług w regionie Górnego Śląska - powiedziała Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes spółki Przewozy Regionalne.
2013 r. lepszy dla Przewozów Regionalnych

Ze wstępnych danych wynika, że w ub. roku spółka ta zanotowała stratę 54 mln zł, przy przychodach ok. 1,8 mld zł.

- W tym roku mamy szansę na zamknięcie działalności operacyjnej na poziomie zerowym - dodała prezes. - Ale na nogi staniemy dopiero w 2014 roku.

Do bliskiej stabilizacji finansowej przyczyni się zawarta przez PR ugoda sądowa z zarządcą infrastruktury kolejowej - PKP PLK. Strony ustaliły, że z tytułu zaległych opłat za korzystanie z niej w okresie od 1 stycznia 2009 do 31 grudnia 2010, PR zapłaci 384 mln zł. Jednocześnie wycofane zostały roszczenia PR wobec PLK, z tytułu negowanych kwot faktur, nie uwzględniających (według PR) redukcji stawek dostępu do torów. Obecnie zarząd PR nie ujawnił kwoty tych roszczeń, ale wcześniej mówiono o kilkudziesięciu mln zł.

Czytaj też: Jest ugoda w sprawie 384 mln długu PR

Pierwszą, największą ratę długu (54 mln zł) PR zapłaciły już PLK, a do końca tego roku spłaci łącznie 80 mln zł. Pozostała część została rozłożona na raty, do uregulowania do połowy 2017 roku.

- Ugoda ta stwarza obu spółkom niepowtarzalną szansę poprawy zarządzania dotychczasowymi wierzytelnościami oraz możliwość skoncentrowania się na przyszłych działaniach - podkreśliła prezes Kuczewska-Łaska.

Sytuacja spółki jest nadal "poważna." Pierwsze raty zobowiązań wobec PLK spłaci ze sprzedaży pięciu nieruchomości, w tym trzech na Śląsku oraz zbieżących przychodów. Te jednak w tym roku zmaleją, bowiem PR nie obsługują już transportu pasażerskiego w woj. śląskich (jedynie tzw. linie stykowe, przekraczające jedno województwo). Odpadła także linia Kutno-Poznań-Zbąszynek, którą przejęły Koleje Wielkopolskie, a w tym roku linię Łódź-Łowicz przejmie spółka Łódzka Kolej Aglomeracyjna. PR tracą też pasażerów (podobnie jak np. PKP Intercity) na kilku liniach modernizowanych przez PLK - szczególnie E-30 (Kraków-Tarnów-Rzeszów).

- Wiemy, że z inicjatywy ministra transportu toczą się rozmowy z marszałkami województw o możliwości podziału naszej spółki, ale zarząd PR w nich nie uczestniczy - stwierdziła prezes Kuczewska-Łaska.

Cały artykuł czytaj tu

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.