PARTNER PORTALU
  • BGK

90 propozycji do Kontraktu Terytorialnego

  • PAP    7 stycznia 2014 - 18:09
90 propozycji do Kontraktu Terytorialnego

90 projektów proponuje samorząd woj. śląskiego do objęcia tzw. Kontraktem Terytorialnym, czyli przygotowywanym porozumieniem rządu z regionami ws. dużych inwestycji. Woj. śląskie chciałoby objęcia tym dokumentem przedsięwzięć o wartości ponad 19,5 mld zł.




Kontrakt Terytorialny będzie obowiązującym w latach 2014-2020 porozumieniem rządu z samorządami ws. koordynowania dużych, priorytetowych dla regionów inwestycji. Ich finansowanie ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. ze środków regionalnych i krajowych. Dokument jest obecnie negocjowany przez ministerstwo infrastruktury i rozwoju z województwami.

Jeszcze przed świętami zarząd woj. śląskiego zatwierdził aktualny, drugi już mandat negocjacyjny tego regionu. Jak poinformowała we wtorek dyrektor wydziału rozwoju regionalnego w urzędzie marszałkowskim woj. śląskiego Małgorzata Staś, skorygowane po pierwszym etapie prac stanowisko zostało już wysłane; teraz samorządowcy będą czekać na odpowiedź.

Mandat ten zawiera trzy grupy projektów: proponowane do finansowania z krajowych programów operacyjnych, przewidziane w Strategii dla Rozwoju Polski Południowej do roku 2020 (wspólna strategia woj. śląskiego i małopolskiego), a także tzw. projekty kluczowe Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO).

Pierwsza grupa to projekty z terenu woj. śląskiego uznane za ważne w skali ponadregionalnej lub ogólnopaństwowej. Liczy ona 19 propozycji (łącznie za ponad 9,5 mld zł) z różnych dziedzin.

Znalazły się wśród nich m.in. trzy propozycje dotyczące placówek rozwojowo-badawczych (od 169 mln zł do 266 mln zł, np. Centrum Specjalizacji Technologicznych Energia-Środowisko-Zdrowie), wart 3 mld zł program kompleksowej likwidacji niskiej emisji w konurbacji śląsko-dąbrowskiej, nowy projekt modernizacji tam infrastruktury tramwajowej (695 mln zł), zabezpieczenie składowiska Zakładów Chemicznych "Tarnowskie Góry" (120 mln zł), projekt zabezpieczeń przeciwpowodziowych w województwie (ponad 1,28 mld zł), budowa nowego przebiegu DK-79 w Katowicach, Chorzowie i Bytomiu (1,42 mld zł) czy budowa Drogowej Trasy Średnicowej w Mysłowicach i Sosnowcu (600 mln zł).

Druga grupa zawiera 10 projektów (w tym 9 transportowych) wynikających z przyjętej w ub. r. przez woj. śląskie i małopolskie Strategii dla Rozwoju Polski Południowej do 2020 r. Ich łączna wartość to 2,23 mld zł.

W tej grupie woj. śląskie chciałoby umieszczenia w Kontrakcie Terytorialnym m.in. rozbudowy odcinka DK-52 na swoim terenie (tzw. Beskidzka Droga Integracyjna - 230 mln zł), przebudowy skrzyżowań dróg DK-86 i DK-94 w miastach Zagłębia (800 mln zł), przebudowy DK-44 w Tychach i Bieruniu (400 mln zł), a także rewitalizacji linii kolejowych łączących Bielsko-Białą i Żywiec z woj. małopolskim (w obrębie regionu odpowiednio 36,7 mln zł i 65,2 mln zł). Kilka postulowanych w tej grupie remontów innych linii kolejowych nie zostało bliżej doprecyzowanych.

W Kontrakcie Terytorialnym miałyby też znaleźć się wszystkie tzw. projekty kluczowe nowego śląskiego RPO. W obecnej wersji tego przygotowywanego wciąż programu jest 61 takich przedsięwzięć. Ich łączna wartość to 7,74 mld zł, przy zsumowanym dofinansowaniu 5,81 mld zł. Zakładana obecnie kwota możliwego dofinansowania z RPO (tzw. alokacja) to 2,67 mld zł. Oznacza to, że - mimo spodziewanych przy realizacji oszczędności - najpewniej nie wszystkie projekty będą mogły zyskać wsparcie.

Choć projekty kluczowe nowego RPO obejmują wiele dziedzin - największe dotyczą transportu. To m.in. budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4 (413 mln zł), budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna w Rybniku (560 mln zł), budowa Drogowej Trasy Średnicowej z Mysłowic do Jaworzna (300 mln zł), Bytomska Centralna Trasa Północ-Południe (286 mln zł) czy budowa Drogi Głównej Południowej z Rydułtów do Mszany (900 mln zł).

Staś zaznaczyła, że zebrane w mandacie projekty to wskazanie potrzeb i pomysłów na rozwój regionu. Obecna wersja mandatu jest okrojona w stosunku do poprzedniej - wynika to m.in. z ewolucji innych dokumentów równolegle opracowywanych pod kątem nowych środków unijnych. Wszystkie będzie musiała zaakceptować ostatecznie Komisja Europejska; rząd liczy, że nastąpi to jeszcze w tym roku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.