Aby uniknąć opłaty śmieciowej, mieszkańcy się wymeldowują

23 osoby wymeldowały się od początku roku z Prudnika - podaje magistrat. Zdaniem zaskoczonych skalą zjawiska urzędników, zjawisko nasiliło się po przyjęciu przez radnych uchwał śmieciowych. Mieszkańcy za odbiór odpadów mają płacić w zależności od liczby osób w lokal.
Aby uniknąć opłaty śmieciowej, mieszkańcy się wymeldowują

"Od początku 2013 r. wymeldowały się 23 osoby, a przez cały ubiegły rok tylko 39" - powiedział kierownik Referatu Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta w Prudniku Andrzej Żurawski. "Mieszkańcy nie wymeldowują się całkiem, ale deklarują, że wyjeżdżają czasowo zagranicę. Pozostają zameldowani na pobyt stały, ale zamieszkiwać w Prudniku nie będą. Tych deklaracji wyjazdu jest znacznie więcej, niż przed rokiem".

Rada miasta Prudnik przyjęła uchwałę śmieciową w grudniu ub.r. W gminie Prudnik na stałe zameldowanych jest 27 tys. 758 mieszkańców.

"U nas nie ma takiej sytuacji" - powiedział wiceprezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski. "Zameldowanie i tak nie ma znaczenie, ponieważ pod uwagę brany jest fakt zamieszkiwania."

Miasto Opole początkowo planowało wprowadzenie opłat za śmieci naliczanych od powierzchni mieszkania. Jednak po protestach mieszkańców i radnych, prezydent wycofał projekt uchwały z obrad rady miasta. Zmieniono koncepcję i ostatecznie uchwalono, że opłaty będą naliczane od liczby osób mieszkających w danym lokalu. Stawka w przypadku odpadów segregowanych wynosi 13 zł od osoby, a za odpady niesegregowane trzeba będzie płacić 20 zł od osoby.

"Proponując pierwotny wariant, mieliśmy na uwadze to, że w przypadku naliczania opłat od liczby osób zamieszkujących w mieszkaniu może dojść m.in. do wymeldowywania się mieszkańców. Na razie jednak takiego scenariusza w Opolu nie obserwujemy" - poinformował Arkadiusz Wiśniewski.

Wkrótce opolski ratusz chce rozpocząć zbieranie od mieszkańców deklaracji z informacjami o liczbie osób zamieszkujących w konkretnych lokalach.

Zjawiska nagłego wymeldowywania się nie stwierdzono również w Brzegu, gdzie opłaty za wywóz śmieci będą naliczane w podobny sposób. Tam samorządowcy mają jednak inny problem. "Rada podczas głosowania obniżyła znacząco stawki, wobec tego, co proponował burmistrz Wojciech Huczyński. Najprawdopodobniej zdarzy się tak, że z tego powodu w budżecie zabraknie 2 mln zł" - powiedział PAP rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Brzegu Tomasz Dragan.

Stawki w Brzegu wyglądają następująco: jedna osoba będzie płacić za wywóz śmieci - 10 zł, dwie osoby - 20 zł, trzy - 30 zł. Tymczasem burmistrz proponował stawki na poziomie: 19 za jedną osobę i 38 zł za dwie mieszkające w mieszkaniu.

"Miasto będzie więc musiało dołożyć do wywozu śmieci" - informuje Tomasz Dragan.

Gminy muszą do 1 lipca br. ustalić, jaki wybierają sposób naliczania opłat za wywóz śmieci, czyli do czasu, gdy zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości gminy będą musiały zorganizować odbiór odpadów komunalnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (7)ZOBACZ WSZYSTKIE

To nie jest dziwna kalkulacja, ale oparta na obsludze ok. 300.000 mieszkanców, w realnych warunkach, z realnymi kosztami i cenami za surowce, kosztami pracy, odpadów, itp.

realista, 2013-02-13 09:10:53 odpowiedz

Do realisty; Ta kalkulacja to jest taka cirka ~obliczeń sobie znanych wskaźników. Jeśli o ekonomię chodzi to jest dziwna ta pańska ekonomia samorządowa: 1. Po co jest samorząd? odpowiedź dostarczy wszelkich argumentów do stwierdzenia, jaki jest poziom efektywnego zaspojenia zbiorowych potrzeb mies...zkańców. Samorządy nie były powołane dla zaspokojania potrzeb finansowych wąskiej grupy wybranych, kosztem mieszkańców wspólnoty samorządowej. Jst przerodziły sie z jednostek o charakterze służby publicznej w organy admistracyjno-podatkowo- egzekucjne za opłaty, podatki mieszkańców. 2.W systemu sa pozyskiwane pieniądze na recynlig w postaci opłat lub działań wymuszanych na przedsiębiorstwach wprowadzajacych opakowania. 3. Obecnie wprowadzany system przymusowych opłat ubezwłasnowolnia mieszkańca w zakresie dt stymulowania wielkością strumienia odpadów w gospodarstwie domowym. Samorządom nalezy przywrócić ich pierwotne funkcje zapisane w ustawie o samorzadzie gminnym. To wymaga łączenia gmin w efektywne jednostki, ograniczenia bzdurnych przepisów wymagajacych decyzji organu, łaczenie funkcji Wójta, Burmistrza?, Prezydenta z funkcją Przewodniczacego Rady przy czym jest to stanowisko społeczne z dieta nie przekraczajacą minimalnego wynagrodzenia. Musimy sobie odpowiedzieć jasno- na co ida nasze podatki i opłaty, jak za byle tzw. usluge gminy musimy placić krocie. Jeśli gmina/ miasto robi coś nie efektywnie należy ograniczyć kompetencje jst do niezbędnego minimum w zakresie budżetu i zatrudnionych osób oraz wydawania zbędnych decyzji rozwiń

podirytowany mieszkaniec, 2013-02-12 16:49:14 odpowiedz

Płacić tak, stąd dwie stawki za wywod odpadów. Uczciwie licząc to każdy mieszkaniec powinien zaplacić ok 14,50 za wywoz smieci + ok 4,5 zl za wypożyczenie pojemnika. I to jest prawdziwy koszt obsługi statystycznego mieszkańca. Mieszkaniec statystyczny powinien zaplacic ok 19 zł netto + 8% VAT za ...wywóz śmieci. Jezeli wysegreguje z tego 1/2 to zwrot z surowców będzie ok. 6 - 8 zł (w zalezności co to jest - szkło, folia, PET, makulatura gazetowa), ale cena odbioru zmieszanych odpadów spadnie do ok 14 zł, czyli uwzględniając odebrane surowce wyjdzie ok 8 zl na osobę. Ale tak różowo niestety nie jest i nie ma segregacji na poziomie 50 %, w najlepiej dzisiaj działających miejscach jest to 20-25 %. To daje opłatę na poziomie ok. 12-13 zł od osoby! Niestety - ekonomia jest nieubłagalna! rozwiń

realista, 2013-02-12 13:00:52 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


PARTNER SERWISU