PARTNER PORTALU
  • BGK

BCC krytycznie o in-house i zmianach w Prawie zamówień publicznych

  • pt    12 lutego 2016 - 09:08
BCC krytycznie o in-house i zmianach w Prawie zamówień publicznych
Zmiany dotyczące zamówień in-house mają szczególne znaczenie w gospodarce odpadami (fot.mat.prasowe)

• Business Centre Club krytycznie ocenia projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych.
• Szczególnie krytycznie BCC odnosi się do proponowanych zmian w zamówieniach in-houe.
• BCC uważa, że po najbliższej nowelizacji, trzeba rozpocząć prace nad zupełnie nową ustawą Prawo zamówień publicznych.




W swoim stanowisku w sprawie projektu zmian ustawy – Prawo zamówień publicznych, Związek Pracodawców Business Centre Club, pisze o wątpliwościach, jakie wzbudzają przepisy dotyczące zamówień in-house.

Związek krytycznie ocenia przepisy, które umożliwiać będą jednostkom sektora finansów publicznych bezprzetargowe zlecania realizacji zadań.

Jak wylicza BCC odnosić się będą do wszelkich usług, robót budowlanych i dostaw – zarówno w ramach sektorów gospodarki na poziomie samorządowym, jak i rządowym.

- Powyższe rozwiązania, które cieszyć będą zapewne podmioty publiczne, prowadzić mogą do całkowicie bezzasadnego (tak z prawnego, jak i ekonomicznego i społecznego punktu widzenia) wykluczania podmiotów prywatnych z dostępu do realizacji zadań ze środków publicznych.

Zdaniem BCC konsekwencją powyższego może być destabilizacja rynku oraz rażące ograniczanie zasady swobody prowadzenia działalności gospodarczej.

- Należy bowiem pamiętać, że zamówienia publiczne typu in-house to prawo odnoszące się do modelu organizacji rynku opartego na współpracy publiczno-publicznej z wyłączeniem elementu prywatnego – w takim przypadkach należy być zatem niezwykle ostrożnym, tak aby nowe regulacje nie prowadziły do nieakceptowalnego zachwiania konkurencji na rynku – tłumaczą członkowie związku.

Związek wylicza, że obecnie około 40 proc. zamówień publicznych wydatkowane jest poza przepisami ustawy Pzp.

- Z uwagi na tę skalę, należy z pewnym dystansem i rozwagą podchodzić do kolejnych prób wprowadzenia dalszych regulacji umożliwiających wyłączenie obowiązkowego stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych – czytamy w stanowisku.

Zaproponowane przepisy – zdaniem BCC - stanowić będą wyjątek od takich zasad jak: swobodny przepływ towarów, swobody przedsiębiorczości, swobody świadczenia usług, równego traktowania, niedyskryminacji, wzajemnego uznawania czy proporcjonalności.

- Należy pamiętać, że dyrektywa wiąże państwo członkowskie w zakresie rezultatu, jaki ma zostać osiągnięty, a nie formy i środków podejmowanych do jego osiągnięcia - piszą członkowie BCC i dodają: - Decyzja o ewentualnej implementacji należy do państwa członkowskiego, które ma przede wszystkim obowiązek osiągnięcia celów dyrektywy.

Związek podkreśla też, że nowela musi wejść w życie już w terminie do 18 kwietnia 2016 roku (konieczność implementowania obligatoryjnych przepisów dyrektyw unijnych), w związku z powyższym obecnie należy przede wszystkim skupić się na prawidłowym wdrożeniu obowiązkowych regulacji dyrektyw, a nie wprowadzaniu dalszych zmian, których analiza skutków obowiązywania wymaga znacznie większej ilości czasu.

Propozycje dotyczące zamówień in-house, w opinii ZP BCC, powinny stać się przedmiotem prac nad nową ustawą Prawo zamówień publicznych.

- W obecnym brzmieniu projektowany art. 4e stanowi niemal dosłownie, a w konsekwencji bezrefleksyjne powtarza treść ww. art. 12 dyrektywy klasycznej, bez uwzględnienia specyfiki polskiego systemu prawnego, co pozostaje w sprzeczności także z zasadą poprawnej legislacji – napisano w stanowisku.

BCC krytycznie ocenia także cały projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych: pomimo licznych dobrych i pożądanych zmian, projekt zawiera szereg mankamentów, które nie pozwalają pozytywnie zaopiniować analizowanej regulacji.

Zdaniem BCC w obecnej sytuacji kluczowe jest prawidłowe wdrożenie przepisów dyrektyw unijnych, nie zaś podejmowanie prób dokonywania dalszych – nie zawsze do końca przemyślanych
– zmian ustawy.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • BCC Anana Kofana, 2016-02-12 15:02:31

    Do lepper: Macie rację lepper - trzeba żądać rozszerzenia strefy przetargów na całą Europę. W tym celu należy wezwać Komisję Wenecką aby przyjrzała się braku demokracji śmieciowej - dlaczego polskie firmy nie mogą startować w przetargach - dłużej nie można tolerować takiej dyskryminacji!...  rozwiń
  • lepper, 2016-02-12 10:58:53

    Pewnie pracujesz w spółce miejskiej i nie potraficie wygra przetargu ? Może zacznijcie oszczędzać zredukujcie biurowe etaty i weźcie się do roboty to może uzyskacie niższe koszty obsługi i może wtedy uda wam się wygrać przetarg. Nie jestem z firmy zagranicznej tylko rodzinnej z 100% kapitałem polsk...im wszystkie podatki płacę w mieście w którym działam a wy jako miejska instytucja płacicie jakieś podatki? Nic od siebie tylko dać wam bez przetargu bo przecież wam się to należy, a kreatywności zero i zero starań ze swojej strony żeby coś zrobić tylko daj, daj i daj oto cała prawda o In-Haus  rozwiń
  • Lodziarska specyfika , 2016-02-12 10:37:08

    To byłby szok dla Polski gdyby comiesięczne opłaty za śmieci zaczęły wspierać lokalne rynki pracy i lokalne rynki finansowe, jeszcze większy szok byłby dla firm które swoje rosnące zyski nie mogłyby mnożyć z comiesięcznych opłat obywatelskich, ale największy szok przeżyłyby międzynarodowe koncerny, ...które nie mogłyby transferować do swych zagranicznych central tych comiesięcznych danin obywateli Polski... Jesteśmy jedynym śmieciowym Eldorado w Europie z prostej przyczyny - nigdzie indziej operatorzy kręcenia lodów na opłatach obywatelskich nie mogą stawać do przetargów bo takowych nie ma poza Polską... Business Centre Club jest więc w swych obawach o zacięcie się europejskich maszynek do kręcenia śmieciowych lodów w stanie przedzawałowym...  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.