Beata Szydło: Gwarancje wsparcia dla rodzin w konstytucji

Osobiście chciałabym, aby zapisać w konstytucji gwarancje wsparcia dla rodzin czy też gwarancje wieku emerytalnego
Beata Szydło: Gwarancje wsparcia dla rodzin w konstytucji
PiS stawia sobie za cel, by 2019 r. mieć większość konstytucyjną (Beata Szydło, fot. wybierzpis.org.pl)

W wywiadzie dla "Super Expressu" szefowa rządu powiedziała, że PiS stawia sobie za cel, by 2019 r. mieć większość konstytucyjną.

Na pytanie w jakim kierunku trzeba zmieniać polską konstytucję Szydło powiedziała, że propozycja prezydenta skonkretyzuje się w najbliższym czasie. "Wtedy będzie można coś więcej na ten temat powiedzieć. Niemniej, żeby zmienić konstytucję, trzeba mieć taką możliwość. To znaczy trzeba mieć większość konstytucyjną i to jest cel, który musimy sobie postawić jako obóz polityczny, by w 2019 r. taką większość mieć" - odpowiedziała.

Dodała, że dostrzega obszary, w których ustawa zasadnicza wymaga korekty. "Każdy polityk zdaje sobie sprawę, że istnieją kwestie, które trzeba doprecyzować. Osobiście chciałabym, aby zapisać w konstytucji gwarancje wsparcia dla rodzin czy też gwarancje wieku emerytalnego - czyli tych projektów, które wprowadziliśmy w życie, a które PO po dojściu do władzy zlikwiduje" - mówi premier.

Czytaj też: Tyszka popiera połączenie dat. Referendum i wybory samorządowe tego samego dnia

Premier mówi również o tym, że miesięcznice smoleńskie służą upamiętnieniu katastrofy oraz, że jest wiele ośrodków, które chcą, by Smoleńsk został zapomniany. "Jeżelibyśmy nie organizowali miesięcznic smoleńskich i nie mówili o tym, co się wydarzyło, o potrzebie upamiętnienia ofiar i wyjaśnienia tej katastrofy, to jest tak wiele różnych ośrodków opiniotwórczych, które zabiegają o to, żeby zupełnie zapomnieć Smoleńsk, że po prostu do tego by doszło" - wyjaśniła.

Zapytana o rekonstrukcję rządu Szydło powiedziała, że w tej chwili nie ma takiej potrzeby.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

korekta: Odrębną i bezpośrednią ochronę konstytucyjną w wyznaczonym okresie czasu dla praw o szczególnym znaczeniu określa ustawa, której zmianę oraz zmianę praw jej podlegających wprowadza się na zasadzie zmiany Konstytucji. * W tej idei odręba i bezpośrednia ochrona miarą zmiany Konstytucji t...o wyróżnienie względem ochrony miarą zmiany ustawy zwykłej. rozwiń

nono, 2017-05-21 13:55:26 odpowiedz

Konstytucja RP art. 235 - zmiana - szkic idei i miary - bliżej siebie: dodanie: Ochronę konstytucyjną praw o szczególnym znaczeniu określa ustawa, której zmiana oraz zmiana praw jej podlegających wprowadzona jest na zasadzie zmiany Konstytucji. * W tej idei zawsze jest możliwa większość ...konstytucyjna. Nie zawsze jednak dla zmiany konstytucji. Dlatego być może przydatne byłoby dokonanie wykazu praw i przepisów z nimi związanych o szczególnych znaczeniu, np., reformy (tj., edukacyjna, emerytalna, ułożenia administracyjnego, medyczna, podatkowa), prawa 500+, Wojska Obrony Terytorialnej, przepisy ordynacji wyborczej, itp., itd., ect., ect. Ustawa o odrębnej ochronie konstytucyjnej miałaby umożliwić podleganie jej całych aktów oraz wybranych ich przepisów. Ochrona miałaby podlegać na tym, że w okresie odrębnej ochrony na ustalony okres N lat, zmiana ustawy o odrębnej ochronie konstytucyjnej oraz praw jej podlegających wymagałaby miary głosowania jak zmiana Konstytucji. Na przykład, gdy szczególnym przepisem podlegającym odrębnej ochronie konstytucyjnej na 25 lat jest odległość elektrowni wiatrowych od gospodarstw domowych, to inwestorzy mają bardziej trwałe podstawy (jednak nie bardziej niż miara zmiany Konstytucji) dla realizacji przedsięwzięć gospodarczych. Podobnie, np., wobec specjalnych stref ekonomicznych. Możliwość nadania ochrony konstytucyjnej praw o szczególnym znaczeniu bez zmiany Konstytucji może wpłynąć na programy wyborcze partii politycznych, w których określenia konstytucyjna - trwałość i stabilność - będą wiodące. rozwiń

nono, 2017-05-21 10:36:46 odpowiedz

Konstytucja RP art. 164 - zmiana - szkic idei i miary - bliżej siebie: 1. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. 2. Gminy ustanawiają złożone jednostki samorządu terytorialnego w oparciu o Izbę Powiatową Samorządu Terytorialnego RP oraz Izbę Wojewódzką Samorządu Terytorialnego... RP. 3. Ustanowienia wskazane w ust. 2 określa ustawa. 4. Wspomaganie działań jednostek samorządu terytorialnego na terenie RP wykonuje Izba Reprezentantów Samorządu Terytorialnego RP na zasadach określonych w ustawie. 5. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego. * Na taśmę: Izba Wojewódzka Samorządu Terytorialnego RP - metoda stanowiąca zgromadzenie organów wykonawczych gmin w regionie wraz z delegatami z regionu do Izby Reprezentantów Samorządu Terytorialnego RP, którzy stanowią prezydium Izby, z którego wybierany jest jej zarząd oraz przewodniczący czyli marszałek jako metoda wykonawcza, będący szefem kancelarii izby w tym sekretariatu izby i różnych biur ds. wykonawczych izby metodą realizacji w oparciu o rynek (zamówienie, rozliczenie, zapłacenie) oraz instytucji i agencji regionalnych (niepaństwowych). Izba Powiatowa Samorządu Terytorialnego RP - metoda stanowiąca zgromadzenie osób z mandatem organów gmin powiatu, a związek gmin powiatu (umowa określona w ustawie) metodą wykonawczą, którego radą nadzorczą stanowią organy wykonawcze gmin, powołujące zarząd (zatrudnienie) w tym prezesa powiatu pełniącego również funkcje szefa urzędu i instytucji powiatowych. Izba Reprezentantów Samorządu Terytorialnego RP - wybrane uprawnienia sejmowe obejmujące zadania samorządowe, zgromadzenie delegatów wybranych przez mieszkańców w regionach, np., 10 osób z regionów. Mechanizm regionalny wyboru delegatów: 1. - trzeba być wybranym przez mieszkańców do organu (stanowiący, wykonawczy) samorządu terytorialnego i być samorządowcem przez jedną kadencję; 2. - po co najmniej jednej kadencji wg pkt 1 trzeba kandydować do izby regionalnej jako kandydat na delegata do izby reprezentantów; czyli dwukrotnie decydują mieszkańcy - wskazują - zapraszamy, działaj, pokaż nasz sukces, daj szansę. * W rozważaniach ścieżka prowadzi do komisji ds. samorządu terytorialnego rady gminy. Być może wraz z izbami potrzeba będzie uruchomić metody wspomagania działalności tej komisji (kursy, szkolenia, poradniki, jednolite kwestionariusze ankiet, wymagane raporty o stanie upowszechniania i realizacji samorządności terytorialnej,...). Za przesłankę przyjęto, że pozostałe komisje są związane z zadaniami ustawowymi gminy i celem wydatków na nie środków finansowych. Jednak wszystkie one muszą spełniać wykonalność zadań metodą samorządności terytorialnej. Komisja ds. samorządu terytorialnego rady gminy jest w podstawie strażnikiem art. 1 Konstytucji RP: "Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli." Zauważamy przy tym, że mieszkańcy gminy wybierają kandydatów z komitetów wyborczych partii, a oczekują od tej komisji samorządności niepartyjnej. Zatem może tak być, że wyborem przez mieszkańców koło partii w gminie jest ważniejsze od tej komisji. Nie mniej i nie więcej, prawda czy fałsz? rozwiń

nono, 2017-05-21 07:25:35 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU