Bibliotekarz-pracownik, a bibliotekarz-nauczyciel

- W bibliotekach publicznych pracują bibliotekarze-pracownicy instytucji kultury, a w szkolnych - nauczyciele-bibliotekarze objęci Kartą Nauczyciela. Obu grupom inaczej mierzy się czas pracy, inaczej wylicza wynagrodzenia - informuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Bibliotekarz-pracownik, a bibliotekarz-nauczyciel

Zapis z projektu założeń: „Stworzenie możliwości wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną" będzie zastąpiony zapisem „Stworzenie możliwości łączenia funkcji bibliotek szkolnych i publicznych.

Biblioteka publiczna będzie mogła wykonywać funkcje biblioteki szkolnej (posiadając filię w danej szkolę), biblioteka szkolna będzie mogła pełnić również rolę biblioteki publicznej. Ponadto możliwe będzie na podstawie porozumienia wykonywania wspólnie zadań przez bibliotekę publiczną i szkolną.

Czytaj też: Biblioteka szkolna i publiczna w jednym

- Dziś jest tak, że każda gmina ma obowiązek prowadzić bibliotekę publiczną. Jednocześnie każda szkoła musi zapewnić uczniom dostęp do książek. Od 2001 r. obowiązuje formalny zakaz łączenia obu instytucji - informuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Dlaczego warto rozważyć wpieranie współpracy bibliotek?

Jak tłumaczy ministerstwo to pozwoliłoby poszerzać funkcje obu typów placówek. Bibliotekom łatwiej byłoby wydłużyć czas pracy, udostępniać książki także w wakacje, poszerzać księgozbiory i całą ofertę kulturalną. Chodzi w tym wszystkim o to, by ułatwić mieszkańcom dostęp do książek, do miejsc, w których można popracować na komputerze, z dostępem do internetu.

Otwierajmy biblioteki

Biblioteki szkolne nie mogą dziś korzystać z takich szans, jakie otrzymały biblioteki publiczne, które w wielu miejscach bardzo się zmodernizowały. Biblioteki szkolne tymczasem nie mogą ani występować o granty ani współpracować z organizacjami pozarządowymi, które dysponują funduszami rozwojowymi. A szkoda, bo w wielu miejscowościach biblioteka szkolna to jedyna biblioteka na miejscu - wyjaśnia resort.

Stawiajmy na nowoczesne placówki

Niekorzystne zmiany demograficzne prowadzą do likwidacji małych szkół (lub ich łączenia). To może doprowadzić do tego, że szkoła będzie dalej, a w miejscu zamieszkania ucznia w ogóle nie będzie dostępu do książek. Ani dla młodych, ani dla dorosłych. A przecież można do tego nie dopuścić dając małej szkole nowe zadania - informuje MAiC.

Biblioteka powinna być miejscem dla całej rodziny

Dziś mamy 8200 bibliotek publicznych. Dzięki współpracy z bibliotekami szkolnymi możemy mieć ich dużo więcej. Po to, by biblioteka blisko mieszkańca - wyjaśnia ministerstwo.

Jak może osiągnąć ten cel?

- Chcemy dzięki nowym przepisom ułatwić współpracę między dwoma typami bibliotek. Celem jest to, by książki były dostępne w dotychczasowych miejscach, ale w taki sposób, by było to łatwiejsze dla ludzi. Biblioteka szkolna może bardziej otwierać się dla dorosłych, zdobywać fundusze na rozwój po to, by świadczyć usługi całej społeczności - wyjaśnia MaiC.

- Zwłaszcza że choć dzieci nam ubywa, to jednocześnie przybywa ludzi w sile wieku, którzy - choćby po to, by doskonalić umiejętności potrzebne do pracy - potrzebują kontaktu z kulturą, z nowymi technologiami. Potrzebują więc fachowych przewodników po nowym świecie - dodaje ministerstwo.

Co budzi dziś różnice zdań?

Jak tłumaczy MAiC oba typy bibliotek działają na podstawie różnych przepisów. Dlatego w bibliotekach publicznych pracują bibliotekarze-pracownicy instytucji kultury, a w bibliotekach szkolnych - nauczyciele-bibliotekarze objęci Kartą Nauczyciela. Obu grupom inaczej mierzy się czas pracy, inaczej wylicza wynagrodzenia.

- Publiczne konsultacje założeń do projektu pokazały, że obie grupy zawodowe inaczej definiują swoje zadania, jasno widzą te różnice i uważają je za ważne - wyjaśnia resort.

MAiC rozumie różne funkcje obu typów bibliotek i zdaje sobie sprawę, że obie te funkcje muszą być realizowane z poszanowaniem specyfiki organizacyjnej - ale tak, by forma pracy nie utrudniała mieszkańcom dostępu do kultury i do książek.

Nie wiadomo jeszcze, jaki będzie status bibliotekarza-pracownika/nauczyciela-bibliotekarza po zmianach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU