PARTNER PORTALU
  • BGK

Centra Usług Wspólnych. Innowacyjne narzędzia zarządzania w powiatach

  • pt    11 kwietnia 2018 - 11:15
Centra Usług Wspólnych. Innowacyjne narzędzia zarządzania w powiatach
W ponad 30 proc. przebadanych powiatów decyzje o powołaniu CUW zostały już podjęte (fot. Pixabay)

Centra Usług Wspólnych są przykładem narzędzia z obszaru zarządzania, które do tej pory z sukcesem funkcjonowało w sektorze prywatnym. Ich wdrożenie w sektorze publicznym wymaga wzmocnienia kompetencji pracowników CUW. W szczególności chodzi o kompetencje kierownicze szefów samorządowych jednostek organizacyjnych.




  • Jednostki publiczne, w szczególności samorządowe, coraz częściej wykorzystują nowoczesne narzędzia organizacji i realizacji określonych usług administracyjnych i finansowych.
  • W ponad 30 proc. przebadanych powiatów decyzje o powołaniu CUW zostały już podjęte.
  • Usługi finansowo-księgowe stanowią podstawowy zakres przedmiotowy usługi wspólnej świadczonej przez samorządowe CUW.

Samorządowe Centra Usług Wspólnych (CUW) to jednostki organizacyjne powołane na mocy nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym i niektórych innych ustaw, która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2016 roku.

- Jednostki publiczne, w szczególności samorządowe, coraz częściej wykorzystują nowoczesne narzędzia organizacji i realizacji określonych usług administracyjnych i finansowych. W przypadku powiatów możemy stwierdzić, że okazały się one bardzo otwarte na innowacyjne narzędzie zarządzania – piszą autorzy raportu „Powiatowe Centra Usług Wspólnych, czyli o wykorzystaniu narzędzi biznesowych w zarządzaniu administracją publiczną” dr Robert Gawłowski i dr Paweł Modrzyński (raport powstał przy współpracy ze Związkiem Powiatów Polskich.

Czytaj też: Gminy będą coraz chętniej sięgać po centra usług wspólnych

Jego celem było sprawdzenie pierwszych doświadczeń funkcjonowania CUW w samorządzie powiatowym i określenie kierunków jego rozwoju w przyszłości.

W ponad 30 proc. przebadanych powiatów decyzje o powołaniu CUW zostały już podjęte. Jak jednak piszą autorzy, wciąż jednak istnieje duży potencjał w zakresie rozwoju tego narzędzia.

- CUW jest przykładem narzędzia z obszaru zarządzania, które do tej pory z sukcesem funkcjonowało w sektorze prywatnym. Dlatego skuteczne jego wdrożenie w sektorze publicznym wymaga wzmocnienia kompetencyjnego pracowników CUW. W szczególności istotne są kompetencje kierownicze kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych – czytamy w raporcie.

Zdaniem dr Gawłowskiego i Modrzyńskiego Związek Powiatów Polskich mógłby z powodzeniem zrealizować rolę centrum kompetencyjnego CUW dla powiatów, które wdrażają wskazane rozwiązanie.

- Ważnym elementem wspierającym byłoby także przygotowanie podręcznika wdrożeniowego dla jednostek samorządu terytorialnego, zawierającego nie tylko zagadnienia prawne, ale także organizacyjne i ewaluacyjne – czytamy.

Z opracowania wynika, że najważniejszą barierą wdrożenia CUW w powiatach była obawa pracowników jednostek planowanych do objęcia wspólną obsługą przed zmianą organizacyjną. Potwierdzają to także pogłębione badania przeprowadzone przez autorów raportu na kierownikach samorządowych jednostek organizacyjnych w Toruniu.

- Dla dalszego rozwoju CUW konieczne jest dostrzeżenie istotnego problemu, jakim jest brak wystarczających kompetencji kierowników pracujących do tej pory wyłącznie w sektorze publicznym – czytamy.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.