PARTNER PORTALU
  • BGK

Centralizacja VAT możliwa w krótkim czasie, udowodnił to Poznań

  • Michał Nowak    4 października 2016 - 12:02
Centralizacja VAT możliwa w krótkim czasie, udowodnił to Poznań

Skarbnik Poznania Barbara Sajnaj (fot. PTWP)

• Od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT.
• Samorządy mają już tylko trzy miesiące na zastosowanie się do zaleceń wynikających z ustawy.
• Tyle czasu miał też Poznań, który centralizację VAT wprowadził już w 2014 roku.




Przyjęcie ustawy prowadzącej do centralizacji VAT-u w jednostkach samorządowych była koniecznością, która wynikała z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE i Naczelnego Sądu Administracyjnego. To duże wyzwanie dla skarbników jak i wszystkich jednostek JST, ale skuteczne wprowadzenie centralizacji jest możliwe nawet w krótkim czasie, co udowodniono w Poznaniu. 

Konieczność wprowadzenia scentralizowanego VAT-u w stolicy Wielkopolski wynikała z uchwały NSA z 2013 roku (sygn. I FPS 1/13). Poznań był wtedy w tym samym miejscu, w którym dzisiaj jest reszta samorządów. Jak urzędnicy podołali wyzwaniu? Jak mówiła skarbnik tego miasta Barbara Sajnaj podczas XIV Samorządowego Forum Kapitału i Finansów, wdrożenie centralizacji udało się w czasie trzech miesięcy, choć nie było to łatwe.

Najpierw informacja

Najpierw zorganizowano spotkanie z dyrektorami i księgowymi, wyjaśniające na czym polega proces centralizacji, oraz że będą nim objęte wszystkie jednostki budżetowe - nie tylko te, które były czynnymi podatnikami podatku VAT, ale też te, które korzystały ze zwolnienia (łącznie 313 jednostek budżetowych, z czego tylko 30 proc. było czynnymi podatnikami podatku VAT).

- Powtarzaliśmy, że centralizacja jest konieczna i nie ma odwrotu – zaznacza Sajnaj, nawiązując do początkowego niezadowolenia urzędników z konieczności wprowadzania zmian.

Pierwszą czynnością było ustalenie danych adresowych i zawiadomienie jednostek, że przed nazwą jednostki jako odbiorca/sprzedawca usługi bądź towaru, pojawi się miasto Poznań. Z kolei w miejscu numeru NIP jednostki wejdzie NIP Poznania, a jednostka zachowa swój NIP tylko w celu rozliczania się z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i tytułu ZUS-u.

- W wytycznych wskazywaliśmy też, że jeśli jednostka pod koniec roku zawiera umowy cywilnoprawne, które będą obowiązywały po centralizacji, to żeby je zawierać wpisując już odpowiednie zastrzeżenie, że dane adresowe od 1 stycznia się zmienią i żeby dostawca automatycznie przeszedł na nowe dane adresowe – tłumaczy skarbnik.

Kolejnym krokiem był wybór doradcy, razem z którym opracowano ankiety, w których magistrat prosił jednostki, aby przedstawiły jaki rodzaj transakcji wykonują, zarówno w zakresie sprzedaży jak i zakupu. – Na tej podstawie również stwierdziliśmy, jak duże braki edukacyjne posiadają księgowi w zakresie VAT-u. Trudności sprawiło im nawet wypełnienie wytycznych – przyznaje Sajnaj.







KOMENTARZE (2)

  • nn, 2016-10-05 14:27:25

    sami tego chcieliście
  • od.....zachowaj nas Panie, 2016-10-04 12:20:50

    centralizacja-decentralizacja, komunalizacja-dekomonulizacja, itd. Ot kraina myśślących inaczej.