Centrum Usług Wspólnych tak, ale sprawne

Kancelaria Rady Ministrów zakończyła prace nad zarządzeniem, dzięki któremu swoją działalność może rozpocząć Centrum Usług Wspólnych, realizujące procesy zakupowe dla jednostek administracji rządowej.
Centrum Usług Wspólnych tak, ale sprawne

Jak pisaliśmy dzisiaj rano Centrum Usług Wspólnych (CUW) będzie prowadzić zakupy dla 61 jednostek administracji publicznej (ministerstw, urzędów, biur). Chodzi głównie o to, by urzędy – zamiast kupować małe ilości produktów czy usług na własną rękę – składały razem jedno duże zamówienie.

Czytaj też: Rewolucyjne zmiany w zamówieniach

Wg ekspertów takie centrum może przynieść kilka miliardów złotych rocznie oszczędności dla budżetu, dlatego tak ważne jest, aby wszystko działało sprawnie.

- Działanie centrum usług wspólnych można usprawnić dzięki wykorzystaniu platform przetargowo-zakupowych. Rozwiązanie to umożliwia przygotowanie elektronicznych formularzy zakupowych dla poszczególnych jednostek administracyjnych, określenie i realizację wymaganych akceptacji dotyczących zapotrzebowania na produkty, przygotowanie cenników wynikających z umów ramowych oraz przeprowadzenie na żądanie procesu przetargowego dla większych zamówień - wyjaśnia Dariusz Szwed, konsultant klientów strategicznych, Xerox Polska, ekspert Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL).

Dodaje także, że aby skuteczniej realizować zadania, konieczne jest ciągłe monitorowanie rynku, współpraca z doświadczonymi podwykonawcami oraz wdrożenie odpowiednich technologii informatycznych i systemów wsparcia procesów zakupowych.

Krystian Bestry, członek zarządu ABSL podkreśla natomiast, jak ważną rolę pełni outsourcing w sektorze publicznym.

- Outsourcing w sektorze publicznym jest już powszechnym rozwiązaniem w wysoce rozwiniętych gospodarkach, szczególnie w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szwecji, Stanach Zjednoczonych czy Australii. W Irlandii z outsourcingu korzysta już między innymi Ministerstwo Rolnictwa, Nauki, Zdrowia i Sprawiedliwości. Firmy BPO zarządzają tam dokumentacją resortów, ewidencjonują wypadki w miejscach pracy, obsługują pożyczki studenckie czy wspierają procesy audytu finansowego. To znacznie usprawnia pracę urzędów i instytucji państwowych, zmniejsza biurokrację, redukuje koszty, ale i poprawia jakość obsługi i satysfakcję mieszkańców.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE