CEPiK 2.0: Powiaty chcą przesunięcia terminu nowego systemu

Samorządowcy z powiatów krytykują stan przygotowania do wdrażania nowego modelu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. - Fiasko wdrożenia nowego systemu jest tożsame z całkowitym paraliżem funkcjonowania wydziałów komunikacji – alarmuje ZPP.
CEPiK 2.0: Powiaty chcą przesunięcia terminu nowego systemu
Nie wiadomo kto dostarczy w porę katalog marek i typów pojazdów - twierdzi ZPP (fot.fotolia)

4 stycznia 2016 roku ma nastąpić uruchomienie nowej wersji Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0).

Zdaniem samorządowców zrzeszonych w Związku Powiatów Polskich wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych umożliwiających sprawniejsze realizowanie usług związanych z ewidencją pojazdów jest konieczne i samą administracji ideę stworzenia systemu CEPiK 2.0 oceniają pozytywnie. Obawiają się jednak, czy administracja rządowa zdąży z przygotowaniami na czas.

Wciąż zbyt wiele niewiadomych

- Zarząd Związku Powiatów Polskich jednakże z ogromnym niepokojem obserwuje stan przygotowania administracji rządowej do sprawnego uruchomienia systemu we wskazanym terminie. Choć ze strony Ministerstwa Spraw Wewnętrznych płyną komunikaty o braku zagrożeń dla wdrożenia systemu to są powody do niepokoju – czytamy w piśmie ZPPw sprawie wdrażania nowego modelu funkcjonowania Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Związek wylicza administracyjne braki:

• kilkanaście niezbędnych aktów wykonawczych nie tylko nie jest wydanych, ale albo nie są jeszcze wstępnie opracowane, albo mają dopiero rozpoczętą procedurę konsultacji społecznych;

• nie wiadomo kto dostarczy w porę katalog marek i typów pojazdów – determinujący możliwość zarejestrowania pojazdu;

• nie jest rozpoczęta procedura wydawania użytkownikom certyfikatów umożliwiających wprowadzanie danych do systemu;

• Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych, odpowiedzialna za wdrożenie od strony informatycznej, publicznie podaje, że prace wytwórcze nowego systemu zostaną zakończone do połowy marca 2016 roku, a zakończenie pilotażu wdrożenia jest możliwe do połowy maja 2016 roku;

• nie przeprowadzono żadnych testów funkcjonowania połączeń między powiatami a centralną bazą – w sytuacji, gdy brak połączenia uniemożliwi czy to rejestrację pojazdu, czy to wydawanie praw jazdy.

W razie niepowodzeń ucierpią mieszkańcy i powiaty

- Nie jest to lista wyczerpująca. Ponadto, zgodnie z przyjętymi założeniami jakikolwiek problem w funkcjonowaniu systemu oznacza niemożliwość obsługi interesantów – do podjęcia jakiejkolwiek czynności, konieczne jest bowiem, aby dane i to dane nie zawierające niezgodności, były z sukcesem przesłane do CEPiK 2.0. Oznacza to, że fiasko wdrożenia nowego systemu jest tożsame z całkowitym paraliżem funkcjonowania wydziałów komunikacji w poszczególnych powiatach – dodaje Węgrzyn.

ZPP zauważa, że w razie niepowodzenia z wdrażaniem nowego sytemu niezadowolenie społeczne skupi się na władzach powiatowych.

- Jeśli tak się stanie będziemy zmuszeni w zdecydowany sposób napiętnować niekompetencję organów centralnych odpowiedzialnych za informatyzację państwa – zapowiada związek i domaga się przesunięcia terminu wejścia w życie nowych przepisów albo uprzedniego wprowadzenia rozwiązań przejściowych umożliwiających realizację doniosłych społecznie usług administracyjnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.