CEPiK 2.0: Powiaty chcą przesunięcia terminu nowego systemu

Samorządowcy z powiatów krytykują stan przygotowania do wdrażania nowego modelu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. - Fiasko wdrożenia nowego systemu jest tożsame z całkowitym paraliżem funkcjonowania wydziałów komunikacji – alarmuje ZPP.
CEPiK 2.0: Powiaty chcą przesunięcia terminu nowego systemu
Nie wiadomo kto dostarczy w porę katalog marek i typów pojazdów - twierdzi ZPP (fot.fotolia)

4 stycznia 2016 roku ma nastąpić uruchomienie nowej wersji Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0).

Zdaniem samorządowców zrzeszonych w Związku Powiatów Polskich wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych umożliwiających sprawniejsze realizowanie usług związanych z ewidencją pojazdów jest konieczne i samą administracji ideę stworzenia systemu CEPiK 2.0 oceniają pozytywnie. Obawiają się jednak, czy administracja rządowa zdąży z przygotowaniami na czas.

Wciąż zbyt wiele niewiadomych

- Zarząd Związku Powiatów Polskich jednakże z ogromnym niepokojem obserwuje stan przygotowania administracji rządowej do sprawnego uruchomienia systemu we wskazanym terminie. Choć ze strony Ministerstwa Spraw Wewnętrznych płyną komunikaty o braku zagrożeń dla wdrożenia systemu to są powody do niepokoju – czytamy w piśmie ZPPw sprawie wdrażania nowego modelu funkcjonowania Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Związek wylicza administracyjne braki:

• kilkanaście niezbędnych aktów wykonawczych nie tylko nie jest wydanych, ale albo nie są jeszcze wstępnie opracowane, albo mają dopiero rozpoczętą procedurę konsultacji społecznych;

• nie wiadomo kto dostarczy w porę katalog marek i typów pojazdów – determinujący możliwość zarejestrowania pojazdu;

• nie jest rozpoczęta procedura wydawania użytkownikom certyfikatów umożliwiających wprowadzanie danych do systemu;

• Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych, odpowiedzialna za wdrożenie od strony informatycznej, publicznie podaje, że prace wytwórcze nowego systemu zostaną zakończone do połowy marca 2016 roku, a zakończenie pilotażu wdrożenia jest możliwe do połowy maja 2016 roku;

• nie przeprowadzono żadnych testów funkcjonowania połączeń między powiatami a centralną bazą – w sytuacji, gdy brak połączenia uniemożliwi czy to rejestrację pojazdu, czy to wydawanie praw jazdy.

W razie niepowodzeń ucierpią mieszkańcy i powiaty

- Nie jest to lista wyczerpująca. Ponadto, zgodnie z przyjętymi założeniami jakikolwiek problem w funkcjonowaniu systemu oznacza niemożliwość obsługi interesantów – do podjęcia jakiejkolwiek czynności, konieczne jest bowiem, aby dane i to dane nie zawierające niezgodności, były z sukcesem przesłane do CEPiK 2.0. Oznacza to, że fiasko wdrożenia nowego systemu jest tożsame z całkowitym paraliżem funkcjonowania wydziałów komunikacji w poszczególnych powiatach – dodaje Węgrzyn.

ZPP zauważa, że w razie niepowodzenia z wdrażaniem nowego sytemu niezadowolenie społeczne skupi się na władzach powiatowych.

- Jeśli tak się stanie będziemy zmuszeni w zdecydowany sposób napiętnować niekompetencję organów centralnych odpowiedzialnych za informatyzację państwa – zapowiada związek i domaga się przesunięcia terminu wejścia w życie nowych przepisów albo uprzedniego wprowadzenia rozwiązań przejściowych umożliwiających realizację doniosłych społecznie usług administracyjnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU