CEPIK o rok później

Z powodu przesunięcia o rok terminu wdrożenia zmodernizowanego systemu dopiero od stycznia 2017 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy o ruchu drogowym.
CEPIK o rok później
Systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców opóźni się o rok. Fot. Pixabay.com

Sejm w tym tygodniu prawdopodobnie zakończy prace nad projektem zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przesuwa on z 4 stycznia 2016 r. na 1 stycznia 2017 r. termin wdrożenia zmodernizowanego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK2.0.), który gromadzi dane o kierowcach i pojazdach.

Posłowie wszystkich klubów chcą przesunięcia terminu o rok ze względu na niedostateczne przygotowanie odbiorców systemu CEPIK2.0. Apelował o to m.in. Związek Powiatów Polskich, a także dostawcy oprogramowania.

Czytaj też: Powiaty: wdrożenie CEPIK 2.0 przesunąć na czerwiec 2016

Zmiany dotyczą 380 powiatów, ponad 4 tys. stacji kontroli pojazdów oraz ponad 7 tys. ośrodków szkolenia kierowców.

Przepisy te regulują m.in. kwestie związane z gromadzeniem i przetwarzaniem danych w centralnej ewidencji kierowców oraz wprowadzeniem okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii B.

Zmiana terminu spowoduje późniejsze wprowadzenie obowiązku przekazywania do centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i przydzielonych im punktów karnych za te naruszenia.

W ramach modernizacji systemu CEPiK przewidziano także rozszerzenie zakresu danych dotyczących np. badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego

Od 2017 r. mają wejść w życie przepisy dotyczące świeżo upieczonych kierowców. Z roku do dwóch lat wzrośnie tzw. okres próbny (obecnie trwa on rok), a młodzi kierowcy będą musieli przechodzić dodatkowo kurs i szkolenie.

Przez pierwszych osiem miesięcy będą ich obowiązywać też ograniczenia prędkości (niezależnie od znaków) – 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h w terenie niezabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej. Jak podkreślają eksperci, choć przepisy dotyczą wszystkich, którzy zdadzą na prawo jazdy, chodzi głównie o grupę najmłodszą – od 18 do 24 lat.

Na początku przyszłego roku nie wejdą w życie także przepisy wprowadzające możliwość sprawdzenia przez kierowcę online informacji o punktach karnych oraz o tym, jakie naruszenia kodeksu drogowego mu przypisano.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE