Chcą wykorzystać Wisłę do transportu

  • Newseria.pl
  • 06-05-2013
  • drukuj
Polska musi zacząć wykorzystywać Wisłę do transportu – apelują marszałkowie województw, przez które przepływa rzeka.
Chcą wykorzystać Wisłę do transportu

Żaden rząd od 1990 roku nie podjął działań na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej. Pierwszym krokiem powinno być opracowanie spójnej rządowej strategii - przekonuje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Skuteczne działanie utrudnia jednak to, że kompetencje z tym związane są rozdzielone pomiędzy wiele ministerstw.

- Wykorzystanie potencjału naszych portów, zwłaszcza portu w Gdańsku i Gdyni mogłoby być bardziej efektywne, gdybyśmy zapewnili tańszy transport poprzez Wisłę. gdybyśmy mogli budować przy korycie Wisły, w różnych częściach naszego kraju centra logistyczne umożliwiające przeładunek kontenerów bądź innych towarów - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

W Polsce brakuje strategii wykorzystania rzek, jaką opracowują inne europejskie kraje. Żegluga śródlądowa ma znacznie większe znaczenie między innymi w Niemczech czy we Francji. W ubiegłym roku rząd w Paryżu przeznaczył na modernizację dróg śródlądowych aż 4 miliardy euro.

Według marszałka województwa pomorskiego, zaniedbania w polskim transporcie śródlądowym wynikają z tego, że po 1990 roku priorytetem były drogi szybkiego ruchu i autostrady. Ale teraz marszałkowie dziewięciu województw apelują do rządu o opracowanie strategii.

- Zachęcamy, aby i minister transportu i budownictwa, ale także minister środowiska zdecydowali się na realizację jednego spójnego rządowego programu - mówi marszałek Pomorskiego.

Jak podkreśla Mieczysław Struk, obecnie trudno o spójną strategię, bo odpowiedzialność jest rozdzielona pomiędzy różne resorty. Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, który zarządza Wisłą, podlega pod Ministerstwo Środowiska. Resort transportu, w gestii którego leży rozwój transportu śródlądowego, prawnie nie ma żadnej władzy nad rzekami. Z kolei za kwestie związane z rybołówstwem odpowiada resort rolnictwa.

Dlatego kwestie odpowiedzialności powinny zostać rozstrzygnięte przez Radę Ministrów. Jak mówi Mieczysław Struk, marszałkowie województw apelują o przeprowadzenie analiz możliwości wykorzystania Wisły w transporcie śródlądowych, bo na razie takich opracowań brakuje.

- Jak dotąd nie ma wprost zainteresowania ze strony jakiegokolwiek ministerstwa tą problematyką - podkreśla marszałek.

- Niektóre media, zwłaszcza regionalne, np. Dziennik Bałtycki, uruchomiły wielką akcję służącą Wiśle. Wydaje mi się, że ta kampania prowadzona przez media, ale też i zainteresowanie regionów będzie sprzyjać powstawaniu takiego programu. Trzeba się odblokować, spojrzeć nieco z większą wyobraźnią na Wisłę, która może być źródłem bogactwa Polski - dodaje.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Jesteśmy chyba jedynym państwem w Europie, które nie wykorzystuje swojej sieci dróg wodnych - chociażby do celów turystycznych. Wisła, która wiele wieków temu była kręgosłupem polskiej gospodarki dziś nie ma dla niej żadnego znaczenia. A przecież - ze względu na swoje położenie na mapie Polski - moż...e stanowić swoistą drugą autostradę A1, uzupełniającą tę drogową autostradę oraz magistralę kolejową. Ale żeby tak się stało, to parę osób musiałoby popatrzeć nieco szerzej niż tylko na własne województwo czy resort. rozwiń

krzyciel, 2013-05-06 15:30:55 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE