PARTNER PORTALU
  • BGK

Chrońmy ludzi, nie papier

  • AW    27 września 2011 - 13:21
Chrońmy ludzi, nie papier

Eksperci radzą samorządom by nie spieszyły się z kupowaniem czy wyrzucaniem pancernych szaf na dokumenty, dopóki nie będzie rozporządzenia do ustawy o ochronie informacji niejawnych. Ale też urzędnicy nie mogą przesadzać z ukrywaniem dokumentów.




Choć ustawa o ochronie informacji niejawnych obowiązuje już 9 miesiąc, wciąż nie ma rozporządzenia w sprawie środków bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczania informacji niejawnych. Rozporządzenie takie ma pojawić się do końca roku, póki co konsultowany jest projekt.

Czytaj też: Strefy ściśle tajne

Póki co, o ile ustawa daje jasne wytyczne co do tego postępowania i ochrony  informacji tajnych i ściśle tajnych, o tyle wciąż nie do końca wiadomo jakie procedury podjąć w urzędach, gdzie przetwarzane są informacje o klauzuli „poufne” lub „zastrzeżone”.

- Do końca roku panuje w tym temacie okres przejściowy. Wprawdzie jest rozporządzenie z 1 czerwca 2010 roku o kancelariach tajnych, ale w międzyczasie weszła nowelizacja ustawa, czyli dokument wyższy rangą, który zmienia m.in. kategorie przepisywane dokumentom niejawnym – podkreśla Michał Cyndel z katowickiej delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. – Nowa ustawa podwyższa środki bezpieczeństwa, ochronę informacji „tajnych” i „ściśle tajnych”, ale obniża ochronę w przypadku informacji „poufnych” i „zastrzeżonych – przypomina.

Ustawodawca daje jednostkom 3 lata na przejrzenie dokumentów i objecie ich nowymi definicjami. Ustawa zatem nie prowadzi za rękę, a każda jednostka która przetwarza (czyli niekoniecznie generuje ale także tylko przechowuje) informacje poufne i zastrzeżone, sama szacuje ryzyko i dobiera środki ochrony. Odpowiedzialnym za to jest kierownik jednostki, pełnomocnik ochrony i pion ochrony.

- Może się okazać, że dokumentów o danej klauzuli mamy mniej niż do tej pory ale też może się okazać, że jest ich więcej. Nie spieszmy się zatem, nie likwidujmy krat w kancelariach niejawnych, nie wyrzucajmy szaf i co najważniejsze nie kupujmy na prędce nowych. Czekajmy na rozporządzenie - radzi Tadeusz Koczkowski, prezes Krajowego Stowarzyszenia Ochrony Informacji Niejawnych.

Nowy podział informacji niejawnych i sposób postępowania z nimi wprowadza też pewną dezorientację wśród mieszkańców.

- Może się zdarzyć, że to co w danej gminie jest dokumentem zastrzeżonym, w innym jest jawnym. Dlatego też analizie powinno być poddane to czy klauzule zostały dobrze przyznane – przyznaje Magdalena Kalinowska z Kancelarii Prezydenta RP.

Istnieje bowiem obawa, że urzędnicy bojąc się, że jakaś informacja mogłaby się znaleźć w niepowołanych rekach, będą raczej nadawać wyższe klauzule niż to konieczne. Co także może mieć niepożądane następstwa.

- Oczywiście cześć informacji operacyjnych (jak to, co i jak wykonać mają w sytuacji kryzysowej służby specjalistyczne) nie powinna być przekazywana do publicznej wiadomości, bo zawsze może znaleźć się wariat, który informacje te wykorzysta – twierdzi Bogdan Kosowski, b. dyrektor wydziału zarządzania kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Ale pamiętajmy, że chronimy ludzi, nie papier. Załóżmy, że mamy do czynienia z obszarem zalewowym. Mieszkańcy musza wiedzieć o zagrożeniach, być ich świadomi i móc odpowiednio zareagować w sytuacji kryzysowej. Nie postawimy przecież przy każdym obywatelu policjanta i strażaka – dodaje.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Garniturowiec, 2011-10-11 18:39:39

    niektórzy samorządowcy to wcale a wcale się z tymi zakupami nie spieszą... można odnieść wrażenie, że wcale się ustawą nie przejmują!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.