Cztery proc. mniejszy CIT, to 21 proc. mniej dla województw

  • Henryk Gryko
  • 09-03-2016
  • drukuj
• - Zwiększanie udziałów w podatkach dochodowych nie jest dla wszystkich samorządów korzystne – pisze Henryk Gryko, skarbnik województwa podlaskiego.
• Pozornie mogłoby się wydawać, że najmniej boleśnie ewentualne zmniejszenie stawek podatku CIT odczułyby województwa „najbiedniejsze”. - To tylko pozory - uważa Gryko.
Cztery proc. mniejszy CIT, to 21 proc. mniej dla województw
- Zgłaszając propozycje zmniejszenia obciążeń podatkowych nie mówi się o skutkach zmniejszenia dochodów samorządowych - pisze Henryk Gryko. (fot.sxc.hu)

Zmniejszenie podatku dochodowego dla osób prawnych jest działaniem z kilku powodów wskazanym. W zasadzie zmniejszenie obciążenia podatkowego może być impulsem generującym wzrost gospodarczy oraz wpływać może na wzrost rentowności podmiotów gospodarczych.

Zgłaszając propozycje zmniejszenia obciążeń podatkowych nie mówi się o skutkach zmniejszenia dochodów samorządowych. Nie jest to jednakże materia poddająca się prostym symulacjom finansowym. Gdyby przyjąć, że zmiana nie wpłynie na generowanie dochodów samorządowych, to zmniejszenie dochodów budżetów województw przedstawiałoby się następująco:

 

Skutki obniżenia podatku CIT o 4 procent. W liczniku spadek dochodów województw, w mianowniku per capita.
Skutki obniżenia podatku CIT o 4 procent. W liczniku spadek dochodów województw, w mianowniku per capita.

Zmniejszenie obciążeń z tytułu CIT o 4 proc. powoduje zmniejszenie dochodów województw o ponad 21 proc. Gdyby ubytek dochodów zamierzano pokryć zwiększeniem udziału w CIT, to należałoby ten udział z 14,75 proc. zwiększyć do ponad 18 proc. Zwiększanie udziałów w podatkach dochodowych nie jest dla wszystkich samorządów korzystne – świadczy o tym poniższa mapa.

 

Skutki zwiększenia udziału w CIT o 1 proc. W liczniku wzrost dochodów województwa, mianownik - wzrost na 1 mieszkańca.
Skutki zwiększenia udziału w CIT o 1 proc. W liczniku wzrost dochodów województwa, mianownik - wzrost na 1 mieszkańca.

Pozornie mogłoby się wydawać, że najmniej boleśnie ewentualne zmniejszenie stawek podatku CIT odczułyby województwa „najbiedniejsze”. To tylko pozory. Jak widać na powyższej mapie, różnice w "zyskach" z takiej zmiany pogłębiłyby różnice pomiędzy województwami.

Konieczność uzupełnienia uszczuplonych dochodów jest bezdyskusyjna. Dyskusja jest konieczna nad wybraniem sposobu uzupełnienia dochodów. Wydaje się, iż najmniej właściwym jest równe dla wszystkich zwiększenie udziałów w podatkach dochodowych.

*Autorem materiału jest Henryk Gryko, skarbnik województwa podlaskiego.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE