PARTNER PORTALU
  • BGK

Czy kultura się opłaca? Samorządy raczej nie traktują jej jako inwestycji

  • Jolanta Miśków/AT    13 maja 2013 - 19:40
Czy kultura się opłaca? Samorządy raczej nie traktują jej jako inwestycji

– W Polsce tylko 18 proc. urzędników i przedstawicieli samorządów postrzega inicjatywy kulturalne jako dobre posunięcie gospodarcze – twierdzi Wojciech Przybylski, redaktor naczelny, „Res Publica Nowa”.




ZAKTUALIZOWANA: Dane pochodzą z nieopublikowanego jeszcze badania, w którym pod lupę wzięto politykę kulturalną ponad 60 samorządów gmin i miast w Polsce.

- Aż 55 proc. urzędników nie dostrzega w działaniach kulturalnych nic ponad działania promocyjne - przytoczył dane Przybylski. Tymczasem okazuje się, że miasta każdego roku wydają średnio ok. milion złotych na organizację różnorodnych festiwali.

Kultura jest niszą. I o ile biznesmeni, potrafią dostrzec w tej niszy wartości inwestycyjne, o tyle miasta jeszcze nie do końca.

- Co wcale nie oznacza, że to się zmieni, zważywszy na wybudowane w ostatnich latach nowe obiekty kulturalne w Polsce - podkreślił Przybylski

O kluczowej roli kultury przekonywał Jacek Żakowski, który zauważył, że mimo faktu, iż stanowi ona wartość niepoliczalną, to pełni bardzo ważną rolę w rozwoju państwa, w tym także gospodarki.

Ludwik Sobolewski, prezes GPW w Warszawie w latach 2006-2013 podkreślił, że wbrew pozorom również świat biznesu nie jest w pełni policzalny. - Wiele rzeczy w biznesie ociera się o sztukę. Dlatego ta sfera nie powinna być demonizowana, jako jakiegoś rodzaju maszyna logarytmiczna - zaakcentował.

Zdaniem Grzegorza Hajdarowicza, prezesa Gremi Media większość ludzi biznesu angażujących się w sztukę, robi to, aby podkreślić wyjątkowość swojej osoby, bądź przedsiębiorstwa, które reprezentują.

- Artyści często traktują przedstawicieli biznesu jak prostaczków, którzy nie mają pojęcia o kulturze. Skądinąd, przedsiębiorcy niekiedy sami podcinają sobie skrzydła w tym obszarze, np. poprzez nieprzywiązywanie wagi do dokładnego sprawdzenia ofert składanych przez artystów - ocenił.

Natomiast według Leo van Loon, dyrektor European Creative Business Network przedstawiciele kultury mogą pomóc generować innowacje gospodarcze. W jego opinii obecność świata kultury objawia się w firmach powstawaniem nowoczesnych rozwiązań i produktów.

Artykuł powstał na podstawie sesji „Zrównoważone inwestowanie - Kultura się opłaca!", podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Więcej informacji o kongresie tutaj.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • glews, 2013-05-13 14:58:26

    Bo nasza kiełbasa przegoniła ich kiełbasę, a najlepiej z książek Polacy lubią pyfko igrilla! A co, czy to kazdy naród musi być inteligentny?

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.