PARTNER PORTALU
  • BGK

Dariusz Piasta, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych: Nie mamy mniej klauzul społecznych w przetargach niż Francja

  • PAP    3 grudnia 2014 - 17:44
Dariusz Piasta, wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych: Nie mamy mniej klauzul społecznych w przetargach niż Francja
fot.pixabay.com

- Klauzule społeczne, czyli uwzględniające w przetargach realizację istotnych celów społecznych, jak integracja niepełnosprawnych stanowią ok. 4.5 proc. zamówień poniżej progu unijnego, podobnie jak we Francji - poinformował wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych Dariusz Piasta.




Klauzule społeczne to dopuszczalne polskim (i unijnym) prawem zamówień publicznych szczególne kryteria, jakie - obok ceny i jakości - mogą zostać sformułowane przez zamawiającego. Pozwalają zlecać usługi lub produkcję wykonawcom zatrudniającym wykluczonych społecznie - np. bezrobotnych lub niepełnosprawnych.

Dariusz Piasta podczas konferencji "Przyszłość społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych" podkreślił, że zamówień zastrzeżonych, czyli tych, które trafiają do z góry określonej kategorii wykonawców nie jest dużo. "Natomiast my interpretujemy klauzule społeczne znacznie szerzej" - zaznaczył.

"Uważamy, że klauzule społeczne, czyli uwzględnianie aspektów społecznych w zamówieniach, mają miejsce na wielu etapach postępowania i dotyczą aspektów, kto może ubiegać się o zamówienia publiczne, co ma zrobić, w jaki sposób może realizować zamówienie, etc." - zaznaczył wiceprezes UZP.

Czytaj też: Urzędy boją się klauzul społecznych w zamówieniach publicznych

"Jeżeli w taki sposób będziemy oceniali, to wyjdzie nam ok. 4.5 proc. zamówień odpowiedzialnych społecznie wśród zamówień poniżej progu unijnego" - podkreślił Piasta. Jak zaznaczył, to wynik porównywalny z Francją, która od kilkunastu lat promuje aspekty społeczne w zamówieniach.

Piasta zaprzeczył tym samym informacjom, że zamówień odpowiedzialnych z klauzulami jest rocznie w granicach 0.23 proc. Jak mówił, odsetek ten odnosi się jedynie do postępowań w trybie "zastrzeżonego zamówienia publicznego" (tylko dla podmiotów zatrudniających 50 proc. niepełnosprawnych).

Jak mówił Urząd uważa klauzule społeczne za potrzebne i stara się je rozpowszechniać, m.in. poprzez organizowanie konferencji, szkoleń czy wydawanie publikacji na ten temat.

"Klauzule społeczne trzeba promować. Zamówienia publiczne są narzędziem, który umożliwia także realizację celów społecznych na różnych etapach. Pozwalają uwzględniać interesy osób wykluczonych, np. niepełnosprawnych, potrzeb mniejszości w opisie przedmiotu zamówienia, kryteriach oceny ofert, warunkach realizacji zamówienia. Czyli wszędzie tam, gdzie interesuje nas aspekt społeczny, a nie tylko kwestia ceny i jakości usług" - powiedział Piasta.

Jak wyjaśnił, chodzi o to, by realizując jakieś zamówienie można było jednocześnie np. znaleźć zajęcie dla osób długotrwale bezrobotnych.

W polskim prawie, w ustawie o zamówieniach publicznych, od 2009 roku funkcjonują dwie kategorie klauzul społecznych: pierwsza dotyczy tylko wykonawców, u których powyżej 50 proc. zatrudnionych pracowników to osoby niepełnosprawne. Druga - bardziej ogólna - dotyczy preferencji związanych z zatrudnianiem do wykonania zamówienia osób wykluczonych z rynku pracy - niepełnosprawnych, bezrobotnych, bezdomnych, osób uzależnionych po terapii w zakładach leczenia odwykowego, chorych psychicznie, zwalnianych z zakładów karnych oraz uchodźców.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.