Definitywny koniec chińskiej budowy?

W poniedziałek uprawomocni się decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o odstąpieniu od umowy z chińską firmą Covec na budowę A2 Stryków-Konotopa. Decyzji w sprawie dokończenia budowy jeszcze nie ma.
Definitywny koniec chińskiej budowy?

Zgodnie z kontraktem zawartym w 2009 r. chińskie konsorcjum Covec miało wybudować dwa odcinki autostrady A2 między Strykowem a Konotopą: odcinek C o długości 20 km za 534,5 mln zł, oraz odcinek A o długości 29,2 km za 754,5 mln zł. Pozostałe trzy odcinki budują inne firmy - Strabag (17,6 km za 643,8 mln zł), Mostostal Warszawa (16,9 km za 843,5 mln zł) i Budimex-Dromex (7,1 km za 425,5 mln zł). Autostrada miała być przejezdna przed Euro 2012.

W maju br. okazało się, że chiński wykonawca zalega z wypłatami należności wobec polskich podwykonawców. Zaległości płatnicze podwykonawcy szacowali na kilkadziesiąt milionów złotych.

Czytaj też: Rząd wyrzucił Chińczyków z budowy A2

Na początku czerwca polska strona przedstawiła Chińczykom ultimatum - Covec dostał tydzień na przedstawienie planów, zawierających harmonogram spłat zobowiązań wobec polskich podwykonawców budowy oraz gwarancje finansowania pozostałej części inwestycji. W odpowiedzi Covec przedstawił stanowisko, że jest gotów zrezygnować z budowy dwóch odcinków autostrady, ale jednocześnie zadeklarował, że jest gotów nadal rozmawiać na ten temat.

Po tygodniu rozmów Chińczycy poinformowali, że chcą renegocjacji kontraktu. Jak informował wówczas zastępca Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Andrzej Maciejewski, konsorcjum przekazało stronie polskiej propozycje zmian zakresu rzeczowego i finansowego budowy A2. GDDKiA zastrzegła sobie trzy dni na przeanalizowanie tej propozycji i przedstawienie swojego stanowiska.

13 czerwca GDDKiA odstąpiła od kontraktu z chińską firmą Covec na obu odcinkach A2. Dyrekcja zapowiedziała jednocześnie, że będzie egzekwować kary umowne wysokości 130 mln zł, a także będzie się domagać 741 mln zł odszkodowania. GDDKiA poinformowała, że rozmawia z innymi firmami o ewentualnym dokończeniu umowy po Chińczykach. Natomiast decyzje, czy na dokończenie budowy będzie ogłaszany przetarg, czy wykonawca będzie wybrany w trybie negocjacji miały zapaść po uprawomocnieniu się decyzji o odstąpieniu od umów z Covec.

Premier Donald Tusk podkreślał, że doprowadzenie A2 do Warszawy przed Euro 2012 jest rządową ambicją. Zapowiadał, że niezależnie od przyjętego wariantu dokończenia budowy autostrady, prace zostaną wznowione w lipcu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU