Do Euro 2012 nie uda się wydłużyć linii tramwajowej w Poznaniu

Poznań unieważnił przetarg na wydłużenie linii tramwajowej związanej z przygotowaniami do Euro 2012. Wszystkie oferty wykonawców znacznie przewyższyły kwoty, jakie proponowało miasto, które przygotowuje już nowy przetarg.

Koszt inwestycji miasto wyceniło na ok. 102,5 mln złotych. Tymczasem najtańsza oferta zaproponowana przez firmę Torpol wynosiła 125,6 mln. Już przed miesiącem prezydent Poznania Ryszard Grobelny zapowiadał, że nie podda się dyktatowi firm. Jego zdaniem zawyżają one ceny ze względu na to, że inwestycje przygotowywane są w pod kątem piłkarskich mistrzostw Europy. W tej sytuacji miasto rozpoczęło procedurę unieważnienia przetargu.

"Ceny proponowane przez wykonawców prawdopodobnie zostały wywindowane, że względu na krótki termin realizacji. Miasto podjęło decyzję o rozpisaniu nowego przetargu, nad którym już pracujemy" - powiedział kierownik projektu Maciej Bulski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012.

Nowy przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze maju. Będzie on dwuetapowy - pierwsza część dotyczyć PKP i związany jest ze zmianami układu torowego i sieciowego na stacji Poznań Główny. Te prace mają zakończyć się do końca 2011 roku. Drugi etap dotyczy infrastruktury tramwajowej. Poznaniacy nową trasą tramwajową pojadą latem 2013 roku. Miasto zwiększyło też kosztorys inwestycji do 108 mln.

"Do przetargu mogą stawać firmy mające doświadczenie tramwajowe lub kolejowe, a nie jak było wcześniej, kiedy to musiały specjalizować się w obu tych dziedzinach. Liczymy, że dzięki temu będzie więcej oferentów, a co za tym idzie - niższe propozycje cenowe. Nie ma też w tym przypadku ryzyka czasowego. Zakładamy, że firmy wrócą do cen kosztorysowych i zrobią to za tyle, ile jest to warte" - podkreślił Bulski.

Zaniepokojenie opóźnieniem inwestycji są jednak radni Poznania, którzy domagają się w tej sprawie wyjaśnień od prezydenta miasta. Jak powiedział we wtorek PAP radny PO Łukasz Mikuła, liczy na to, że prezydent do czerwcowej sesji absolutoryjnej wyjaśni, co spowodowało, że tak wiele zaplanowanych inwestycji nie zostanie zakończonych do 2012 roku.

Jak zaznaczył, wyjaśnienia te mogą mieć wpływ na sposób głosowania radnych PO nad absolutorium.

"Chcemy by nam dokładnie pokazano pierwotne założenia czasowe planowanych na Euro 2012 inwestycji i by nam krok po kroku wskazano, gdzie się te założenia nie sprawdziły, gdzie były dodatkowe koszty" -powiedział.

"W przypadku przedłużenia trasy szybkiego tramwaju nie kwestionujemy decyzji o unieważnieniu przetargu ze względu na zbyt wysokie wymagania oferentów. Natomiast wysokie ceny biorą się z tego, że przetarg został rozpisany późno, więc oferenci mogli zażądać wyższych cen. W przypadku zamówień ekspresowych płaci się więcej. Chcemy się dowiedzieć, co działo się przez cztery lata do rozstrzygnięcia tego przetargu" - dodał.

Przedłużenie linii o 2 km pozwoli na bezkolizyjne połączenie linii PST w dworcem kolejowym, przyczyni się też do zwiększenie płynności ruchu w rejonie przeciążonych obecnie węzłów tramwajowo-drogowych Most Teatralny - Rondo Kaponiera - Most Dworcowy. W ramach inwestycji zostaną zbudowane dwa nowe przystanki oraz pętla tramwajowa. Jest to jedna z pięciu inwestycji realizowanych przez spółkę Infrastruktura Euro Poznań 2012.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU