PARTNER PORTALU
  • BGK

Dotacje celowe na drogi gminne i powiatowe po nowemu

  • Agnieszka Widera-Ciochoń    13 czerwca 2017 - 13:23
Dotacje celowe na drogi gminne i powiatowe po nowemu
Zdaniem projektodawców istnieje potrzeba wspierania zadań na obszarze JST, gdzie zidentyfikowano duże ryzyko zagrożeń wypadkami (fot.PTWP arch.)

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało nowe rozporządzenie w sprawie Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019, czyli udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych. Zmienić mają się kryteria i punktacja.




• Projekt rezygnuje z niektórych dotychczasowych kryteriów oceniania wniosków składanych przez zarządców dróg gminnych oraz dróg powiatowych.

• Wprowadza nowych zasad punktacji w ramach poszczególnych kryteriów dotyczących znaczenia inwestycji dla infrastruktury drogowej, dla spójnej sieci dróg publicznych oraz wpływu zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej.

• Jak podkreśla resort, głównym celem jest poprawa dostępności i bezpieczeństwa na drogach. 

• Na zmianach zyskać mają też mniej zamożne samorządy.

 

Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 przewiduje udzielanie samorządom dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i gminnych.

- Dokonano szczegółowej analizy naboru wniosków na lata 2016 i 2017 oraz realizacji tego programu w 2016 r w skali wszystkich województw. W wyniku analizy zidentyfikowano zagadnienia wymagające zmiany w treści obowiązującego rozporządzenia z 27 marca 2009 r. w zakresie zmiany obowiązujących kryteriów naboru wniosków – tłumaczy resort infrastruktury, który przygotował nowe rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych.

Projekt trafił do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych (dokument publikujemy w dziale Multimedia). 

- Proponowane zmiany mają na celu wyrównanie dysproporcji rozwojowych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz zmniejszenie ryzyka zagrożeń wypadkami drogowymi na obszarach gmin i powiatów – uzasadnia dalej MIB.

Kryteria do zmiany

Projektowana zmiana zakłada m. in. zmianę punktacji w dotychczasowych obowiązujących kryteriach dotyczących: znaczenia zadania dla infrastruktury drogowej w sposób gwarantujący podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego (tzw. kryterium techniczne) oraz znaczenia zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych (tzw. kryterium sieciowe) i wpływu zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej (tzw. kryterium ponadlokalności) oraz kontynuacji ciągu.

Chodzi o wzmocnienie relacji pomiędzy celami jakie powinna spełniać droga publiczna, a jej parametry technicznymi.

Projekt zakłada też rezygnację z kryterium współpracy finansowej w zakresie współfinansowania zadania z innymi samorządami oraz wprowadza nowe kryterium dochodowe i nowe kryterium dotyczące zmniejszenia ryzyka wystąpienia wypadku drogowego na obszarach o najwyższym poziomie wypadkowości.

W projekcie poziom dochodów własnych (PDW) stanowi punkt odniesienia, któremu przyznano wagę wyrażoną w procentach. Wyliczania PDW będzie dokonywała komisja oceniająca wnioski w oparciu o możliwie najbardziej aktualne dane GUS.

- Zgodnie z celem tego kryterium jeśli wnioskodawca (JST) uzyskuje dochody własne na poziomie wyższym niż średni dochód własny w województwie, nie uzyska dodatkowych punktów. Jeśli zaś uzyskuje dochody własne poniżej wyliczonego średniego dochodu własnego w województwie uzyska dodatkowe punkty.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • eLPe, 2017-06-14 09:16:22

    Niestety odnoszę wrażenie, że "przychylność" instytucji rządowych zależy w dużej mierze od... wyników w ostatnich wyborach. Jest to wrażenie powstałe w wyniku bezskutecznego aplikowania o środki z budżetu państwa naszego samorządu w kontekście skuteczności sąsiadów.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.