Drogi rowerowe zostają w katalogu celów publicznych

Sejmowa komisja środowiska odrzuciła w czwartek poprawkę PiS, która wykreślała drogi rowerowe z katalogu celów publicznych. Kancelaria prezydenta przekonywała, że pozostawienie tych dróg w katalogu ułatwi budowę nowych szlaków dla rowerzystów.
Drogi rowerowe zostają w katalogu celów publicznych

Projekt nowelizacji ustawy, która ma znosić kary za jazdę rowerem po wałach przeciwpowodziowych, zmienia przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zaproponowano w nim, by za cel publiczny - oprócz np. wydzielania gruntów pod drogi publiczne czy ich budowy - traktować także wydzielanie gruntów i budowę dróg rowerowych.

"Ten zabieg budzi nasze wątpliwości. (Artykuł - red.) stanowi podstawę do zastosowania wywłaszczenia w celu lokalizowania takich inwestycji" - mówiła Anna Paluch (PiS). "Doceniamy rolę komunikacji rowerowej, szczególnie w miastach. Nie uważamy jednak, aby tak dolegliwa forma jak ustanowienie celu publicznego i wywłaszczanie było potrzebne dla realizacji tych celów (...) Rola właściciela gruntu jest znacząco osłabiona" - przekonywała.

Minister w Kancelarii Prezydenta Olgierd Dziekoński wyjaśnił, że zaproponowany w ustawie przepis pozwoli na "efektywną i skuteczną" lokalizację ścieżek rowerowych. Dodał, że samorządy mają problem z wytyczaniem takich szlaków poza ciągami drogowymi. Zapewnił, że lokalizacja dróg rowerowych będzie wymagała ocen środowiskowych oraz konsultacji społecznych na temat jej poprowadzenia. Jeżeli zajdzie konieczność ewentualnego wywłaszczenia, samorządy będą rokowały z właścicielami sprzedaż bądź udostępnienie fragmentu nieruchomości, w celu poprowadzenia drogi rowerowej - mówił.

Nowelizacja zakłada przede wszystkim zniesienie sankcji za jazdę rowerem po koronie wałów przeciwpowodziowych. Budowa, przebudowa lub remont drogi rowerowej oraz wyznaczanie szlaku turystycznego pieszego lub rowerowego na wale będzie wymagało zgłoszenia np. do marszałka województwa.

Szlaki rowerowe nie powstaną jednak w miejscach, gdzie taka inwestycja będzie mogła spowodować pogorszenie stanu środowiska lub wpłynie na zwiększenie zagrożenia powodziowego. Jeżeli zagrożona będzie szczelność lub stabilność wałów przeciwpowodziowych, zarządca wału będzie mógł wprowadzić czasowy zakaz poruszania się po takim obiekcie.

Projekt ustawy, oprócz nowelizacji Prawa wodnego, zmieni też przepisy Kodeksu wykroczeń i ustawy o drogach publicznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU