Druzgocąca opinia o reorganizacji sądów

Opinia Biura Analiz Sejmowych w sprawie reorganizacji małych sądów rejonowych jest dla ministra Jarosława Gowina druzgocąca. W sposób jednoznaczny dowodzi, że reforma sądów może być przeprowadzana tylko za pomocą ustawy – powiedział w piątek szef klubu PSL Jan Bury.
Druzgocąca opinia o reorganizacji sądów

Chodzi obowiązującą od 1 stycznia reformę ministra sprawiedliwości Jarosława Gowina, która przekształciła 79 najmniejszych sądów rejonowych w wydziały zamiejscowe sąsiednich sądów. W Sejmie trwają prace nad obywatelskim projektem ustawy o okręgach sądowych, który ma znieść skutki reformy.

Czytaj też: Po reformie Gowina panuje bałagan

"Minister sprawiedliwości nie może w Polsce łamać konstytucji" - powiedział na piątkowej konferencji w Sejmie Bury. Jak dodał, jego ocena wynika z ekspertyzy Biura Analiz Sejmowych zleconej na wniosek komisji ustawodawczej, która odpowiada na pytanie czy konstytucja „wymusza na ustawodawcy ustawową regulację struktury organizacyjnej i właściwości sądów powszechnych".

"Biuro Analiz Sejmowych przesłało opinię 14 stycznia. Ta opinia jest dla ministra Gowina druzgocąca" - podkreślił Bury. Jak dodał w sposób jednoznaczny dowodzi ona, że reforma sądów może być przeprowadzana tylko za pomocą ustawy, więc minister sprawiedliwości nie może jej wprowadzać „tylnymi drzwiami" drogą rozporządzenia.

Według Burego reforma „wprowadziła w sądach chaos". „Czynności procesowe są w wielu sądach powtarzane - przesłuchania świadków, opinie biegłych. 89 sędziów złożyło wnioski o przejście w stan spoczynku - wyliczał.

Autor opinii, konstytucjonalista prof. Bogusław Banaszak napisał, że konstytucja „wymusza ustawową regulację struktury organizacyjnej i właściwości rzeczowej, miejscowej oraz instancyjnej sądów" i dopuszcza używanie rozporządzeń w przypadku „spraw szczegółowych".

Banaszak zaznaczył, że w analizie wziął pod uwagę kilka konstytucyjnych zasad: prawo do sądu, zasadę odrębności i niezależności władzy sądowniczej, zasadę dwuinstancyjności postępowania sądowego oraz zasadę ustawowego określania ustroju i właściwości sądów, zasadę domniemania kompetencyjnego na rzecz sądów powszechnych, a także zasadę nieusuwalności i nieprzenoszalności sędziów.

Według autora ekspertyzy założenie, że określanie struktury organizacyjnej sądów jest możliwe w drodze rozporządzenia rządu czy ministra sprawiedliwości „naruszałoby ewidentnie odrębność i niezależność władzy sądowniczej".

Jego zdaniem również konstytucyjna zasada nieusuwalności sędziów „determinuje obowiązek ustawowej regulacji związanych z nią elementów struktury organizacyjnej sądów powszechnych oraz terytorialnych obszarów właściwości sądów".

Szef komisji samorządu terytorialnego Piotr Zgorzelski (PSL) zapowiedział, że w przyszłym tygodniu w Sejm będzie kontynuował prace nad obywatelskim projektem ustawy, która ma znieść efekty reformy. Jak dodał w wtorek dojdzie też do spotkania 79 starostów reprezentujących wszystkie powiaty, których ona dotyczy.

Rzeczniczka ministra sprawiedliwości Patrycja Loose powiedziała, że resort sprawiedliwości „po uzyskaniu opinii wielu prawników" stoi na stanowisku, że ustawa o ustroju sądów powszechnych daje prawo ministrowi do reorganizacji sądów w drodze rozporządzenia.

"Niektórzy mają co do tego wątpliwości. Stąd złożono wniosek do Trybunału Konstytucyjnego i mamy nadzieję, że już niedługo poznamy decyzję TK w tej sprawie" - zaznaczyła.

Zgodnie z rozporządzeniem od 1 stycznia 2013 r. 79 najmniejszych sądów rejonowych o limicie etatów do dziewięciu sędziów włącznie zostało przekształconych w wydziały zamiejscowe - cywilny, karny, rodzinny i nieletnich oraz ksiąg wieczystych - sąsiednich sądów.

Pomysł reformy Gowina wywołał sprzeciw wśród samorządowców z miejscowości, w których znajdują się sądy przeznaczone do zniesienia. Krytycy reorganizacji oceniają ponadto, że określanie okręgów sądowych w rozporządzeniu jest niekonstytucyjne.

Do TK trafiły wnioski grupy posłów PSL i Krajowej Rady Sądownictwa o stwierdzenie niezgodności z konstytucją upoważnienia ministra do tworzenia i znoszenia sądów oraz ustalania ich siedzib w drodze rozporządzenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU