EEC: Albo marszałek, albo wojewoda. Czas wybrać

  • Michał Wroński
  • 12-05-2017
  • drukuj
- Dojrzeliśmy do tego, żeby była jedna władza w województwa. Obecnie panuje dwugłos marszałka i wojewody – ocenia Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
EEC: Albo marszałek, albo wojewoda. Czas wybrać
Wojciech Saługa, marszałek śląski (fot.PTWP)

Zdaniem Wojciecha Saługi marszałek powinien „wejść w kompetencje” wojewody i stać się władzą regionalną. Do wzmocnienia pozycji marszałków województw namawia również poseł Andrzej Maciejewski, przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Czytaj też: Andrzej Maciejewski: Marszałkowie skarżą się na rząd
 
- W roku 1998 założenie było takie – kompetencje wojewody są odchudzane, a marszałek rządzi województwem. Od tego czasu urząd wojewódzki puchnie i obecnie – zarówno kadrowo, jak i kompetencyjnie – oba te urzędy już prawie niczym się nie różnią, To pokazuje naszą niekonsekwencję i bałaganiarstwo – ocenił Maciejewski.

Zapowiedział jednocześnie, iż rozważane jest utworzenie pod egidą MSWiA powołania zawodowej komisji kodyfikacyjnej, która wypracuje „małą konstytucję samorządową” porządkując akty prawne organizujących funkcjonowanie samorządów.
 
Artykuł powstał podczas panelu dyskusyjnego "Przyszłość samorządu terytorialnego w Polsce – ustrój", który odbył się podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (9)ZOBACZ WSZYSTKIE

Powstanie samorządowe - szkic idei: Konstytucja RP, art. 164. "Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych je...dnostek samorządu terytorialnego." W idei trzech izb samorządowych są "inne jednostki" jako struktury ułożone są z jednostki podstawowej i jej organów gmin: - izba powiatowa samorządu terytorialnego RP, którą stanowi zgromadzenie gmin, jednostek podstawowych (granów stanowiących i wykonawczych), powołująca ustawowy powiatowy związek wspólnot samorządowych (umowa ustawowa gromad gminnych) wraz z radą nadzorczą w składzie organów wykonawczych gmin, która powołuje zarząd i prezesa powiatu, który pełni również funkcję szefa urzędu powiatowego, zatem izba powiatowa przejmuje zadania, podatki, mienie i aktywa, samorządu powiatowego; - izba regionalna samorządu terytorialnego RP, którą stanowi zgromadzenie organów wykonawczych gmin z obszary województwa oraz delegaci do krajowej izby reprezentantów, którzy są wybierani z osób, jakie były wybrane do organów gminy i uprawienia kandydowania na delegata uzyskują po jednej kadencji w tych organach, zatem izba regionalna przejmuje zadania, podatki, mienie i aktywa, samorządu wojewódzkiego; - izba reprezentantów samorządu terytorialnego RP, którą stanowią delegaci wybrani w regionach, będący ciałem prezydium izby regionalnej samorządu terytorialnego RP, z którego izba ta wybiera zarząd regionu oraz przewodniczącego czyli marszałka regionu, który jest szefem urzędu kancelarii izby regionalnej samorządu terytorialnego RP. Osoby z prezydium izby regionalnej, które nie zostaną wybrane przez zgromadzenie izby regionalnej do jej zarządu, będą mogły kandydować do prezydium krajowej izby reprezentantów. Zatem w istocie rzeczy pospolitej mieszkańcy gminy w obszarze gminy wybierają osoby do organu stanowiącego i wykonawczego gminy oraz z obszarze województwa delegatów do prezydium izby regionalnej oraz jednocześnie do Izby Reprezentantów Samorządu Terytorialnego Rzeczypospolitej Polskiej. Państwo ma całą podstawową strukturę ujętą wprost w Konstytucji RP zatem w tej idei i w/w izb powinny one być ujęte w art 164 czyli podstawowe jednostki samorządu terytorialnego tworzą odpowiednio strukturę powiatową oraz regionalną, których funkcjonalność podmiotową i przedmiotową w kraju łączy izba reprezentantów samorządu terytorialnego RP będąca zgromadzeniem delegatów wybrana przez mieszkańców w regionach. Konstytucja powinna zawierać pełne ułożenie struktury samorządowej - gmina, powiat, województwo, kraj. Wobec których wybór osób dla mieszkańców jest prosty - do organów gminy, a po co najmniej kadencji, najlepszych z najlepszych do krajowej izby reprezentantów w tym do prezydium izby regionalnej, jak podstawowe miejsce pracy. Pozostałe osoby izby regionalnej to organa wykonawcze gmin zatem mają już podstawowe miejsca pracy tylko dodatek funkcyjny będą miały podwójnie wyższy - "za rolę w powiecie i w regionie". Nie mniej i nie więcej, prawda czy fałsz? rozwiń

nono, 2017-05-15 06:29:09 odpowiedz

Do zawiedziony...: I z tego powodu stolice powinny być w małych miastach. Na tyle małych aby nie były w stanie podporządkować działań władz wojewódzkich swoim partykularnym interesom.

Piotr, 2017-05-14 11:54:33 odpowiedz

W tej idei oczywiście kancelaria izby regionalnej samorządu terytorialnego może obejmować szereg biur, jednym z nich są sekretariat izby, biuro, marszałka regionu, inne dotyczące wybranych dziedzin działania, tj., budżetu i finansów, audytu i kontroli, edukacji i kształcenia, inwestycji i zamówień p...ublicznych, itp. Kancelaria korzysta z funduszy izby - administracyjny oraz celowe, np., dotyczących kultury i dziedzictwa, transportu i infrastruktury. Jednak rola tych biur miałaby być spójna z rolą organów wykonawczych gromad gminnych stanowiących zgromadzenie izby regionalnej samorządu terytorialnego. Kancelaria realizuje zdania korzystając z rynku poprzez zlecenia, rozliczenia i zapłatę. Powinna dysponować prawem do tworzenia i utrzymania instytucji i podmiotów istotnych dla potrzeb regionu i mieszkańców niemogących być zrealizowanych metodą rynkową, lub w zakresie, w którym realizacja rynkowa (w pełni) jest niemożliwa, np., Instytut historii i kultury regionalnej (w tym teatry, filharmonia, muzea, galerie sztuki, biblioteki), regionalna agencja transportu publicznego... zatem na poziomie gminy, rady gminy, rozwija się rola komisji ds. samorządowych z uwagi rolę organu wykonawczego gromady gminnej w ramach powiatowego związku gromad gminnych oraz izby lokalnej i izby regionalnej samorządu terytorialnego, jak również izby krajowego samorządu terytorialnego. Na przykład, utworzenie dodatkowego funduszu powstałego z wpłat gmin, to mechanizm zgody organów gmin i uchwała izby regionalnej. Taka elastyczna i szybka możliwość operacyjna powinna być możliwa w okresie kwartału. Ograny gminy uznały po półroczu budżetowym, że jest możliwość finansowa i postanowiły, np., doposażamy... w elektryczne automobile, np., jednostki OSP, policję , oraz w elektryczne autobusy transport publiczny. Metoda realizacji rozwoju regionu nie może być hamulcowym dla potencjału zaangażowania organów gromad gminnych. No ale czy domena wojewody i plan Morawieckiego to wytrzyma? Izba regionalna samorządu terytorialnego to w tej idei i miary zgromadzenie organów wykonawczych gromad gminnych w regionie, a na czele takiej drużyny jest marszałek regionu: urząd - wojewoda ~ marszałek - izba (zgromadzenie organów wykonawczych gromad gminnych) Wojewoda jest metodą wykonawczą dlatego izba regionalna jest zgromadzeniem lokalnych metod wykonawczych gromad gminnych (jednostki podstawowe). Jeden na wszystkich i wszyscy na jednego. Stąd idea interaktywności i interoperacyjności (Wikipedia). Co do idei lepsze dopasowanie wykonawcze jednostkowe i wspólne do rynku. rozwiń

nono, 2017-05-13 13:27:18 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


PARTNER SERWISU