Fitch ściśle monitoruje płynność województwa mazowieckiego

Fitch Ratings stwierdza, że utrzymująca się od 2013r. trudna sytuacja płynnościowa Województwa Mazowieckiego („BBB”/ perspektywa negatywna) może się pogorszyć w krótkim okresie pomimo korzystnego wyroku Trybunału Konstytucyjnego z marca 2014r.
Fitch ściśle monitoruje płynność województwa mazowieckiego
Wyrok Trybunału, który stwierdza, że mechanizm naliczania wysokości wpłat na część regionalną subwencji ogólnej („janosikowe”) są niezgodne z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, nie zwalnia Województwa z dokonywania wpłat z tego tytułu w pełnej wysokości do budżetu państwa.

Ponadto ryzykiem obarczone jest otrzymanie pożyczki z budżetu państwa w wysokości 400 mln zł, która jest niezbędna dla Województwa by zbilansować jego budżet w 2014r.


Fitch spodziewa się, że Województwo może być skonfrontowane z kolejnymi zajęciami wierzytelności z rachunków bankowych w sytuacji, gdy nie dokona spłaty wymagalnych, ale nie zapłaconych kwot „janosika” w wysokości 166 mln zł. W kwietniu 2014r. komornik zajął wierzytelności z rachunków bankowych Województwa by odzyskać należną kwotę za grudzień 2013r. Zdaniem Fitch, Mazowieckie posiada wystarczające środki by wywiązywać się ze zobowiązań finansowych związanych z obsługą zadłużenia oraz z zadaniami własnymi Województwa.

Fitch oczekuje, że w celu pokrycia niedoborów gotówki w ciągu roku Województwo będzie korzystało z dostępnego kredytu krótkoterminowego o limicie 300 mln zł, który zgodnie z obowiązującymi przepisami musi zostać spłacony na dzień 31 grudnia. W celu zbilansowania budżetu w 2014r., Mazowieckie zamierza wnioskować o pożyczkę z budżetu państwa w wysokości 400 mln zł na okres 20 lat. Proces uzyskania pożyczki obarczony jest pewnym ryzykiem, gdyż nie jest znany termin, w którym pożyczka zostanie udzielona. W 2013r. pożyczka z budżetu państwa nie doszła do skutku.

W 2014r. Mazowieckie planuje obsługę zadłużenia (kapitał i odsetki) w wysokości 117 mln zł, z tego 82 mln zł odsetek. Największe płatności z tytułu odsetek przypadną w czerwcu i grudniu, podczas gdy spłata rat kapitałowych według harmonogramu przewidziana jest głównie na grudzień 2014r. Ponadto Województwo musi zapłacić 647 mln zł z tytułu „janosika”, podzielonych na równe miesięczne raty po 54 mln zł w 2014r.  Raty należne za styczeń i luty 2014r. Mazowieckie obsłużyło terminowo finansując je z kredytu w rachunku bieżącym. Podobnie, wykorzystując częściowo kredyt w rachunku bieżącym, Województwo uregulowało płatności za okres styczeń-październik 2013r. (łącznie 551 mln zł).

Zgodnie z wyrokiem Trybunału obecne przepisy regulujące kwestię „janosika” mają zostać zmienione do września 2015r., do tego czasu Województwo będzie zobowiązane do dokonywania wpłat do budżetu państwa według obowiązujących przepisów. Wobec powyższego Fitch oczekuje, że znaczne odciążenia wydatków bieżących Województwa będzie możliwe, jednak nie od razu.

Fitch oczekuje poprawy sytuacji finansowej Województwa spowodowanej wyższymi wpływami z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), które powinny wzrosnąć w wyniku wzrostu gospodarczego. Dochody CIT stanowiły 63% dochodów operacyjnych Województwa w latach 2010-2012.

Mazowieckie jako najbogatsze województwo, zamieszkałe przez największą liczbę mieszkańców, jest zobowiązane do corocznych wpłat do budżetu państwa z tytułu części regionalnej subwencji ogólnej, która stanowi 35% wydatków operacyjnych Województwa. Wpłaty te są największym elementem wydatków operacyjnych Mazowieckiego i stanowią obciążenie, które utrudnia zarządzanie płynnością.

W najbliższym czasie Fitch planuje spotkanie z Władzami Województwa. Następna aktualizacja ratingu Województwa odbędzie się nie później niż 23 maja br. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU