PARTNER PORTALU
  • BGK

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu coraz bliżej. Rząd poparł projekt ME

  • aw/PAP    20 marca 2018 - 16:19
Fundusz Niskoemisyjnego Transportu coraz bliżej. Rząd poparł projekt ME
Zgodnie z projektem główne źródła przychodów FNT to nowa opłata emisyjna oraz pewna część wpływów z akcyzy od paliw płynnych (fot.:twitter.com/MinEnergii)

Ministerstwo Energii poinformowało, że rząd przyjął we wtorek (20 marca) projekt ustawy tworzącej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu i wprowadzającej nową opłatę emisyjną w cenie paliw.




Projektowana nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r. Utworzy Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, którego zadaniem będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportu opartego na paliwach alternatywnych.

Czytaj też: Opłaty za wjazd do stref czystego transportu. Ministerstwo Energii wraca do pomysłu

Zgodnie z projektem główne źródła przychodów FNT to nowa opłata emisyjna oraz pewna część wpływów z akcyzy od paliw płynnych. Opłata emisyjna ma mieć wysokość 80 zł na 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego. Do FNT trafiałoby 15 proc. wpływów z niej, pozostałe 85 proc. trafiałoby do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki na cele walki z zanieczyszczeniami powietrza. Od 2020 r. do FNT ma też trafiać 0,5 proc. wpływów z akcyzy od paliw, w 2021 r. - 1 proc., a od 2022 r. - 1,5 proc., a także pewne środki z PSE i opłaty zastępczej.

Jak podkreśliło ME, dzięki Funduszowi będą finansowane projekty wymienione m.in. w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce, Krajowych Ramach Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych oraz ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wsparcie otrzymają zarówno inicjatywy związane z rozwojem elektromobilności - czyli pojazdami napędzanymi energią elektryczną, jak i transportem opartym na paliwach alternatywnych m.in. CNG, LNG. Wspierani mogą być m.in. producenci środków transportu, samorządy inwestujące w czysty transport publiczny, wytwórcy biokomponentów, jak i podmioty chcące zakupić nowe pojazdy. Fundusz wspiera także promocję i edukację w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie. Funduszem będzie zarządzał NFOŚ. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • antybolszewik, 2018-03-21 15:26:20

    BANDYTYZM! PISOBOLSZEWIA MYŚLI, że nasze kieszenie są bez dna, i może z nich wyciągnąć wszystko! PRECZ Z PISOBOLSZEWIĄ i ŁAJDAKAMI RABUJĄCYMI POLAKÓW!
  • Lex, 2018-03-21 15:16:02

    85% wpłynie do NFOŚ z którego PIS przyznał Rydzykowi dotację 28 mln PLN. Oto na co przeznacza rząd nasze podatki.
  • oDo, 2018-03-21 10:56:28

    Opłata drogowa nie weszła. Bo za duża kwota. To mniejszymi i na raty. A i tak za jskis czas koncern (y?) stwierdza ze nie są wstanie finansować bo sie łącza czy inne takie tam lub coś tam coś tam.