Gmina może wystąpić o pożyczkę

  • Przegląd prasy/Rzeczpospolita
  • 07-01-2011
  • drukuj
Jednostka samorządowa realizująca postępowanie naprawcze może dostać wsparcie z budżetu centralnego.

Zasada taka wynika z ustawy o finansach publicznych, a konkretnie z art. 224. Zgodnie z jego ust. 1 gmina, powiat lub województwo samorządowe może dostać pożyczkę z budżetu państwa po spełnieniu dwóch warunków – informuje „Rzeczpospolita”.

Po pierwsze, jednostka musi realizować postępowanie zmierzające do naprawy jej finansów lub przynajmniej przystępować do realizacji programu naprawczego. Po drugie, z analizy tego programu musi wynikać, że w stopniu wysoce prawdopodobnym nastąpi poprawa sytuacji finansowej tej jednostki oraz skuteczności w wykonywaniu jej ustawowych zadań.

Dodatkowym warunkiem jest, aby w roku spłaty udzielonej pożyczki deficyt budżetowy tej jednostki nie przekraczał progów ostrożnościowych wynikających z art. 242 – 244 ustawy o finansach publicznych.

Ponieważ ani pożyczka, ani odsetki nie mogą zostać umorzone, to realizacja programu musi gwarantować spłatę tych zobowiązań. Wniosek o udzielenie pożyczki gmina (powiat) składa do ministra finansów albo do Banku Gospodarstwa Krajowego.

Zakres danych, które we wniosku należy podać, wykaz dokumentów, które należy dołączyć, oraz rodzaje i zakres przyjmowanych zabezpieczeń określił minister finansów w rozporządzeniu z 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych. Rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2011 r. – pisze „Rzeczpospolita”.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE