Gminny kłopot z rozliczaniem VAT

  • Przegląd prasy/Rzeczpospolita
  • 12-04-2012
  • drukuj
Nie wiadomo, kto powinien rozliczać podatek VAT, jeśli gmina uczestniczy w obrocie gospodarczym – ona sama czy jej urząd.
Gminny kłopot z rozliczaniem VAT
Blisko 2,5 tys. gmin w Polsce występuje jako jeden z trzech różnych podatników VAT - jako sama gmina, jako sam urząd lub jednocześnie oba te podmioty - podaje "Rzeczpospolita". Ostatni model ma dodatkowo trzy  warianty, w zależności od zakresu czynności fakturowanych. Nikt nie wie, która opcja jest prawidłowa.

Ustawa o VAT nie daje odpowiedzi. Urząd gminy nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej. Według prawa administracyjnego jest on jedynie aparatem pomocniczym organu administracji publicznej. W związku z tym to gminy i miasta powinny być podatnikami, zwłaszcza gdy działają na podstawie umów cywilnoprawnych.

Według interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie, urząd może posiadać NIP, jednak służy on do rozliczania pracowników w zakresie podatku dochodowego, nie obliguje on natomiast urzędu do zarejestrowania się jako podatnik VAT - podaje "Rzeczpospolita".

Wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wojewódzkich sądów administracyjnych dowodzą, iż to gmina może występować w określonych sytuacjach jako podatnik VAT. Z ich treści wynika, że dla potrzeb tego podatku podaje się NIP osoby prawnej, w imieniu której wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czyli właśnie gmin, a nie ich urzędów.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Ja mam olbrzymi kłopot ale sobie poradzę ! Oczywiście z pomocą bliskich!

MPOP, 2012-04-12 20:56:14 odpowiedz

kłopoty z tym vatem to mają nie tylko gminy prawdaż?

Toffi, 2012-04-12 20:45:52 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE