Grunty klas I-III do 0,5 ha odrolniane przez samorząd

- Minister rolnictwa będzie musiał odrolniać tylko zwarte grunty rolnicze klas I-III przekraczające powierzchnie 0,5 ha. Decyzje o odrolnianiu gruntów tych klas o mniejszej powierzchni będzie mógł podejmować samorząd - zakłada złożony w Sejmie przez klub PO projekt nowelizacji ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
Grunty klas I-III do 0,5 ha odrolniane przez samorząd

Innym novum zawartym w projekcie jest propozycja, by samorząd mógł odrolniać grunty jakiejkolwiek powierzchni, jeśli miałyby być przeznaczone na cele publiczne.

Inicjatywa jest odpowiedzią na przyjęcie w ostatni piątek przez Sejm weta do poprzedniej nowelizacji ustawy o ochronie gruntów. Jak piszą autorzy w uzasadnieniu, projekt jest przywróceniem stanu prawnego sprzed wejścia w życie restrykcyjnej ustawy z 2013 roku, która prawo odrolniania wszystkich gruntów klas I-III oddawała w ręce ministra rolnictwa. Dodatkowo posłowie PO proponują wpisanie do ustawy definicji "zwartego obszaru", a także "celu użyteczności publicznej".

Jako "zwarty obszar projektowany" autorzy projektu proponują uznać "obszar gruntów rolnych przewidzianych do przeznaczenia na cele nierolnicze, zawarty w granicach planu miejscowego, wyznaczony na rysunku projektu planu zagospodarowania przestrzennego liniami rozgraniczającymi tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania". Jak piszą w uzasadnieniu zapis ten ma wyeliminować przypadki uznaniowych podziałów obszarów najcenniejszych rolniczo na dowolne "zwarte" grunty, tak by ich powierzchnia nie przekraczała 0,5 ha i by można je przeznaczyć na cele komercyjne.

Czytaj też:  Ustawa o ochronie gruntów trafi do kosza

Z kolei za "grunt przeznaczony na cele użyteczności publicznej" autorzy projektu proponują uznać "grunt przeznaczony na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, sportu".

Wiceszef sejmowej Komisji Rolnictwa Artur Dunin (PO) zapowiadał jakiś czas temu złożenie takiego projektu w przypadku przyjęcia weta prezydenta oraz doprowadzenie do uchwalenia go w możliwie szybkim terminie. Projekt odpowiada bowiem na postulaty PSL, które leżały u podstaw poprzedniej, zakwestionowanej przez prezydenta nowelizacji.

Czytaj też:  Większość klubów za przyjęciem weta do ustawy o ochronie gruntów

Swój projekt zamierza zgłosić też prezydent Bronisław Komorowski. Według zapowiedzi sekretarza stanu w jego kancelarii Olgierda Dziekońskiego, projekt prezydencki będzie zakładał, że decyzja o odrolnieniu gruntu na poziomie samorządu, a nie ministra rolnictwa, będzie mogła zapaść w przypadku, jeśli będzie to obszar nie większy niż 0,3 ha, dotyczyć będzie gruntów położonych w obrębie zwartej zabudowy wiejskiej, a także w pobliżu dróg publicznych.

W ostatni piątek tylko kluby PSL i SLD zagłosowały za odrzuceniem weta prezydenta. Poparły je natomiast m.in. dwa największe kluby - PO i PiS.

Bronisław Komorowski zawetował uchwaloną w czerwcu nowelizację ustawy o ochronie gruntów, zakładającą, że to samorząd, a nie minister rolnictwa, będzie miał prawo odrolnić grunty rolne klas I-III (do pow. 0,5 ha). Prezydent uznał, że zapis ten może sprzyjać nieuzasadnionemu wykorzystywaniu gruntów "do celów niezwiązanych z produkcją rolną". W dyskusjach na temat ustawy wprost pojawiały się zarzuty, że jest ona korzystna dla lobby popierającego budowanie na odrolnionych gruntach elektrowni wiatrowych.

W stosunku do ostatniej propozycji PO nowelizację różnił zapis, dający samorządom prawo do odrolniania dowolnych gruntów klas I-III o powierzchni do 0,5 ha.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (7)ZOBACZ WSZYSTKIE

Faktem jest iż, Polska jest najbardziej przestępczym Państwem członkowskim w całej Unii Europejskiej, gdzie łamane są Prawa Człowieka, gdzie wykorzystywane dotychczas były środki UE do celów finansowania grup przestępczych obrodu gruntami w obrębach gmin na niewyobrażalną skalę poza wszelką kontrol...ą podatkową „VAT” itd. W związku z, ujawnieniem największej w historii powojennej Polski afery gruntowej masowych zmian oznaczeń gruntów rolnych wszystkich klas w obrębach gmin wszystkich klas na ”B” (budowlane) wyłączone zostały nawet budynki gospodarcze z produkcji rolnej (znajdują się obecnie na terenach budowlanych) , właściciele gruntów nawet nie byli stronami postępowania. Malwersacje finansowe autorstwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi ze starostami powiatowymi wykonującymi zadania z zakresu administracji Rządowej, zdestabilizowały cały system prawny w Polsce, poniżej cytuję sześć punktów z pisma Starostwa Powiatowego Chełmie sposób przeprowadzenia modernizacji gruntów rolnych z środków Unijnych przeznaczonych przez Marszałka Województwa Lubelskiego gdyż, w pozostałych powiatach i województwach sposób zmian oznaczeń gruntów rolnych wszystkich klas w obrębach gmin z oznaczenia „R” rolnych na „B” budowlanie od 2012roku był bliźniaczy, powyższe potwierdzają mapy klasyfikacyjne gruntów jak i mapy w zasobach geodezyjno kartograficznych ( obecnie Afera Rządowa co potwierdziła szefowa KPRM Beta Kępa serdeczne podziękowania! Symbol pisma OR.1510.5.2013 z dnia 25czerwca 2013roku. 1. Informacja o rozpoczęciu prac geodezyjnych oraz trybie postępowania została podana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie jej na okres 14 dni w siedzibie Starostwa Powiatowego w Chełmie (od dnia 27.06.2011r. do 15.07.2011r.). Ponadto w celu dotarcia do jak największej liczby mieszkańców informację wywieszono w Urzędzie Gminy Chełm, przekazano sołtysowi wsi oraz ogłoszono w prasie lokalnej ( w gazecie Nowy Tydzień Chełmski w dniu 27 czerwca 2011r.). 2. Informacja o terminie i miejscu wyłożenia projektu operatu opisowo-kartograficznego z modernizacji ewidencji gruntów i budynków została wywieszona na okres 14 dni ( od dnia 22.06.2012 r. do dnia 09.07.2012 r.) w siedzibie Starostwa Powiatowego w Chełmie oraz ogłoszona w prasie o zasięgu krajowym (ogłoszenie ukazało się w dniu 22.06.2012 r. w Gazecie Wyborczej ). Ponadto w celu przekazania informacji o wyłożeniu w/w projektu mieszkańcom, zwrócono się pismem do sołtysa wsi Pokrówka z prośbą o wywieszenie w/w zawiadomienia na tablicy ogłoszeń sołectwa. 3.Wyłożenie projektu operatu opisowo- kartograficznego z modernizacji ewidencji gruntów i budynków w obrębach Pokrówka i Strupin Łanowy, podczas którego każdy, czyjego interesu prawnego dotyczą dane ujawnione w projekcie operatu, mógł zgłaszać uwagi do tych danych, odbyło się w dniach 9 do 27 lipca 2012r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Chełmie. 4. Uwagi zgłoszone do projektu były rozpatrywane o przyjęciu lub odrzuceniu przez uprawnionego pracownika Startowa Powiatowego przy udziale wykonawcy prac geodezyjnych i kartograficznych. 5.Po upływie terminu wyłożenia projektu operatu opisowo-kartograficznego stał się operatem ewidencji gruntów i budynków. Informację o tym Starosta Chełmski ogłosił w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego ( Dz. U. z dnia 11 września 2012, poz.2639). 6.Każdy,czyjego interesu prawnego dotyczą dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków ujawnione w operacie opisowo-kartograficznym mógł w terminie 30 dni od daty ogłoszenia czyli do dnia 11 października 2012r. zgłaszać zarzuty do danych. Zarzuty te Starosta rozstrzygał w drodze decyzji. Wnioski są oczywiste: Na poziomie prac geodezyjnych nie wykonano operatów pod którymi powinni się podpisać właściciele gruntów, potwierdzam jako poszkodowany, zaś wprowadzono zmiany w ewidencji gruntów i księgach wieczystych bez zgody stron postępowania, doszło do olbrzymich masowych malwersacji pieniężnych, niszczenia dokumentacji urzędowej dotychczasowych zapisów w księgach wieczystych itd. Geodezja wprowadziła zamiany w ewidencji gruntów bez operatów ,bez zgody właścicieli gruntów, czy wniosków o wyłączenie ich z produkcji rolnej. Powyższe przestępstwa i inne są podtrzymywane w Powiecie Chełmskim przez Starostę Chełmskiego Piotra Deniszczuka z ugrupowania politycznego Polskiego Stronnictwa Ludowego po odsuniętych ze stanowiska Starosty chełmskiego Pawła Ciechana obecnie sekretarza Gminy Chełm . Niebyło nawet uchwalonego prawomocnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla danego obrębu; Gmina Chełm posiadała opracowany i zatwierdzony plan zagospodarowania przestrzennego Uchwałą Rady Gminy Nr XX/120/2004 i ogłoszony w Dz.Urz. Woj. Lubelskiego Nr 163 z dnia 10.09.2004roku który stracił ważność zgodnie z przepisami po 5latach w 2009roku. Gmina opracowała i zatwierdziła Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Chełm Uchwałą Nr XXIV/221/2012 Rady Gminy Chełm z dnia 29.12.2012r. Stosownie do art. 101 ustawy o samorządzie gminnym Gmina Chełm nie powiadomiła stron postępowania właściciel gruntów dla powyższego obrębu czy też, wieczystych użytkowników o służących im prawach wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie w związku z, podjęciem przez gminę uchwały o przyjęciu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wyżej wymienione Uchwały i daty potwierdził Wójt Gminy Chełm woj. Lubelskiego w pismach do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Chełmie, symbole pism Fp 3111.199.2014 z dnia 07 lipca 2014;Fp 3111.156.2014 z dnia 28 kwietnia 2014roku;Fp 3111.264.2014 z dnia 16 października 2014roku. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 06 listopada 2009 roku sygn. Akt IV S.A./W a 1407/09 „Stosownie do art. 28k.p.a stroną jest każdy czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Źródłem interesu prawnego, o którym mowa w art28k.p.a mogą być przepisy prawa cywilnego, w szczególności prawa rzeczywistego. Interes w załatwianiu sprawy zmiany przeznaczenia na cele nierolnicze gruntów rolnych mają zatem ich właściciele. Decyzje w przedmiocie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze związana jest z wykonywaniem prawa własności nieruchomości. Jej brak ogranicza dysponowanie własnością, gdyż utrudnia obrót nieruchomościami, czy też uniemożliwia ich zabudowę. W związku z tym stwierdzić należy, że stronami w rozpoznawanej sprawie byli także wszyscy właściciele(wieczyści użytkownicy) działek wchodzących w skład spornego obszaru” W uzasadnieniu Wyroku z dnia 25 stycznia 2011roku sygn. Akt II OSK 148/10 Najwyższego Sądu Administracyjnego orzekł „ zgoda o której mowa w art.7 ust 2 następuje w formie decyzji administracyjnej gdyż rozstrzyga sprawę co do jej istoty, a więc spełnia wymogi z art. 104 Kpa” Podobnie jak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny Wyrok z dnia 23.06.2010roku sygn. akt II OSK 1017/09" W ocenie NSA zasadnie Sąd pierwszej instancji uznał, że właściciel takiego gruntu ma podmiot strony w postępowaniu o zmianę przeznaczenia gruntu na cele nie rolnicze”. Wyżej wymienione wyroki mogą jedynie potwierdzić związek przyczynowo polityczny śmierci Andrzeja Leppera, zajmującego się w powyższym czasie również, kulisami afery gruntowej, daty potwierdzają iż, PSL rozwinęło skrzydła w przedmiotowej aferze w bezkarności w swych działaniach po śmierci kontrowersyjnego polityka „Samoobrony Andrzeja Leppera”. Nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 2013r. poz. 503, podpisana 16 kwietna 2013roku przez Prezydenta PR jest niewykonalna - prawo nie działa wstecz , powyższa nowela łamie prawa własności gruntów gwarantowane właścicielom prywatnym Konstytucją RP. Znowelizowane przepisy miały rozwiązać problemy w orzecznictwie Sądów Administracyjnych poprzez dodanie w art. 7 ustęp 3a, który jednoznacznie określa strony w postępowaniu o udzielenie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych lecz, w wyniku prac geodezyjnych na gruncie bez podpisu właścicieli pod operatami czy wieczystych użytkowników niemożna wprowadzić zmian w ewidencji gruntów, czy też bez wniosku w/w tym bardziej wprowadzać zmiany w księgach wieczystych. Uchwalone przepisy gdzie, stroną jest Wójt, Burmistrz lub Prezydent miasta to dowód przy pracach mających na celu zatuszowania gigantycznych przestępstw gospodarczych słynnej afery gruntowej co jest oczywiste. Art. 64 Konstytucji z art. 21 ustęp 1, potwierdza podmiotowość stron postępowania( zasada ochrony własności jako zasada działania Państwa) . Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygał sprawy dotyczące opodatkowania VAT sprzedaży nieruchomości od wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (TUSE) z 15 września 2013roku w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10 powyższe działania marketingowe wykroczyły poza zwykłe formy sprzedaży. Podobnie jak wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 09.11.2011roku sygn. Akt I FSK 1655/11 potwierdził, iż nie z ich inicjatywy doszło do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego ; nie dokonali też czynności z uzbrojeniem tych działek. Skoro sam fakt sprzedaży tych gruntów przez rolnika sprzedając te grunty jest podatnikiem podatku VAT. Końcowe wnioski: Największa w historii afera, pokazująca nieudolność Rządu RP, działających na szkodę Skarbu Państwa Polskiego z uwagi iż, klika przestępcza pseudo rolników nawet nie płacą należnego VAT od obrotu tymi gruntami. Wstyd i hańbę przenosicie Polsce z uwagi iż, okradliście uczciwych podatników którzy utrzymują Was z obrębów miast, obecne nieruchomości i budynki ich niejednokrotnie dorobek całego życia są nic niewarte których nawet nie mogą sprzedać gdyby zapragnęli zmian w życiu dotychczasowym . Marek Skomorowski . E-mail; Marek Skomorowski.1970@wp.pl (zam. Chełm ul.Budowlana52 kod pocztowy 22-100). , rozwiń

Marek Skomorowski, 2016-10-06 07:27:44 odpowiedz

OJ LUDZIE MU PODZIĘKUJĄ NA WYBORACH,BO ILU JEST TAKICH KTÓRZY KUPILI DZIAŁKĘ W DOBREJ WIERZE,A W CHWILI OBECNEJ DZIAŁKI TE ZARASTAJĄ.

ww, 2015-05-03 11:24:10 odpowiedz

Kiedy to w końcu wejdzie w życie... Chyba nigdy.

sqs, 2015-03-16 21:25:32 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU