• PARTNERZY PORTALU

Henryk Gryko: Nie „łatajmy dziur”. Konieczna jest nowa ustawa o dochodach JST

  • Henryk Gryko
  • 15-02-2016
  • drukuj
• - Łatanie dziur, które niewątpliwie już są w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (JST), jak również tych które powstaną, nie jest dobrym rozwiązaniem – uważa Henryk Gryko, skarbnik województwa podlaskiego.
• Wprowadzanie zatem pojedynczych zmian w ustawie o dochodach JST nie jest działaniem pożądanym.
• Konieczne są kompleksowe zmiany, ale wcześniej należy przyjrzeć się zadaniom samorządów i ich finansowaniu.
Henryk Gryko: Nie „łatajmy dziur”. Konieczna jest nowa ustawa o dochodach JST
- Łatanie dziur, które niewątpliwie już są w ustawie o dochodach JST, jak również tych które powstaną, nie jest dobrym rozwiązaniem – uważa Henryk Gryko skarbnik województwa podlaskiego. (fot.:wrotapodlasia.pl/Wojcieh Oksztol)

Łatanie dziur, które niewątpliwie już są w ustawie o dochodach JST, jak również tych, które niebawem powstaną, nie jest dobrym rozwiązaniem.

Od wejścia w życie aktualnie obowiązujących rozwiązań w ustawie, znacznie zmieniły się warunki funkcjonowania samorządów. Przybyło nowych zadań, środki unijne zmieniły samorządy, nastąpiło znaczące zróżnicowanie dochodowe samorządów.

Ostatnio wszyscy proponują zmiany: grupy posłów, kluby parlamentarne, grupy obywateli – nastąpił wręcz wysyp propozycji nowelizujących ustawę o dochodach JST.

Te liczne propozycje są efektem oczekiwanych ustawowych zmian poprawy sytuacji socjalnej wielu rodzin (kwota wolna od podatku), jak również propozycjami zmierzającymi do zmniejszenia obciążeń podatkowych.

Niewątpliwie i bezdyskusyjnie wpływ wielu rozwiązań na dochody samorządów będzie ujemny. Konieczne i uzasadnione zwiększenie kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych, przy ustaleniu kwoty w wysokości 8 tys. zł, spowodowałoby w warunkach 2014 r. zmniejszenie dochodów publicznych o 15,58 mld zł. Samorządy otrzymałyby mniej o 6,86 mld zł, a budżet państwa 8,72 mld zł.

A zgłoszona ostatnio nowelizacja, zakładająca zmniejszenie podatku CIT z 19 do 14 proc. dopiero byłaby tragedią dla samorządów: wpływy dochodów z CIT zmniejszyłyby się w kraju o blisko 7,5 mld zł.

W warunkach roku 2014, według wyliczeń, budżety województw otrzymałyby dochody mniejsze o blisko 1,1 mld zł.

Bez rekompensaty tego ubytku w budżetach województw, dla wielu oznaczałoby znaczne pogorszenie jakości realizowania zadań, a dla niektórych brak możliwości rozwojowych – poprzez znaczące zmniejszenie się nadwyżki operacyjnej.

Ta wielka „dziura” sama się nie załata, a zwiększenie udziałów w CIT znacząco zmniejszy dochody budżetu państwa, jak również pogłębi zróżnicowanie dochodowe samorządów. To zróżnicowanie się nie zmniejsza, a mogą powstać bieguny „biedy”, których zlikwidowanie będzie z upływem czasu coraz trudniejsze.

Duże wątpliwości budzi obliczanie podatku CIT

Tabela: Skutki dla budżetów województw po ewentualnym zmniejszeniu obciążeń w podatku CIT z 19 % do 14 %.

Według danych Ministerstwa Finansów zamieszczonych na stronie internetowej, wpływy CIT (bez odliczenia udziałów dla jednostek samorządu terytorialnego) w 2014 r. wyniosły: 29 mld 709 mln 279 tys. zł.

Udział budżetów województw wynosi 14,75 proc. od wpływów „rozdzielonych” wg. zatrudnionych w danym województwie. Zatem, województwa powinny osiągnąć dochody w kwocie: 4 mld 382 mln 118 tys.653 zł (14,75 % od kwoty 29,71 mld zł). Wg danych GUS (Bank Danych Lokalnych) województwa w 2014 r. osiągnęły dochody z tytułu CIT w kwocie: 4 mld164 mln 153 tys. 339 zł.

Gdzie zatem „zapodziała się” niebagatelna kwota blisko 218 mln zł?.

Samorządy nie mają pewności, a wręcz mogą mieć podejrzenia, że rozdział dochodów z tytułu CIT na poszczególne JST dokonuje się zgodnie ze stanem faktycznym. Nie ma instytucji w kraju, która byłaby zainteresowana kontrolą sporządzanych deklaracji przez płatników CIT (ST- 8), zawierających dane o liczbie zatrudnionych na terenie poszczególnych samorządów.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU