PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak sprawdza się ustawa o zbiórkach publicznych?

  • PAP    24 sierpnia 2014 - 13:10

Ustawa umożliwiająca zgłaszanie zbiórek publicznych drogą elektroniczną obowiązuje od 18 lipca. W tym czasie do MAC trafiło 300 zgłoszeń - niemal połowa w formie papierowej. Organizacje pozarządowe są zadowolone ze zmian, jednak części z nich nowe procedury sprawiają kłopot.




Ustawa o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych weszła w życie 18 lipca, zastępując przepisy z 1933 r. Wprowadziła jednoznaczną definicję zbiórki - jest nią zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze, w miejscu publicznym. Zbieranie datków przez sms-y lub przelewy na konto, gdzie przepływ pieniędzy jest rejestrowany, nie jest zbiórką i nie wymaga zgłoszenia. Pozwolenia na zbiórkę zastąpiono zgłoszeniami - można ją rozpocząć po opublikowaniu zgłoszenia na portalu www.zbiorki.gov.pl administrowanym przez MAC. Są tam zamieszczane również sprawozdania ze zbiórek.

Jak poinformował rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Artur Koziołek od uruchomienia portalu 18 lipca do 21 sierpnia do MAC łącznie wpłynęło 300 zgłoszeń zbiórek, w tym 142 papierowo, a 158 elektronicznie.

Czytaj też: Zbiórki publiczne teraz bez urzędniczych formalności

Organizacje pozarządowe bardzo wyczekiwały zmian dotyczących zbiórek i większość z nich z zadowoleniem przyjęła nowe regulacje. Jednak nowe procedury - choć znacznie prostsze niż wcześniej - sprawiają części z nich nieco problemów.

"Organizacje mają kłopot z nauczeniem się, co jest zbiórką, a co nie jest, co się zgłasza, a co nie. Podczas spotkania na ten temat okazało się, że na tym się teraz wiele organizacji koncentruje i z tym właśnie mają problem. Rzeczywiście, pod tym względem zaszyły znaczne zmiany. Ale to jest kwestia czasu, z czasem się tego nauczą" - powiedziała Renata Niecikowska ze Stowarzyszenia Klon/Jawor, które doradza organizacjom pozarządowym i prowadzi skierowany do nich portal www.ngo.pl.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.