Jak zdobywać pieniądze na finansowanie dużych projektów inwestycyjnych?

Wchodzimy w okres dużego budżetowania unijnego dla Polski na lata 2014-2020, więc środki na inwestycje będą, ale niestety - nie na wszystkie. Potrzebne są zatem inne instrumenty finansowania. Jakie są dostępne i jak po nie sięgnąć?
Jak zdobywać pieniądze na finansowanie dużych projektów inwestycyjnych?

- W ramach kończącej się perspektywy unijnej prowadzimy projekty za 6 miliardów złotych. Wśród nich największym jest projekt Pendolino za ok. 1,8 mld zł. Połowa tej kwoty pochodzi ze środków unijnych, natomiast druga połowa musi być sfinansowana z kredytu bądź środków własnych - mówi Paweł Hordyński, członek zarządu ds. finansowych PKP Intercity.

- Ponieważ spółka nie posiada takich środków własnych, aby udało nam się to sfinansować samodzielnie, korzystamy z kredytów. Nasze główne finansowanie pochodzi z Europejskiego Banku Inwestycyjnego - dodaje.

Starania o kredyt nie w każdej branży należą jednak do zadań łatwych.

- Reprezentuję przemysł wydobywczy, w którym specyfiką projektów inwestycyjnych jest m.in. odroczony efekt w czasie lub trudny do zarządzania profil ryzyka - mówi Robert Kozłowski, zastępca prezesa ds. ekonomicznych, Jastrzębskiej Spółki Węglowej.

- Projekty są dobre, ale ze względu na poziom ryzyka i kapitałochłonność, wymagają dopasowania instrumentu finansowania. I to jest ciągle wyzwanie, bo profile ryzyka w branży wydobywczej są trudno akceptowalne przez instytucje finansowe - wyjaśnia.

Również Josef Pospisil, szef grupy Energetyka i Transport na region Europa, Bliski Wschód, Afryka w Fitch Ratings podkreśla, że to właśnie profile ryzyka w głównej mierze decydują o tym, czy mamy do czynienia z bankowalnym projektem czy nie. Dlatego tak ważne jest, żeby na jak najwcześniejszym etapie tworzenia projektu, ustanowić matrycę ryzyka.

- Chodzi o stworzenie bardzo szczegółowego dokumentu, który adresuje wszystkie możliwe ryzyka w danym projekcie i alokuje je między poszczególnymi stronami. Kwestia alokacji każdego ryzyka musi być zrobiona na samym początku i od tego zavzynajmy, a wszystkie kolejne etapy przyjdą znacznie łatwiej - mówi Mariusz Grendowicz, prezes Polskich Inwestycji Rozwojowych.

Wraz z horyzontem projektu rośnie ryzyko błędu, w związku z tym do oceny takich projektów powinny być stosowane narzędzia, które dopuszczają istotną zmianę warunków.

- Projektów jest dużo, ale tak naprawdę zastanawiam się nad ich jakością. Oczywiście dla nas infrastruktura jest bardzo ważna, ale nie możemy całe życie tylko budować dróg, autostrad i kolei. A kiedy popatrzymy na sektor badań naukowych, to nie ma w nim dużych, interesujących projektów - mówi Rafał Rybacki, szef dywizji ds. Polski Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Dariusz Kacprzyk, prezes Gospodarstwa Krajowego potwierdza, że jest duża gotowość do finansowania, jest też dużo projektów, ale niektórym z nich brakuje albo środków, albo dobrych pomysłów. Tymczasem najważniejsze jest to, aby dopasować projekt do instrumentu finansowania, i odwrotnie.

Alina Wołoszyn, dyrektor wykonawczy w KPMG w Polsce twierdzi, że są projekty strategiczne, które nigdy nie będą bankowalne.

- Projekty strategiczne do celów społecznych, tj. dla bezpieczeństwa energetycznego, czy budowa drogi na odcinku x, gdzie wcale nie ma dużego ruchu, ale ta droga z jakichś powodów musi tam powstać, to są projekty, które nigdy nie spełnią tych kryteriów, które są wymagane przez banki. One nigdy nie będą ekonomicznie opłacalne - mówi.

Rozwiązaniem może być wówczas partnerstwo publiczno-prywatne. W ostatniej dekadzie większość dróg i autostrad w Europie powstało właśnie w oparciu o ten model.

- Jeżeli mamy autostradę zbudowaną w PPP, w modelu opłaty za dostępność, wtedy banki traktują je jako pozbawione ryzyka rynkowego element, bo jest ono ponoszone przez stronę publiczną. Wymagają zatem bardzo niewielkiego kapitału wkładowego - zwykle, w tego typu projektach jest on na poziomie 20-25 proc. I jest to jakaś alternatywa w pozyskiwaniu środków bankowych - mówi Grendowicz.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU