Jedna baza pytań dla wszystkich WORD-ów

- Wszystkie Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD-y) w kraju będą korzystać z jednej bazy pytań egzaminacyjnych. Ujednolicony zbiór będzie liczyć około 2400 pytań; z tego około 1300 dotyczyć będzie prawa jazdy kategorii B.
Jedna baza pytań dla wszystkich WORD-ów

Zmiany mają związek z obowiązującą od 19 stycznia 2013 roku ustawą o kierujących pojazdami, która wprowadziła m.in. nowe kategorie prawa jazdy, nowy system egzaminów oraz elektroniczny obieg dokumentów. Do dnia wejścia w życie tej nowelizacji za pytania egzaminacyjne odpowiedzialny był minister transportu.

Po wejściu nowych przepisów odpowiedzialność za pytania egzaminacyjne, podobnie jak za system teleinformatyczny, została przeniesiona na WORD-y. Okazało się, że powstały dwie konkurencyjne bazy danych, na podstawie których generowane są pytania egzaminacyjne. Bazy te należą do dostawców oprogramowania dla WORD-ów, czyli Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW) oraz Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).

Czytaj też:  Samorządy chcą ukrócić korupcję w WORD-ach

W konsekwencji do WORD-ów zgłasza się mniej chętnych na egzamin na prawo jazdy według nowych zasad; pytania, w zależności od bazy, mogą być różne, różny może tez być poziom ich trudności. Bazy pytań, w których obecnie znajduje się w sumie ok. 2 tys. pytań, są niejawne.

Od początku lipca PWPW prowadzi prace zmierzające do wdrożenia bazy pytań egzaminacyjnych we wszystkich WORD-ach oraz ich oddziałach - w sumie w prawie 70 miejscach w kraju. Ujednolicony zbiór będzie liczyć około 2400 pytań. W tej liczbie około 1300 pytań dotyczyć będzie prawa jazdy kategorii B. Będą to dotychczasowe pytania od PWPW oraz ITS, połączone w jednolitą bazę. Będzie ona składać się z zaakceptowanych przez resort infrastruktury i rozwoju pytań dotychczas dostępnych na egzaminie na prawo jazdy.

"Poziom trudności egzaminu nie będzie ani wyższy, ani niższy, bo to pytania, które już funkcjonowały na egzaminach począwszy od stycznia 2013 roku" - powiedział Tadeusz Wachowski, dyrektor pionu produktów i usług identyfikacyjnych PWPW.

Ponadto resort infrastruktury i rozwoju planuje powołanie specjalnej komisji, która dokona weryfikacji wszystkich pytań z puli, a baza pytań egzaminacyjnych ma zostać odtajniona. Takie zmiany przewiduje, skierowana pod koniec czerwca do podpisu prezydenta, nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami.

Zmiana ustawy o kierujących pojazdami z 2013 r. wprowadziła zmiany przede wszystkim w części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy. By uzyskać prawo jazdy kategorii B, zamiast 18 pytań wylosowanych z puli ok. 500 - jak dotąd - egzaminowany musi odpowiadać na 32 pytania z puli 3 tys. pytań. Przyszły kierowca, odpowiadając na pierwsze 20 pytań - ma 20 sekund na przeczytanie każdego z nich i 15 sekund na odpowiedź. Na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi na każde z kolejnych 12 pytań specjalistycznych osoba egzaminowana ma 50 sekund.

Do pytań i oddanych odpowiedzi nie ma powrotu, nie można ich poprawić. Na każde pytanie można udzielić tylko jednej odpowiedzi. Suma punktów możliwych do uzyskania w części teoretycznej egzaminu wynosi 74. Pozytywny wynik uzyskuje się w przypadku otrzymania co najmniej 68 punktów. Egzamin teoretyczny tak jak dotychczas trwa 25 minut.

Po 19 stycznia ub. r. wydawane są nowe wzory prawa jazdy z kolorowym zdjęciem i z nowoczesnymi zabezpieczeniami. Prawo jazdy, podobnie jak dowody osobiste, wykonywane są z poliwęglanu, a nie jak dotychczas z laminowanego kartonika. Dokument ma m.in. naniesiony mikrodruk i hologram. Wprowadzenie nowego wzoru prawa jazdy nie oznacza obowiązku natychmiastowej jego wymiany. Dotychczasowe, wydane bezterminowo, będą wymieniane w latach 2028-2033.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.