Jednolity plik kontrolny: Jest interpretacja ministerstwa i… nadal są wątpliwości

• Pewne jest, że samorządy zobligowane będą do wdrożenia procedury pliku kontrolnego.
• Potwierdza to interpretacja wydana przez resort finansów.
• Wątpliwości wciąż jednak budzi kwestia tego, kogo i w jakim terminie ten wymóg obejmie.
Jednolity plik kontrolny: Jest interpretacja ministerstwa i… nadal są wątpliwości
Procedura JPK dotyczy podmiotów prowadzących księgi rachunkowe przy użyciu programów komputerowych, nawet jeśli nie są przedsiębiorcami. (Fot. : pixabay.com).

Samorządy będą musiały wdrożyć procedurę jednolitego pliku kontrolnego. Pozostaje tylko kwestia tego, kiedy będą musiały to uczynić. A to bynajmniej nie jest oczywiste.

Dziennik Gazeta Prawna powołuje się na potwierdzenie ze strony ministra finansów, z którego wynika, że samorządy, fundacje oraz stowarzyszenia, jeśli spełnią kryteria zapisane w definicji „dużego przedsiębiorcy” będą musiały stosować JPK już od 1 lipca 2016 r.

O tej samej dacie pisze serwis ksiegowosc.infor.pl. Można w nim przeczytać, że podmioty (nawet jeśli nie są przedsiębiorcami, ale prowadzą księgi rachunkowe przy użyciu programów komputerowych), które nie mieszczą się w definicji mikro-, małych i średnich firm (a zatem spełniają kryteria dla dużych przedsiębiorców) muszą wdrożyć JPK od 1 lipca 2016 r. zarówno w zakresie comiesięcznego obowiązku wysyłania informacji o ewidencji VAT, jak i generowania JPK na żądanie organów administracji skarbowej.

Z kolei dla podmiotów, które nie są przedsiębiorcami, ale są czynnymi podatnikami VAT i jednocześnie spełniają kryteria dla małych (zatrudniają średniorocznie do 50 pracowników) i średnich (zatrudniają średniorocznie do 250 pracowników) przedsiębiorców ten obowiązek wejdzie w życie od 1 stycznia 2017 roku. Trzecią kategorię tworzyć mają mikroprzedsiębiorcy i czynni podatnicy VAT niebędący przedsiębiorcami, a spełniający kryteria zatrudnienia średniorocznego oraz rocznego obrotu netto, przewidzianego dla mikroprzedsiębiorców – w ich przypadku ten wymóg zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2018 roku.

Sęk jednak w tym, że ustawa o swobodzie działalności gospodarczej definiując małych, średnich i mikroprzedsiębiorców mówi nie tylko o liczbie zatrudnionych w nim pracowników, ale także osiągniętym rocznym obrocie netto ze „sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych”. I tak za średniego przedsiębiorcę uznaje się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro (dla małych i mikro te progi są odpowiednio mniejsze). Ustawa wskazuje na konieczność spełnienia obu tych kryteriów (tj. pracowniczego i finansowego). Jak się to ma do działalności samorządów?

Sprawę teoretycznie wyjaśnia wydane 20 czerwca interpretacja, którą do dyrektorów izb skarbowych, izb celnych oraz urzędów kontroli skarbowej skierował Marian Banaś, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. W praktyce, jak dziś usłyszeliśmy w jednej z izb skarbowych, urzędnicy sami jeszcze muszą „rozpracować” wykładnię resortu, by przekazać informację samorządom.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (6)ZOBACZ WSZYSTKIE

U mnie symfonia sprawdza poprawność wysyłanych danych. Nawet jak znowu coś pozmieniają, to się nie obawiam, bo mam wykupioną gwarancję, która daje mi dostęp do wszystkich aktualizacji.

Monika, 2017-01-05 11:34:41 odpowiedz

Do olgierd: Jednak podlega

jrgr, 2016-08-09 09:11:55 odpowiedz

Do jrgr: a jak ty widzisz te zamkniecie transakcji skoro część podatników VAT (sektor państwowy) ma nie podlegać temu obowiązkowi?

olgierd, 2016-06-27 10:56:23 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE