PARTNER PORTALU
  • BGK

JEDZ, podpis elektroniczny: Rewolucja w zamówieniach publicznych. Samorządy niegotowe?

  • aw    26 lutego 2018 - 12:16
 JEDZ, podpis elektroniczny: Rewolucja w zamówieniach publicznych. Samorządy niegotowe?
Pomimo wielu akcji informacyjnych wciąż nie wszyscy przedsiębiorcy dysponują podpisem elektronicznym z kwalifikowanym certyfikatem (fot. Pixabay)

- Zbliżający się moment wejścia w życie nowych przepisów - a zwłaszcza konieczność elektronicznego przesyłania JEDZ i elektronicznej archiwizacji tych oświadczeń, wymaga niezwłocznego rozpoczęcia przygotowań instytucji poprzez zaopatrzenie instytucji w środek komunikacji elektronicznej - podkreśla prawnik Anna Serpina-Forkasiewicz.




  • Wszystko wskazuje na to, że polskie samorządy jeszcze nie są przygotowane na wdrożenie zapisów Dyrektywy UE o ujednoliceniu i całkowitej elektronizacji rynku zamówień publicznych.
  • Dyrektywa ta likwiduje możliwość prowadzenia postępowań w formie „papierowej”.

Zgodnie z przyjętymi regulacjami, w tym nowelizacją Prawa zamówień publicznych z 22 czerwca 2016 r., już od 18 kwietnia br. do udziału w zamówieniu publicznym konieczne będzie przesyłanie co najmniej jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (JEDZ) (a zdaniem niektórych ekspertów także innych oświadczeń) podpisanego elektronicznym podpisem z kwalifikowanym certyfikatem.

Czytaj też: Zasady potwierdzania JEDZ

Mimo iż do 18 października 2018 r. będzie można złożyć oferty w formie „papierowej”, prowadzenie dużych postępowań bez specjalnego oprogramowania nie będzie możliwe. Od 18 października 2018 r. konieczna będzie pełna elektroniczna komunikacja bez możliwości korzystania z tradycyjnych, używanych do tej pory form.

- Choć pojawiający się w dyrektywach 2014/24/UE i 2014/25/UE zapis o elektronizacji wygląda niepozornie, to wprowadza on moim zdaniem największą rewolucję w zamówieniach publicznych od 2004 r., kiedy to ustawa ta została uchwalona. Zaniedbania w tym obszarze mogą być katastrofalne w skutkach zarówno dla podmiotów zamawiających, jak i wykonawców - komentuje Anna Serpina-Forkasiewicz, prezes PortalPZP.

Polskie samorządy nie przygotowane na elektroniczną rewolucję

Eksperci wskazują, że pomimo zbliżającego się terminu wejścia w życie zmian związanych z procedurą udzielania zamówień publicznych istnieje duże ryzyko, że polskie samorządy nie będą gotowe do ich wdrożenia.

Zwracają uwagę, że ustawodawca w przepisie art. 10a ust. 1 i 5 ustawy Pzp wymaga, aby oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenia, w tym JEDZ, pod rygorem nieważności sporządzano w postaci elektronicznej i opatrywano kwalifikowanym podpisem elektronicznym (wymagana forma elektroniczna w rozumieniu art. 78 ust. 1 kc.), a także przesyłano za pomocą środka komunikacji elektronicznej.

Wymaga to przygotowania odpowiedniej infrastruktury IT (oprogramowania), co jest procesem czasochłonnym.

- Przedsiębiorcy, czyli główni zainteresowani udziałem w procesie zamówień publicznych, powinni jak najszybciej rozpocząć przygotowania do planowanych zmian. Pomimo wielu akcji informacyjnych wciąż nie wszyscy z nich dysponują podpisem elektronicznym z kwalifikowanym certyfikatem - zwraca uwagę Anna Serpina-Forkasiewicz.

Jak dodaje, z kolei zamawiającym brakuje jeszcze odpowiedniej infrastruktury.

- Mam wrażenie, że wszystkie strony czekają na ratunek ze strony administracji rządowej. Ministerstwo Cyfryzacji nie przyjdzie jednak z odsieczą. Obecnie prowadzi postępowanie, w którym zostanie wyłoniony wykonawca Platformy e-Zamówienia, będącej Centralnym Repozytorium Danych, nie zapewniającym obsługi procesu elektronicznej komunikacji między zamawiającymi a wykonawcami, a jedynie podwyższającym bezpieczeństwo procesu przechowywania ofert i wniosków od momentu ich złożenia do otwarcia – komentuje prezes PortalPZP .

Regulacje zawarte w nowelizacji Prawa zamówień publicznych stanowią, że po 18 października 2018 r. przed wykonawcami stoją kolejne wyzwania: wszelkie dokumenty, w tym oferty, wnioski i oświadczenia będą musiały być w formie elektronicznej. Z kolei wadium będzie można wnosić tylko w formie pieniężnej lub w formie elektronicznej.

Jak wskazują eksperci, zaistnieje potrzeba uzyskania gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych z cyfrowymi podpisami kwalifikowanymi osób reprezentujących te podmioty.

- Zbliżający się moment wejścia w życie nowych przepisów, a zwłaszcza konieczność elektronicznego przesyłania JEDZ i elektronicznej archiwizacji tych oświadczeń, wymaga niezwłocznego rozpoczęcia przygotowań instytucji poprzez zaopatrzenie ich w środek komunikacji elektronicznej. Nieprzygotowanie w tym zakresie spowoduje paraliż zamówień publicznych ze względu brak możliwości przyjmowania JEDZ w formie elektronicznej - podsumowuje Anna Serpina-Forkasiewicz.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • LasA, 2018-03-21 16:07:40

    Do Jol: Proponuję zderzyć to co napisało UZP z ustawą PZP, a także §2 Rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2017 r., w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej. Środki komunikacji wybrane przez Zamawiającego (inne niż system lub faks) muszą zapewniać ochronę przed nieautoryzowanym dostępem do in...formacji, między innymi poprzez wykorzystanie bezpiecznego szyfrowanego połączenia (§ 3 ust. 2 pkt 1). Mail nie spełnia tego wymagania niestety, łatwo przechwycić maile i je rozszyfrować. Za hasłowany dokument dla hakera to jest 5 min roboty, w przeciwieństwie do specjalnych narzędzi do tego stworzonych.  rozwiń
  • Andrju789, 2018-03-21 09:21:32

    Opatrzenie dokumentu podpisem elektronicznym i przesłanie go za pomocą systemu lub w formie mailowej jest według mnie tylko częścią procesu. Co z potwierdzeniem autentyczności złożonych podpisów, zachowaniem integralności dokumentów, potwierdzeniem znacznika czasu ? Aktualnie korzystam z narzędzia ...do weryfikacji podpisów elektronicznych pod adresem: weryfikacjapodpisu.pl Sama weryfikacja jest w pełni darmowa, ale jest też możliwość przeprowadzenia integracji z systemami zewnętrznymi.  rozwiń
  • Jol, 2018-02-27 21:31:15

    UZP już się ustosunkowało do planowanych zmian w zakresie elektronicznego JEDZ. Przesyłanie maila spełni przesłanki i póki co system jest zbędny. Podejrzewam,że podobny manewr zastosują w październiku.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.