PARTNER PORTALU
  • BGK

Jest umowa dot. budowy krakowskiej Trasy Łagiewnickiej

  • PAP    5 listopada 2014 - 10:03
Jest umowa dot. budowy krakowskiej Trasy Łagiewnickiej

Spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) podpisała wstępną umowę z władzami Krakowa dotyczącą budowy Trasy Łagiewnickiej, stanowiącej fragment tzw. trzeciej obwodnicy miasta. Szacunkowa wartość zadania to 800 mln zł, z czego środki PIR - ok. 200 mln zł.




Jak poinformowano, porozumienie zakłada powołanie spółki celowej, która będzie realizować budowę a następnie zarządzać tą trasą.

Jeden z zakładanych scenariuszy inwestycji przewiduje objęcie przez PIR do 50 proc. udziałów w spółce celowej lub udzielenie jej finansowania. Miasto rozważa między innymi wariant realizacji inwestycji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

"W każdym przypadku zaangażowanie PIR umożliwi inwestorom pozyskania niezbędnego dla projektu źródła finansowania ze strony banków" - zaznaczono w komunikacie.

Wartość inwestycji szacowana jest wstępnie na 800 mln zł a udział środków z programu Inwestycje Polskie może wynieść około 200 mln zł. Ostateczna skala nakładów inwestycyjnych będzie doprecyzowana w trakcie procesu pozyskiwania ofert na realizację projektu.

Swoją część projektu miasto Kraków zamierza sfinansować ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego z nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020.

Czytaj też:  Kraków będzie mieć najdłuższy tunel drogowy w Polsce?

W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długości około 4 kilometrów łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych.

Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli o łącznej długości około półtora kilometra, wybudowania bezkolizyjnych skrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrum obsługi podróżnych oraz wytyczenia kładek dla pieszych i rowerzystów. W ramach inwestycji zbudowane mają być dwa mosty, w tym kolejowy, przebudowane koryto rzeki Wilga.

Czytaj też:  Miliardy na inwestycje w regionach w Kontraktach Terytorialnych

W zależności od tempa uzyskiwanych zgód i zezwoleń administracyjnych związanych z projektem postępowanie przetargowe na jego realizację planowane jest w drugiej połowie 2015 r. lub najpóźniej na początku 2016 roku, tak aby zakończenie prac było możliwe do końca 2018 roku.

Według przedstawicieli władz Krakowa trzecia obwodnica ma poprawić jakość komunikacji, zwiększyć komfort życia jego mieszkańców, ale też w istotny sposób wpłynąć na wzrost atrakcyjności biznesu, w szczególności poprawiając walory turystyczne Krakowa, poprzez znaczące zmniejszenie ruchu drogowego w historycznym centrum miasta.

"Zależy nam na jak najszybszej realizacji tego zadania. Trasa Łagiewnicka, a szczególnie towarzysząca jej prawie dwukilometrowa linia tramwajowa od Witosa do Zakopiańskiej, ma kapitalne znaczenie dla układu komunikacyjnego miasta" - ocenił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Według niego pasażerowie zyskają nowe, wygodne połączenie komunikacją zbiorową między poszczególnymi południowymi dzielnicami Krakowa. A kierowcy, którzy dziś często stoją w korkach w tej części miasta - szybsze połączenie drogowe, schowane częściowo w tunelach.

Polskie Inwestycje Rozwojowe są obok Banku Gospodarstwa Krajowego kapitałowym filarem programu "Inwestycje Polskie". Jego celem jest zapewnienie finansowania długoterminowych i rentownych projektów infrastrukturalnych. Mają one przyczynić się do wzrostu PKB oraz tworzenia nowych miejsc pracy. Program Inwestycje Polskie został zapowiedziany w październiku 2012 r. przez ówczesnego premiera Donalda Tuska podczas tzw. drugiego expose. Ma objąć m.in. budowę elektrowni węglowych i gazowych, gazociągów, magazynów gazu, infrastruktury drogowej, kolejowej oraz portowej.

We wrześniu br. wiceminister skarbu Wojciech Kowalczyk powiedział PAP, że celem jest zaangażowanie PIR w projekty o wartości 10 mld zł do końca 2015. Dodał, że zadaniem, które stoi przed PIR, jest przyspieszenie procesów inwestycyjnych i intensyfikacja wysiłków nad poszukiwaniem nowych projektów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.