Jest umowa dot. budowy krakowskiej Trasy Łagiewnickiej

Spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) podpisała wstępną umowę z władzami Krakowa dotyczącą budowy Trasy Łagiewnickiej, stanowiącej fragment tzw. trzeciej obwodnicy miasta. Szacunkowa wartość zadania to 800 mln zł, z czego środki PIR - ok. 200 mln zł.
Jest umowa dot. budowy krakowskiej Trasy Łagiewnickiej

Jak poinformowano, porozumienie zakłada powołanie spółki celowej, która będzie realizować budowę a następnie zarządzać tą trasą.

Jeden z zakładanych scenariuszy inwestycji przewiduje objęcie przez PIR do 50 proc. udziałów w spółce celowej lub udzielenie jej finansowania. Miasto rozważa między innymi wariant realizacji inwestycji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

"W każdym przypadku zaangażowanie PIR umożliwi inwestorom pozyskania niezbędnego dla projektu źródła finansowania ze strony banków" - zaznaczono w komunikacie.

Wartość inwestycji szacowana jest wstępnie na 800 mln zł a udział środków z programu Inwestycje Polskie może wynieść około 200 mln zł. Ostateczna skala nakładów inwestycyjnych będzie doprecyzowana w trakcie procesu pozyskiwania ofert na realizację projektu.

Swoją część projektu miasto Kraków zamierza sfinansować ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego z nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020.

Czytaj też:  Kraków będzie mieć najdłuższy tunel drogowy w Polsce?

W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długości około 4 kilometrów łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych.

Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli o łącznej długości około półtora kilometra, wybudowania bezkolizyjnych skrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrum obsługi podróżnych oraz wytyczenia kładek dla pieszych i rowerzystów. W ramach inwestycji zbudowane mają być dwa mosty, w tym kolejowy, przebudowane koryto rzeki Wilga.

Czytaj też:  Miliardy na inwestycje w regionach w Kontraktach Terytorialnych

W zależności od tempa uzyskiwanych zgód i zezwoleń administracyjnych związanych z projektem postępowanie przetargowe na jego realizację planowane jest w drugiej połowie 2015 r. lub najpóźniej na początku 2016 roku, tak aby zakończenie prac było możliwe do końca 2018 roku.

Według przedstawicieli władz Krakowa trzecia obwodnica ma poprawić jakość komunikacji, zwiększyć komfort życia jego mieszkańców, ale też w istotny sposób wpłynąć na wzrost atrakcyjności biznesu, w szczególności poprawiając walory turystyczne Krakowa, poprzez znaczące zmniejszenie ruchu drogowego w historycznym centrum miasta.

"Zależy nam na jak najszybszej realizacji tego zadania. Trasa Łagiewnicka, a szczególnie towarzysząca jej prawie dwukilometrowa linia tramwajowa od Witosa do Zakopiańskiej, ma kapitalne znaczenie dla układu komunikacyjnego miasta" - ocenił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Według niego pasażerowie zyskają nowe, wygodne połączenie komunikacją zbiorową między poszczególnymi południowymi dzielnicami Krakowa. A kierowcy, którzy dziś często stoją w korkach w tej części miasta - szybsze połączenie drogowe, schowane częściowo w tunelach.

Polskie Inwestycje Rozwojowe są obok Banku Gospodarstwa Krajowego kapitałowym filarem programu "Inwestycje Polskie". Jego celem jest zapewnienie finansowania długoterminowych i rentownych projektów infrastrukturalnych. Mają one przyczynić się do wzrostu PKB oraz tworzenia nowych miejsc pracy. Program Inwestycje Polskie został zapowiedziany w październiku 2012 r. przez ówczesnego premiera Donalda Tuska podczas tzw. drugiego expose. Ma objąć m.in. budowę elektrowni węglowych i gazowych, gazociągów, magazynów gazu, infrastruktury drogowej, kolejowej oraz portowej.

We wrześniu br. wiceminister skarbu Wojciech Kowalczyk powiedział PAP, że celem jest zaangażowanie PIR w projekty o wartości 10 mld zł do końca 2015. Dodał, że zadaniem, które stoi przed PIR, jest przyspieszenie procesów inwestycyjnych i intensyfikacja wysiłków nad poszukiwaniem nowych projektów.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE