PARTNER PORTALU
  • BGK

Kapitał społeczny antidotum na art. 243?

  • Agata Dąmbska (Forum Od-nowa)    26 kwietnia 2017 - 07:51
Kapitał społeczny antidotum na art. 243?
Opierając się na zaufaniu do JST i postulacie decentralizacji ich finansów, generalną regułą powinno stać się założenie, że dochody samorządów wystarczają na pokrycie wszystkich wydatków (fot.fotolia)

- Jakkolwiek nie należy odbierać JST generalnego prawa do zadłużania się, gdyż byłoby to nierealistyczne i niezgodne z zapisami Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego (można jedynie mówić o korelacji długu z zyskiem inwestycyjnym), nowe prawo powinno skłaniać do większej ostrożności przy podejmowaniu ważnych ekonomicznie decyzji, szczególnie w kontekście bardzo niekorzystnych prognoz demograficznych - twierdzi Agata Dąmbska z Forum Od-nowa.





• Kiedy w marcu br. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że sposób naliczania zadłużenia samorządów pozostanie bez zmian, tj. wskaźnik nie ulegnie poluzowaniu, środowisko samorządowe odebrało to jako utrudnianie im sięgania po środki unijne.

• Jednak większy protest wzbudził ogłoszony zaraz potem projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych, mający obowiązywać już od 2018 r.

• By zapobiec „przejadaniu” przez wspólnotę własnego kapitału, jego wielkość powinna być ograniczona do wysokości określonej części dochodów samorządu, które są do jego swobodnej dyspozycji- pisze dla PortalSamorzadowy.pl Agata Dąmbska.

****

W ogniu krytyki znalazła się przede wszystkim regulacja wyłączająca ze wskaźnika zadłużenia dochody ze sprzedaży majątku. Problem w tym, że zdaniem resortu przepisy dotyczące zadłużania się wspólnot należy zaostrzać, a zdaniem samorządów – wręcz przeciwnie.

Reguła ma słabości

Osławiony art. 243 ustawy o finansach publicznych, wyznaczający limit obciążenia budżetu samorządowego spłatami zadłużenia, doczeka się więc jakiejś zmiany. Ta obowiązująca od 2014 r. samorządy reguła ma istotne słabości zarówno z punktu widzenia skarbników, jak i Ministerstwa Finansów.

Dla tych pierwszych problem stanowi fakt, że skomplikowany wzór opiera się na średniej nadwyżce operacyjnej z okresu trzech lat, bazuje na danych historycznych i utrudnia rolowanie długu w celu obniżenia jego kosztu odsetkowego.

Resort narzeka z kolei na liczne wyłączenia i możliwość poprawiania wskaźnika wpływami właśnie ze sprzedaży majątku. Ponadto, art. 243 popycha samorządy do zaciągania kredytów na kilkadziesiąt lat, których okres spłaty może mieć zerowy związek z okresem trwałości inwestycji sfinansowanej z jego środków. Można wręcz ocenić, że wybór tego przepisu wyrasta z przekonania, że szanse na rozwój wspólnoty to głównie inwestycje infrastrukturalne. Tymczasem w dzisiejszych czasach źródłem postępu będzie raczej kapitał społeczny. Jak to jednak przełożyć na regułę fiskalną?

Korzystajmy z doświadczeń innych krajów

Jakkolwiek nie należy odbierać JST generalnego prawa do zadłużania się, gdyż byłoby to nierealistyczne i niezgodne z zapisami Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego (można jedynie mówić o korelacji długu z zyskiem inwestycyjnym), nowe prawo powinno skłaniać do większej ostrożności przy podejmowaniu ważnych ekonomicznie decyzji, szczególnie w kontekście bardzo niekorzystnych prognoz demograficznych.

Trzeba też poszukiwać rekomendacji zgodnych z kierunkiem ewolucji samorządowych reguł fiskalnych w krajach rozwiniętych – Finlandii, Holandii, Islandii, Szwajcarii i Szwecji. W tę stronę idzie zasada zaproponowana w raporcie „Samorząd 3.0” Forum Od-nowa.

Konieczność zachowania solidarności międzygeneracyjnej, perspektywa starzejącego się społeczeństwa przy nieuniknionym wyludnianiu się obszarów peryferyjnych, wysoki poziom migracji młodych ludzi, a także nieodległy kres istotnej pomocy unijnej (po Perspektywie Finansowej 2014-2020) i stopniowe zredukowanie najpoważniejszych zapóźnień infrastrukturalnych Polski wskazuje na celowość ustanowienia zamiast art. 243 tzw. zasady zrównoważenia wydatków w średnim okresie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.