PARTNER PORTALU
  • BGK

Kiedy urzędy zmieniają PESEL

  • PAP    2 stycznia 2013 - 09:57
Kiedy urzędy zmieniają PESEL

Sprostowanie daty urodzenia, zmiana płci lub sprostowanie jej oznaczenia – z takich powodów urzędy zmieniają obywatelom Polski i cudzoziemcom numery PESEL. Co roku dotyczy to kilku tysięcy osób.




Numer PESEL, składający się z jedenastu cyfr, nadaje się obywatelom polskim zameldowanym w kraju, Polakom mieszkającym za granicą (jeżeli ubiegają się o wydanie paszportu), a także cudzoziemcom zameldowanym na pobyt stały lub czasowy trwający ponad trzy miesiące (w zbiorze PESEL jest obecnie ok. 276 tys. obcokrajowców).

Zgodnie z wciąż obowiązującymi przepisami ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych z 1974 r. numer ten nadaje się na wniosek gminy lub np. polskiego konsula.

Na wniosek zainteresowanej osoby szef MSW może też numer PESEL zmienić. Co roku dokonuje się kilku tysięcy takich zmian. Jak poinformowała  rzeczniczka prasowa MSW Małgorzata Woźniak, w 2010 r. było ich ponad 4,7 tys., w 2011 r. - 2,8 tys., a w 2012 r. (do października) - 2,5 tys.

Obecnie obowiązujące prawo przewiduje cztery przypadki, gdy przypisany danej osobie numer PESEL podlega zmianie. Pierwszy to sprostowanie daty urodzenia. Drugi to sprostowanie oznaczenia płci, jakie zapisano w dokumentach, lub przypadki zmiany płci.

Trzecia możliwość zmiany PESEL-u to sporządzenie nowego aktu urodzenia, co czyni się w przypadku adopcji dziecka. Ostatnia zmiana dotyczy przypadków, gdy urząd został wprowadzony w błąd co do tożsamości osoby, której nadano numer PESEL.

Zgodnie z uchwaloną we wrześniu 2010 r. ustawą o ewidencji ludności (jej przepisy miały wejść w życie od początku 2013 r., ale po ostatnich zmianach zaczną obowiązywać dwa lata później), numer PESEL będzie zmieniany w trzech przypadkach: sprostowania daty urodzenia, zmiany płci oraz nadania numeru PESEL „na skutek omyłki organu administracji publicznej mającej wpływ na numer PESEL" lub wprowadzenia urzędu w błąd co do tożsamości osoby.

W tych przypadkach zmiana PESEL-u ma się odbywać z urzędu, a uprawnienie do wystąpienia o taką korektę przyznano urzędom stanu cywilnego oraz organowi, który albo pomylił się, albo został wprowadzony w błąd. Na liście podmiotów uprawnionych do wystąpienia o zmianę PESEL-u ustawa nie wymienia natomiast osoby, której zmiana dotyczy. Przewidziano jedynie powiadomienie po dokonaniu takiej czynności.

Pod rządami nowej ustawy sporządzenie nowego aktu urodzenia dla adoptowanego dziecka będzie skutkowało nadaniem nowego numeru oraz usunięciem z bazy PESEL i z rejestru mieszkańców danych dziecka wprowadzonych tam przed adopcją.

Co ciekawe, jeśli dojdzie do tzw. rozwiązania stosunku przysposobienia i - co za tym idzie - unieważnienia nowego aktu urodzenia, jaki wystawiono dziecku przy adopcji, numer PESEL się nie zmienia. Takie regulacje zawarto w rozporządzeniu w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL, które MSW - spodziewając się, że nowa ustawa wejdzie w życie od początku 2013 r. - wydało w styczniu 2012 r.

Zgodnie z nową ustawą w rejestrze PESEL nadal gromadzone będą dane obywateli polskich zamieszkałych w kraju i za granicą (tych ostatnich, jeśli ubiegają się o polski dokument tożsamości), a także cudzoziemców. Jeśli chodzi o obcokrajowców, nowa ustawa wymienia długą listę kategorii osób, których dane mają być zbierane.

Chodzi np. o osoby, które uzyskały prawo stałego pobytu w Polsce, którym udzielono zezwolenia na osiedlenie się albo które uzyskały status uchodźcy, azyl lub ochronę czasową; w niektórych przypadkach również członków rodzin takich osób.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.