PARTNER PORTALU
  • BGK

Kodeks urbanistyczno-budowlany na miarę oczekiwań samorządów?

  • pt    23 marca 2017 - 10:54
Kodeks urbanistyczno-budowlany na miarę oczekiwań samorządów?
Tomasz Żuchowski podczas zgromadzenia ZMP (fot.mib.gov.pl)

Decyzja o przygotowaniu projektu kodeksu urbanistyczno-budowlanego, który jest już po konsultacjach publicznych i uzgodnieniach międzyresortowych, jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom samorządów – mówił wiceminister infrastruktury i budownictwa Tomasz Żuchowski podczas zgromadzenia ogólnego Związku Miast Polskich w Serocku.




• Jak zapewnił minister Żuchowski, jeszcze w pierwszym półroczu br. resort budownictwa opublikuje nową wersję kodeksu, przepisy wprowadzające kodeks i projekty ustaw okołokodeksowych.

• Nowa wersja kodeksu zmodyfikuje również zasadę, zgodnie z którą stroną w postępowaniach dotyczących zgody inwestycyjnej na terenie posiadającym plan jest wyłącznie inwestor.

• Kodeks wprowadza przewidywalne zasady finansowania urbanizacji i dostosowanie procedur do złożoności inwestycji.

Prezes Związku Miast Polskich Zygmunt Frankiewicz podziękował za uwzględnienie wielu postulatów dotyczących planowania przestrzennego, kierowanych od lat przez miasta i związek do kolejnych rządów. Jednocześnie ZMP uchwalił stanowisko w sprawie projektu kodeksu, w którym zawarł liczne krytyczne uwagi (stanowisko ZMP w Multimediach).

Jak przypomniał wiceminister Tomasz Żuchowski projekt jest już po pogłębionych, ponad trzymiesięcznych konsultacjach publicznych, minister zapowiedział, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa opublikuje nową wersję kodeksu, przepisy wprowadzające kodeks i projekty ustaw okołokodeksowych jeszcze w pierwszym półroczu br. W lipcu planowane jest skierowanie wszystkich projektów związanych z kodeksem do Sejmu RP.

Czytaj też: Kodeks urbanistyczno-budowlany trafi do Sejmu.

Specjalne obszary pod inwestycje

W nowej redakcji kodeksu elastyczne inwestowanie mają zapewnić obszary zorganizowanego inwestowania (OZI).

O wprowadzenie rozwiązania uelastyczniającego procedury apelowało podczas konsultacji społecznych kodeksu wiele środowisk. OZI mają umożliwić realizowanie dużych przedsięwzięć, wymagających koordynacji prac na etapie planowania przestrzennego, urbanistyki oraz realizacji inwestycji.

Grunty zabezpieczone w planach jako OZI mają czekać na firmy czy ich konsorcja, z którymi następnie mają być zawierane umowy urbanistyczne. Na ich mocy obszary zintegrowanego inwestowania mają być zabudowywane – szybciej i prościej niż w normalnym trybie i pod konkretne potrzeby zainteresowanego budową biznesu. Będą to więc swego rodzaju quasi-specjalne strefy ekonomiczne.

Nowa wersja kodeksu zmodyfikuje również zasadę, zgodnie z którą stroną w postępowaniach dotyczących zgody inwestycyjnej na terenie posiadającym plan jest wyłącznie inwestor.

Zgodnie z obecnymi założeniami stroną postępowania na terenach zaplanowanych będzie tylko inwestor, gdy planowana budowa będzie dotyczyć najprostszych inwestycji (np. budynku gospodarczego do 35 m2). Bezpośredni sąsiedzi będą natomiast stroną postępowania zawsze wtedy, gdy za ich płotem wznoszone będą większe inwestycje, np. budynki wielorodzinne.

Przedstawiając projekt Żuchowski podkreślił, że prawo zabudowy nie jest elementem prawa własności. Wolność budowlana jest rozumiana w kodeksie w taki sposób, że każdy może realizować inwestycję zgodnie z przepisami miejscowymi, z poszanowaniem interesów osób trzecich. Inwestowanie poza planem miejscowym wypełnia luki w zabudowie.

Kodeks wprowadza przewidywalne zasady finansowania urbanizacji i dostosowanie procedur do złożoności inwestycji.

Minister przypomniał, że głównymi celami kodeksu są:

* skrócenie i usprawnienie procesu inwestycyjno-budowlanego, w tym likwidacja zbędnych procedur dla najprostszych budowli;

* przywrócenie i zapewnienie efektywnego gospodarowania przestrzenią oraz wzmocnienie partycypacji społecznej w podejmowaniu rozstrzygnięć przestrzennych na wszystkich poziomach planowania, aby przypadki działań niezgodnych z interesem społeczności lokalnej należały do rzadkości;

* efektywny i transparentny proces lokalizacji i realizacji inwestycji publicznych.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.