Koleiny na kolei

  • Przegląd prasy/Gazeta Wyborcza
  • 04-09-2010
  • drukuj
Kolej potrzebuje lepszego regulatora, nadzoru i większej konkurencji – wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Koleiny na kolei

Według UOKiK jedną z wad rynku kolejowego jest brak precyzyjnego rozdziału tras, które powinny być dofinansowane przez państwo, od tych, na których można wykonywać usługę komercyjną. Chodzi tutaj o konkurencję między dotowanymi pociągami TLK, uruchamianymi przez PKP InterCity, a komercyjnymi InterRegio uruchamianymi przez Przewozy Regionalne – pisze „Gazeta Wyborcza”.

Bolączką kolei jest także brak silnego regulatora. Na rynku kolejowym polityka regulacyjna praktycznie nie występuje. A właśnie jej celem jest otwieranie rynku na konkurencję.

Brakuje też dokładnej kontroli wydawania publicznych pieniędzy przeznaczanych na dotowanie połączeń kolejowych (połączeń regionalnych czy pociągów TLK). Pieniądze są wrzucane do jednego worka. Nie robi się takich kalkulacji w odniesieniu do każdej relacji.

Prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska uważa jednak, że samorządy wymagają bardzo dokładnych rozliczeń od przewoźników.

Spore kontrowersje wzbudza w środowisku kolejowym konkurencja w przewozach międzywojewódzkich między dotowanymi przez państwo pociągami Tanich Linii Kolejowych a komercyjnymi InterRegio. Dzięki niej spadły ceny biletów, ale powstały konflikty między Przewozami Regionalnymi a InterCity, a później także z PKP PLK o zaległości finansowe.

Skutek? W 2009 r. obie spółki pasażerskie miały gigantyczne straty – InterCity – 76,8 mln zł, a Przewozy Regionalne – 296 mln zł. W I połowie 2010 r. strata PKP InterCity wzrosła do mniej więcej 140 mln zł, a Przewozów Regionalnych sięgnęła 102 mln zł.

Resort infrastruktury chce to poprawić. Wiceminister Juliusz Engelhardt zapewnia, że resort infrastruktury wprowadzi model konkurencji regulowanej, nie dzikiej. Regulować ma to ustawa o publicznym transporcie zbiorowym – informuje „Gazeta Wyborcza”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

PARTNER SERWISU